Nie miał litości dla niektórych kierowców Helmut Marko, proszony o ocenę debiutantów w sezonie 2025.
To będzie wyjątkowy rok w Formule 1 pod względem liczby debiutantów. W zależności od tego jak policzymy Liama Lawsona, będzie ich 5 albo 6. Wobec niektórych oczekiwania są ogromne – jak w przypadku Andrei Kimiego Antonellego. W przypadku innych sukcesem będzie, gdy przejadą cały sezon.
O ocenę poszczególnych kierowców poproszony został przez Servus TV Helmut Marko, doradca Red Bulla. Wysoko ceni on oczywiście “swojego” kierowcę, a zatem Isacka Hadjara, który zadebiutuje u boku Yukiego Tsunody w RB.
“Przegrał mistrzostwo tylko o cztery czy pięć punktów. Nasza analiza danych wskazuje, że tylko poprzez awarie stracił około 80 punktów. Jest bardzo szybki. Powiedziałbym, że jeżeli nadal będzie się rozwijał i nauczy się kontrolować emocje, będzie kierowcą klasy A” – mówi Marko o Hadjarze.
W “klasie A” Marko stawia też dwóch innych zawodników.
“To z pewnością elitarny kierowca, ale jest pod niesamowitą presją. Jego osiągi są niesamowite. Przejechał już około 10 tys. kilometrów testowych bolidami F1, ale też trzeba zauważyć, że miał dwa poważne wypadki. Z pewnością czuć na nim presję, a Toto Wolff chce powtórzyć historię z Verstappenem w Mercedesie. Pójście jednak od razu do czołowego zespołu będzie wyzwaniem dla niego. Ale jeżeli chodzi o potencjał to z pewnością jest topowym kierowcą” – mówi Marko o Andrei Kimim Antonellim.
“Jest bardzo dobrym kierowcą, choć miał sporo wypadków w Formule 2 czy Formule 3 ponieważ podejmuje duże ryzyko. Jeździ na limicie. Może nie będzie tak szybki jak Antonelli, ale z pewnością się wyróżnia” – dodaje Austriak na temat Olivera Bearmana.
Absolutnym debiutantem w stawce w sezonie 2025 będzie Gabriel Bortoleto, który nie ma na koncie nawet piątkowego treningu.
“Powiedziałby, że to kierowca klasy B. Jest bardzo inteligentnym zawodnikiem, wygrał mistrzostwo Formuły 3, ale tylko z jednym zwycięstwem i głównie dlatego, że unikał problemów. W Formule 2 wygrał dwa razy. To kierowca, który bezpiecznie dowozi auto do mety. Ma dobre pojęcie o strategii wyścigowej i zarządzaniu oponami, ale nie widzę w nim czystej szybkości” – mówi Marko.
Najgorszą opinię doradca Red Bulla ma o Jacku Doohanie.
“To kierowca klasy C. Nie sądzę, że dotrwa do końca sezonu” – mówi Marko, a warto wspomnieć, że Doohan był przez cztery sezony kierowcą Red Bull Junior Team między 2017 a 2021 rokiem.
Zgodzicie się z opiniami Helmuta Marko? Dajcie znać w komentarzach!
Na podstawie: planetf1.com
fot. Red Bull Content Pool