KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogram

Carlos Sainz jr., Alex Lynn and Pierre Gasly - Portrait

Akademia Red Bulla – zmierzch? Niewykorzystany potencjał? Zakładnik talentu Verstappena?



Na przestrzeni 20 lat było w niej blisko 100 kierowców. I choć liczby wyglądają bardzo dobrze, to są zasługą małego procentu z nich.

Wielu kierowców, wysoka skuteczność, duże sukcesy

 

Akademia Red Bulla powstała w 2005 roku i prawie co roku wprowadza nowego zawodnika do F1. Trafienie do niej to wielkie wyróżnienie i duża szansa. W ostatnich latach to jednak przede wszystkim szansa na karierę z mocnymi zawirowaniami.

Naliczyłem, że dotychczas w Akademii Red Bulla jechało już między 90 a 95 kierowców. 74 odeszło z niej bez otrzymania szansy w Formule 1.

16 kierowców trafiło do Formuły 1. Wszyscy zaczynali w serii od ekipy Toto Rosso/AlphaTauri/Racing Bulls.

Do głównej ekipy przeszło 10 zawodników: Christian Klien, Sebastian Vettel, Vitantonio Liuzzi, Daniel Ricciardo, Daniil Kvyat, Alexander Albon, Max Verstappen, Pierre Gasly, Liam Lawson i Yuki Tsunoda.

 

Na ekipie juniorskiej zatrzymali się: Scott Speed, Sébastien Buemi, Jaime Alguersuari, Brendon Hartley, Jean-Éric Vergne i Carlos Sainz Jr.

Dość powiedzieć, że 7 kierowców z obecnej stawki zaczynało swoją przygodę w ekipie z Faenzy.

Kierowcy Red Bull Junior Team mają na koncie:
– 8 mistrzostw świata (4 Vettel, 4 Max )
– 129 wygranych wyścigów w F1 (63 Verstappen, 53 Vettel, 8 Daniel Ricciardo, 4 Sainz i 1 Gasly)
– 106 pole position (57 Vettel, 40 Verstappen, 6 Sainz i 3 Ricciardo)
– 304 podia (122 Verstappen, 113 Verstappen, 32 Ricciardo, 27 Sainz, 5 Gasly, 3 Kvyat, 2 Albon)

To imponujące liczby, choć widać, że to przede wszystkim zasługa dwóch kierowców i mistrzowskiego bolidu w wielu sezonach.

Traktowanie

 

Największe zastrzeżenia co do Akademii Red Bulla dotyczą przede wszystkim traktowania kierowców. I są to zarzuty sięgające znacznie dalej niż słynnego przykładu Pierra Gasly i Alexa Albona z sezonu 2019.



Jeszcze wcześniej kierowcy Red Bull Junior Team skarżyli się na atmosferę rozwoju młodego zawodnika pod skrzydłami Red Bulla.

Jeden z kierowców, który nie dostał wystarczająco czasu od Red Bulla był Jaime Alguersuari. 3 lata temu w rozmowie z El Confidential, Alguersuari przyznał, że choć “miał szczęście, że był wspierany przez Red Bulla przez tak wiele lat”, ale podkreślił, że “były to lata cierniste i pełne walki z ego”.

“Nadal miewam bardzo dziwne sny z tego okresu. Zwłaszcza z niemożności i frustracji nie mogąc spełnić ich wymagań, widząc zawsze wściekłego pana Marko, pouczającego nas, jakbyśmy byli dziećmi. To stworzyło traumę i jestem pewien, że Buemi i wielu innych również przez nią przechodziło. Nie byłem w stanie tego wymazać. Byłem na terapii, gdy skończyłem karierę pomagało mi wielu psychologów. Ale nawet teraz różne rzeczy przywołuje mi pamięć. Czasem budzę się, jakbym płakał, po snach, w których przejechałem świetne okrążenie, a pan Marko był na mnie zły” – mówi Hiszpan.

“Myślę, że nigdy ani ja ani Carlos [Sainz] nie lubiliśmy Red Bulla. Pomogli nam, ponieważ mieliśmy talent i byliśmy tego warci. Ale w głębi wyglądało to tak, jakby szukali innego profilu kierowcy. Mówię to z ręką na sercu, Red Bull chce znaleźć kierowcę pośrodku niczego, którego nikt nie zna, ani jego rodziny ani jego przyjaciół i który zależy wyłącznie od Red Bulla” – dodaje Jaime.

 

I tu można się spierać czy w takim sporcie jak Formuła 1, w którym presja jest wszechobecna, kierowcy mają mieć taryfę ulgową? Czy może “w ogniu hartuje się stal”?

W ubiegłym roku dostaliśmy przykład z naszego podwórka, gdy po zaledwie kilku miesiącach z programem juniorskim Red Bulla pożegnał się Kacper Sztuka. I nie dostał wiele czasu, testów i wiedzy. A wymagania były ogromne.

Czy to dobra droga do sukcesu? Każdy z Was może ocenić to sam. Sytuacja z Lawsonem pokazuje jednak, że Red Bull mocno się pogubił i być może nie daje już swoim juniorom odpowiedniego przygotowania. Nowozelandczyk narzekał, że mało jeździł przed sezonem, że nie czuje się odpowiednio przygotowany. Ktoś może powiedzieć – to wymówki. Miał 11 wyścigów na koncie, miał czas. Ale z drugiej strony spójrzmy na 9000 km Antonellego w starszych bolidach Formuły 1.

Wygląda na to, że ze swoim kolejnym juniorem, Arvidem Lindbladem, Red Bull postąpi już inaczej. Anglik dużo jeździ i testuje i trzeba mieć nadzieję, że nie zostanie tak szybko spalony jak kilku innych zawodników.

Autokracja

 

Red Bull to zespół, który jasno ustala priorytety kierowców, choć jeszcze za czasów pojedynku Sebastiana Vettela i Marka Webbera starali zachowywać pozory równego traktowania.



Od czasu przyjścia do ekipy Maxa Verstappena, jest on tam wyraźnym numerem jeden. I od razu powiem – słusznie. Postawili na jednego kierowcę z ogromnym talentem i dzięki temu mają tam imponujące statystyki. Verstappen i jego ojciec potrafili sobie podporządkować zespół i dobrze im z tym.

Wszystko ma jednak swoje granice. Skrojenie auta pod Verstappena sprawia, że maksymalizowane są jego wyniki, ale również prowadzi do tego, że żaden inny kierowca nie jest w stanie sobie z tą konstrukcją poradzić. Najlepiej byłoby zatem znaleźć zawodnika, który ma podobny styl jazdy do Maxa. A ten jest unikatowy. Verstappen prowadzi auto agresywnie wrzucając je w zakręty i utrzymując w nich bardzo wysoką prędkość. Dzięki temu wyjścia z zakrętów są bardzo szybkie, co potem przekłada się na prędkości na prostych.

Czy ogłoszony dziś Tsunoda takim się okaże? Zobaczymy. Szczerze mówiąc, bardzo bym chciał bo ta cała saga z drugim kierowcą Red Bull jest już nie tyle nudna, co zwyczajnie przykro na nią patrzeć.

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 2 maja:
godz. 18:30 – Trening
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 3 maja:
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 4 maja:
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Spa

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi