KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Marcin Rentflejsz, szymon034, Tomasz Ignaczak, Izabela Ch, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Grzegorz Wojtaszewski, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Paweł Kozłowski, Michał Pędzikiewicz.
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
I fit I sit, Dastan, Piotr, Kamil Orczyk, Robert

Wyniki

F1 Grand Prix of Australia

Przewodnik przed sezonem 2025 Formuły 1



Przed nami kolejny sezon Formuły 1, przed którym warto poznać kilka nowości regulaminowych i nie tylko, jakie pojawiają się w serii. Zapraszam na przewodnik!

Zespoły

 

W Formule 1 (jeszcze…) pojedzie 10 zespołów. Oprócz dodania lub zniknięcia sponsorów tytularnych (tu największa zmiana w Williamsie) nie mamy zmian nazw zespołów, ich siedzib czy szefów ekip. Nie ma również zmian dostawców najważniejszych komponentów w aucie.

Kierowcy

 

Zmiany w tym aspekcie są ogromne:



– Swojego składu w porównaniu z początkiem 2024 roku nie zmieniły tylko McLaren i Aston Martin
– Tylko 10 kierowców zostało w tym samym zespole: Max Verstappen (Red Bull), Lando Norris (McLaren), Oscar Piastri (McLaren), Charles Leclerc (Ferrari), Fernando Alonso (Aston Martin), Lance Stroll (Aston Martin), Pierre Gasly (Alpine), George Russell (Mercedes), Yuki Tsunoda (RB), Alex Albon (Williams).
– Lewis Hamilton (z Mercedesa do Ferrari), Carlos Sainz (z Ferrari do Williamsa) Esteban Ocon (z Alpine do Haasa), Nico Hulkenberg (z Haasa do Saubera)
– Mamy aż 6 kierowców, którzy nie zaczynali sezonu 2024: Liam Lawson (RB), Oliver Bearman (Haas), Jack Doohan (Alpine), Andrea Kimi Antonelli (Mercedes), Gabriele Bortoleto (Sauber) i Isack Hadjar (RB).
– Tylko połowa z “debiutantów” nie ma żadnego wyścigu F1 na koncie. Lawson przejechał ich 11, Bearman 3, a Doohan 1. Tylko Bortoleto nie uczestniczył w absolutnie żadnej sesji weekendu wyścigowego F1.

Kalendarz

 

Tu zmiany są minimalne – nie odeszła żadna runda, żadna nie doszła. Największą “nowością” jest prawdopodobnie ta, która czeka nas w tym tygodniu, a zatem początek sezonu w Australii.

Sprintów, podobnie jak rok temu, będzie sześć. Ich lokalizacje nieco się zmieniły. Zobaczcie kalendarz Formuły 1 w sezonie 2025:

 

Data wyściguNazwa GP1. trening2. trening3. treningKwalifikacjeWyścigSprint?
16 marcaAustralia02:30 - 03:3006:00 - 07:0002:30 - 03:3006:00 - 07:005:00
23 marcaChiny05:30 - 12:3009:30 (Shootout)03:00 (Sprint)9:00 - 10:009:00Tak
6 kwietniaJaponia04:30 -05:3008:00 - 09:0004:30 - 05:3008:00 - 09:007:00
13 kwietniaBahrajn12:30 - 13:3016:00 - 17:0013:30 - 14:3017:00 - 18:0016:00
20 kwietniaArabia Saudyjska14:30 - 15:3018:00 - 19:0014:30 - 15:3018:00 - 19:0018:00
4 majaMiami18:30 - 19:3022:30 (Shootout)18:00 (Sprint)22:00 - 23:0022:00Tak
18 majaEmilia Romagna13:30 -14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
25 majaMonako13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
1 czerwcaHiszpania13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:00 15:00
15 czerwcaKanada19:30 - 20:3023:00 - 00:0018:30 - 19:3022:00 - 23:0020:00
29 czerwcaAustria12:30 - 13:3016:30 - 17:3012:00 - 13:0016:00 - 17:0015:00
6 lipcaWielka Brytania13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
27 lipcaBelgia13:30 - 14:3017:30 - 18:30 (Shootout)12:00 (Sprint)16:00 - 17:0015:00Tak
3 sierpniaWęgry13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
31 sierpniaHolandia12:30 -13:3016:00 - 17:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0015:00
7 wrześniaWłochy13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
21 wrześniaAzerbejdżan11:30 - 12:3015:00 - 16:0010:30 - 11:3014:00 - 15:0013:00
5 październikaSingapur11:30 - 12:3015:00 - 16:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0014:00
19 październikaStany Zjednoczone18:30 - 19:3022:30 (Shootout)19:00 (Sprint)23:00 - 00:0020:00Tak
26 październikaMeksyk 20:30 - 21:3000:00 - 01:0019:00 - 12:0023:00 - 00:0021:00
9 listopadaBrazylia15:30 - 16:3019:30 (Shootout)15:00 (Sprint)19:00 - 20:0018:00Tak
23 listopadaLas Vegas01:30 - 02:3005:00 - 06:0001:30 - 02:3005:00 - 06:0005:00
30 listopadaKatar13:30 - 14:3017:30 (Shootout)13:00 (Sprint)19:00 - 20:0017:00Tak
7 grudniaAbu Zabi10:30 - 11:3014:00 - 15:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0014:00

Przepisy

 

Ktoś mógłby powiedzieć, że w tym aspekcie nie zmieniło się wiele. Ale to błędne założenie. Owszem, do czekającej nas w 2026 roku rewolucji jeszcze daleko, ale zmiany są i to całkiem konkretne. Pozwólcie, że wypiszę je po krótce poniżej, dodając odnośniki do konkretów poszczególnych zmian we wcześniejszych tekstach na blogu:

1. Koniec z punktem za najszybsze okrążenie wyścigu: W ubiegłym sezonie – również na podstawie sugestii kierowców – zdecydowano, że w Formule 1 nie będzie już punktu za najszybsze okrążenie wyścigu (o ile kierowca znalazł się w pierwszej dziesiątce). Oznacza to, że w tym sezonie do rozdania będą 24 punkty mniej.

2. Więcej treningów dla młodych kierowców: Liczba obowiązkowych pierwszych treningów, jakie zespoły muszą oddać młodym kierowcom wzrosła z 2 do 4 (po 2 na każdego kierowcę).



3. Dwa obowiązkowe pit-stopy w Monako: Aby podnieść atrakcyjność wyścigu w Księstwie zdecydowano się na wprowadzenie nakazu dwóch zjazdów do boksów.

4. Nowe kary za złe zachowanie: Temat bardzo głośny. Nawet €180 tys. kary plus zawieszenie na miesiąc plus odjęcie punktów w mistrzostwach – tak FIA chce karać niesubordynowanych kierowców.

5. Zniesienie limitów skrzyni biegów: Dotychczas każdy kierowca mógł użyć maksymalnie 5 skrzyń biegów w sezonie. Teraz tego limitu nie będzie, a kierowców będą ograniczały przede wszystkim limity budżetowe.

6. Chłodzenie kierowców: Zespoły, przy współpracy z FIA, musiały w tym sezonie zamontować w bolidach dodatkowe urządzenia, mające przynosić ulgę kierowcom podczas upalnych wyścigów. Przygotowana została do tego specjalna procedura.

7. Bardziej restrykcyjne testy skrzydeł: Od początku sezonu będą obowiązywały bardziej restrykcyjne obciążeniowe testy statyczne tylnych skrzydeł, a od GP Hiszpanii również przednich.

 

8. Restrykcje w testowaniu starszych bolidów: Od tego sezonu żaden zespół Formuły 1 nie będzie mógł przeprowadzić więcej niż 20 dni testowych starszymi (minimum 2-letnie) bolidami. Co więcej, żaden z kierowców F1 nie może przejechać w tym sezonie więcej niż 1000 km starszymi bolidami i może wziąć udział w maksymalnie 4 dniach testowych.

9. Wspólny test po sezonie: Każdy zespół będzie musiał przygotować zmodyfikowany aerodynamicznie bolid na wspólny test opon na sezon 2026, który odbędzie się po GP Abu Zabi.

10. Cięższe bolidy: W tym sezonie limit będzie wynosił 800 kg. Wzrost o 2 kilogramy w porównaniu z poprzednim rokiem ma związek ze zwiększeniem masy minimalnej kierowcy z 80 do 82 kilogramów.

11. Więcej sędziów: W niektórych rundach sezonu 2025 FIA będzie wyznaczać nie czterech, a pięciu sędziów (jeden lokalny, jeden stały, jeden przedstawiciel kierowców i 2 dodatkowych sędziów) by zwiększyć szybkość podejmowania decyzji.

12. Koniec z jazdą uszkodzonym autem: Po ubiegłorocznej jeździe Sergio Pereza mocno uszkodzonym autem, teraz dyrektor wyścigu będzie mógł zdecydować, że mocno uszkodzony samochód musi natychmiast zatrzymać się w bezpiecznym miejscu.

 

13. Zmiany nakazu jazdy na deszczówkach: Zluzowano te przepisy i teraz stanowią one, że jeżeli dyrektor wyścigu nie uzna za konieczną jazdę na pełnych deszczówkach, to na 5 minut przed startem na samochodzie bezpieczeństwa zapalą się pomarańczowe światła, które oznaczają, że okrążenie formujące odbędzie się za safety carem.

14. Kary za złamanie procedur startowych: Po GP Brazylii 2024, gdy niektórzy kierowcy złamali przepisy dotyczące procedur przy zakłóconym starcie, wprowadzono kary dla tych, którzy będą ruszać bez wyraźnego sygnału kontroli wyścigów.

15. Więcej unsafe releases: Od tego sezonu sędziowie będą mogli nakładać kary na zespoły za niebezpieczne wypuszczenie ze stanowiska serwisowego również w przypadku “prawdopodobnego uszkodzenia innego samochodu”, a nie tylko (tak jak teraz) przy stworzeniu zagrożenia takiego uszkodzenia.

Teraz zatem wszystko już wiemy i możemy z czystym sumieniem przystępować do rywalizacji w Grand Prix Australii, którego harmonogram znajdziecie tutaj.

Niebawem opublikuję podobny przewodnik, tym razem dotyczący Formuły 3.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Japonii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 4 kwietnia:
godz. 4:30 – 1. Trening
godz. 8:00 – 2. Trening

Sobota, 5 kwietnia:
godz. 4:30 – 3. Trening
godz. 8:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 6 kwietnia:
godz. 7:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi