KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

F1 Grand Prix Of Australia

Silniki V10 w Formule 1 coraz realniejsze…



Jak sugeruje Auto Motor und Sport, jest możliwe, że już w 2028 lub 2029 do Formuły 1 wrócą silniki V10, tyle że napędzane ekologicznymi paliwami.

Jak wiemy w sezonie 2026 w Formule 1 czeka nas rewolucja technologiczna. Pojawią się nowe konstrukcje – mniejsze, lżejsze, bez DRS-u i z aktywną aerodynamiką. Wszystko to ma sprawić, że walka na torze będzie łatwiejsza, a widzowie będą oglądać więcej manewrów wyprzedzania.

Być może jeszcze ważniejszym elementem rewolucji ma być przejście na nowe jednostki napędowe. Nie będzie w nich systemu MGUH, będzie za to większy silnik elektryczny, który ma dostarczać aż 50% mocy. Będzie on napędzany ekologicznymi paliwami.

Teoretycznie przepisy dotyczące nadwozia i silników miały obowiązywać przez minimum 5 lat – do 2031 roku.

 

Problem z tym, że kilku producentów zgłasza duże problemy z rozwojem nowej jednostki. Renault wycofało się z tworzenia swojej, a opóźnienia i trudności zgłaszają Honda oraz Red Bull. Takie wieści rodzą obawy, że przez pierwsze lata różnice między producentami będą duże, pojawi się nowa dominacja, a F1 zamiast ciekawszą, zrobi się nudniejszą. Pojawiają się zatem doniesienia, że FIA może zdecydować się na radykalną zmianę planów by uniknąć wizerunkowej klapy.

Jak pisze Auto Motor und Sport, rozważane jest rozwinięcie pomysłu szefa F1, Stefano Domenicaliego, który niedawno wspomniał o możliwości powrotu silników V10. Ostatni raz były one używane w F1 w sezonie 2005.

Silniki V10 to rozwiązanie łatwiejsze i szybsze do stworzenia. Konstrukcje są prostsze, lżejsze i nie wymagają tyle miejsca, dzięki czemu można stworzyć znacznie zwinniejsze auta. Fakt, że będą napędzane ekologicznymi paliwami, powinien zadowolić “zieloną” frakcję w Formule 1.

Podobno rozważane są dwie opcje. Pierwsza to utrzymanie obecnych przepisów do 2028 roku i następnie przejście na silniki V10.

 

Drugi pomysł zakłada jednak wprowadzenie nowych silników zgodnie z planem, ale skrócenie czasu ich obecności o 2 lata. W 2029 roku zatem weszłyby silniki V10.

Co na to zespoły?

 

Ekipy, zwłaszcza te fabryczne, mają być przeciw. Kategorycznie pomysłowi rezygnacji z nowych silników V6 sprzeciwia się Toto Wolff.

“Nie mamy na tyle obecnych silników. Wszystko jest przygotowywane pod nowe silniki na sezon 2026” – mówi Austriak. Przeciwne są też Audi, które w przypadku całkowitej rezygnacji z nowych silników zostałoby bez jednostek do swojego zespołu oraz Honda, która nie ma własnego zespołu i miała dostarczać silniki Astonowi Martinowi.

Z tych względów bardziej realny wydaje się obecnie – zakładając plan przejścia na silniki V10 – drugi wariant, a zatem trzy lata nowych przepisów, a potem kolejna zmiana.

Czas ucieka i jeżeli jakieś zmiany w stosunku do oryginalnego planu mają zostać wprowadzone, to musi stać się to szybko.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi