KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

Akademia Orlen kierowcy

Akademia Motorsportu Orlenu – co o niej wiemy



Dziś poznaliśmy nazwiska 8 kierowców, którzy wejdą w skład Akademii Motorsportu Orlenu. Czego można się spodziewać?

Kierowcy

 

W omawianiu Akademii Motorsportu Orlenu są dwie bardzo ważne sprawy – jej skład oraz działania. W tej pierwszej możemy powiedzieć już sporo. Dziś poznaliśmy nazwiska ósemki zawodników, którzy wejdą w jej skład.

Spośród tych, którzy byli już wspierani przez Orlen, mamy Kacpra Sztukę (bez ogłoszonego programu na 2025), Macieja Gładysza (Eurocup-F3), Jana Przyrowskiego (Hiszpańska Formuła 4), Borysa Łyżeń (karting) i Kacpra Rajpolda (karting).

Do grona wspieranych przez Orlen kierowców wrócił Tymek Kucharczyk (bez ogłoszonego programu na 2025), Wojciecha Wodę (karting) i Amelię Wyszomirską (karting).



Co wiemy?

 

Szczerze mówiąc, bardzo chciałbym przekazać Wam w tym ważnym temacie jak najwięcej informacji. Dzisiejsze ogłoszenie odbyło się w bardzo kameralnym gronie (zdjęcia ze śniadania prasowego, na którym ogłaszano sprawę widziałem tylko u dwóch dziennikarzy, ale mogłem coś przeoczyć). Nie widzę wzmianki o tym wydarzeniu ani w social mediach Orlenu, ani na stronie koncernu (strona Orlen Teamu została chyba zlikwidowana). Nie została też wysłana (albo do mnie nie dotarła) żadna informacja w tej sprawie.

Spośród kierowców włączonych do Akademii Orlenu tylko dwoje (najmniej znani Wojciech Woda i Amelia Wyszomirska) udostępniło relację Mikołaja Sokoła na Instagramie w tej sprawie. Wyszomirska zamieściła jeszcze post z informacją o swoim włączeniu do Akademii. I w sumie on dostarcza nam jedynych oficjalnych informacji, a raczej jednej – że „kluczowym partnerem programu jest Polski Związek Motorowy” (na stronie pzm.pl brak świeżych informacji o Akademii).

Żaden inny kierowca włączony do Akademii dotychczas nie wspomniał w swoich social mediach o włączeniu do Akademii.

Ze zdjęcia Cezarego Gutowskiego możemy wyczytać, że jest to „pierwsza edycja programu”, w której weźmie udział „pierwsza w historii Orlen Team kierowczyni” oraz że program był konsultowany z „Visa Cash App RB Formula One Team”.

Na prezentacji widocznej w poście pana Cezarego widzimy również trzeci slajd z informacjami o wspieraniu snookerzysty Michała Szubarczyka, programie „Piłkarska przyszłość z ORLENem” oraz hasła „Współpraca ze związkami sportowymi” oraz „Aktywna Szkoła”.

 

Jak pisze Gutowski, lista wspieranych sportowców nie jest jeszcze zamknięta, a kolejnymi członkami mają być zawodniczki.

Być może przegapiłem gdzieś ważne wieści w tej sprawie, być może szukałem niedokładnie – jeżeli tak to przepraszam i będę wdzięczny bardziej wnikliwym za zwrócenie uwagi.

Czego się domyślamy

 

Od razu napiszę, że ten akapit to tylko moje przemyślenia na podstawie dostępnych „informacji” oraz dobiegających zza kulis pogłosek.

Pisząc bardzo zachowawczo i niesamowicie dyplomatycznie pozwolę sobie stwierdzić, że jeżeli ktoś ma nadzieję, że Akademia Motorsportu Orlenu w znaczącym stopniu zmieni losy kierowców do niej włączonych, to może się rozczarować. Akademia ma wspierać zawodników przede wszystkim finansowo, choć w przypadku takich kierowców jak Kacper Sztuka, Tymek Kucharczyk, Maciej Gładysz czy Jan Przyrowski powinniśmy mówić nie o wspieraniu, a o sponsoringu bo jednak pieniądze dostaną (raczej) za oddanie miejsca pod logo na swoich kombinezonach/bolidach.

 

Trudno się spodziewać (tu nadal dyplomacja), że pieniądze „zaoszczędzone” na wycofaniu się z Formuły 1 (około 50-60 mln złotych w 2025 roku) trafią do członków Akademii Motorsportu. Kilku kierowców z Akademii było już wspieranych przez Orlen i w ich pzypadku będzie to „utrzymanie” dotychczasowej współpracy (co nie oznacza utrzymania dotychczasowej wysokości wsparcia).

Dość trafnie (i raczej również dyplomatycznie) podobne „przypuszczenia” przekazuje Mateusz Ligęza z Radia Zet.

 

Zmiana

 

A tak już pisząc wprost – pieniądze Orlenu przeznaczone na motorsport będą w 2025 roku znacznie mniejsze. Jest to wynik zmiany polityki zarządzania środkami koncernu i każdy może oceniać to jak chce.

Oczywiście nadal wspierani będą kluczowi dla Orlenu kierowcy – w tym Robert Kubica czy Bartosz Zmarzlik, ale wydatki na inne aktywności mogą być ograniczane.

Dobrze, że wymienieni wyżej kierowcy otrzymają jakiekolwiek pieniądze z Orlenu, fajnie, że są „wspierani”, ale tu po raz kolejny możemy przekląć ogromne koszty związane z uprawianiem motorsportu.

Wiem, że wiele osób może narzekać na Orlen, ale z drugiej strony trzeba po pierwsze posłuchać nieco Roberta Kubicy (który mówi, że nie powinno się szukać i wymagać pieniędzy tylko w jednym źródle), a z drugiej spojrzeć na to, że w Polsce nadal wsparcie sportowców to prawie wyłącznie (biorąc pod uwagę wysokości pieniędzy) spółki państwowe.



Na zachodzie te proporcje są odwrócone – sponsorami są firmy prywatne. Właśnie one w Polsce muszą zacząć widzieć interes we wspieraniu kierowców, muszą spróbować przekonać się do inwestycji w motorsport i reklamę w nim. Nie możemy być na garnuszku tylko jednej firmy.

Tu brawa dla tych kierowców, którzy zdobywają pieniądze z wielu źródeł i starają się o pozyskiwanie sponsorów w różnych branżach. Tu modelowym przykładem może być Maciej Gładysz, który oprócz świetnej formy za kółkiem, stara się też dawać wiele w social mediach i osobiście swoim partnerom. Stąd partnerstwa nie tylko z firmami państwowymi, ale też przedsiębiorstwami.

Akademia Motorsportu Orlenu jej członków nie zbawi. Być może najbardziej obecność w niej odczują kartingowcy. Jasne, wolelibyśmy w niej więcej pieniędzy (i więcej informacji o niej), ale jak się nie ma co się lubi…

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi