KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

jakie-zagrozenia-czyhaja-zima-na-uklad-wydechowy-w-twoim-aucie

Poradnik iParts.pl. Jakie zagrożenia czyhają zimą na układ wydechowy w Twoim aucie? Zobacz, na co koniecznie powinieneś zwrócić uwagę

Na pytanie o układy i podzespoły samochodowe, które zimą najbardziej narażone są na uszkodzenia, większość kierowców wymieni zawieszenie, hamulce, czasem wspomni coś o karoserii. A układ wydechowy? Kto o nim pamięta? W końcu jest jednym z tych elementów każdego auta, które zimą przechodzą najcięższą próbę. Dlaczego? Co zagraża układowi wydechowemu o tej porze roku? Jak o niego zadbać, aby uniknąć kosztownych napraw? Poznaj najważniejsze związane z tym kwestie, na które koniecznie powinieneś zwrócić uwagę.

Wilgoć i mróz to główni wrogowie układu wydechowego. Jakie mogą być skutki ich działania?

Choć pozory mogą temu przeczyć, to właśnie zima (nie jesień i nie wiosna) jest u nas najbardziej mokrą porą roku. Do wysokiej wilgotności, na naszej szerokości geograficznej zimą dochodzą również niskie, często mocno ujemne temperatury, a połączenie niskich temperatur ze wilgocią to prosty przepis na problemy dla każdego układu wydechowego. Dlaczego?

Woda osadzająca się w tłumiku oraz innych elementach układu, pod wpływem niskich temperatur zamarza, prowadząc do powstawania mikropęknięć. Pęknięcia te gromadzą kolejną, większą już partię wilgoci, która znów zamarza, powiększając wcześniejsze uszkodzenia i pogarszając stan wydechu. Co więcej, podczas jazdy na krótkich trasach – a zimą statystycznie tych krótkich tras robimy więcej niż latem – układ wydechowy samochodu nie ma żadnych szans w pełni się rozgrzać. W efekcie takiego ciągłego niedogrzania, wilgoć zalegająca wewnątrz tłumika nie jest usuwana pod wpływem temperatury, zalegając tam na długo. A to oznacza idealne środowisko do powstawania korozji.

Sól drogowa, czyli cichy zabójca metalowych elementów. Czy można się uchronić przed jej działaniem?

Zimą drogi posypywane są obficie solą drogową, której zadaniem jest zapobieganie oblodzeniu. I choć zabieg ten jest jak najbardziej zrozumiały, ma on również swoje złe strony. Sól drogowa posiada przede wszystkim mocno destrukcyjny wpływ na metal. Wszystkie części samochodowe wykonane ze stali, a zwłaszcza z żeliwa, o ile tylko nie są odpowiednio zabezpieczone, momentalnie stają się ofiarami tejże soli. Dotyczy to zwłaszcza elementów układu wydechowego, który – ze względu na swoje umiejscowienie – ma z solą drogową najczęstszy kontakt.

W połączeniu z wodą, sól staje się bardzo agresywnym czynnikiem chemicznym, błyskawicznie przyspieszającym proces korozji. Elementy układu wydechowego są na nią szczególnie narażone, ponieważ znajdują się tuż przy nawierzchni i przez to siłą rzeczy mają bezpośredni kontakt z solą, błotem i wodą. Czy można je jakoś zabezpieczyć? Oczywiście! Najprostszym sposobem jest regularne mycie auta, zwłaszcza podwozia. Jeśli do tego jeszcze jesienią przeprowadzisz konserwację układu wydechowego, możesz oszczędzić sobie wielu problemów.

Regularne przeglądy to sekret wysokiej trwałości wydechu. Dlaczego warto sprawdzać stan tego układu?

Mówiliśmy już o konserwacji przeprowadzanej jesienią, teraz pora na kilka słów o zimowych przeglądach. Regularne przeglądy techniczne samochodu, zwłaszcza w okresie zimowym, pozwolą Ci mieć pełną kontrolę nad wydarzeniami. Pamiętaj, że nawet najmniejsze uszkodzenia układu wydechowego, takie jak nieszczelności czy początkowa korozja, mogą w krótkim czasie przerodzić się w poważne awarie. Warto regularnie sprawdzać stan wydechu i reagować na ewentualne problemy na jak najwcześniejszym etapie. Unikanie takich przeglądów zimą często prowadzi do kosztownych napraw wiosną i jest zwyczajnie pozbawione sensu. Reagując natychmiast, możesz zamówić na iParts.pl części samochodowe do układu wydechowego dla dowolnego modelu auta, a Twoje zamówienie dotrze do Ciebie nawet już następnego dnia.

Prawidłowa eksploatacja pojazdu również ma znaczenie. Jak zapobiegać zimowym problemom z układem wydechowym?

W zimie nasze samochody często eksploatowane są w naprawdę trudnych warunkach, a częste krótkie trasy dodatkowo obciążają układ wydechowy. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń, powinieneś przede wszystkim ograniczyć liczbę krótkich tras, podczas których układ wydechowy nie jest w stanie się odpowiednio rozgrzać. W przypadku dłuższych podróży temperatura układu wydechowego wzrasta na tyle, że jest w stanie wypalić zalegającą tam wilgoć i usunąć pozostałości soli.

Pamiętaj! Regularne wykonywanie dłuższych tras zimą pomaga usunąć wilgoć zalegającą w tłumiku, co zmniejsza ryzyko korozji i wydłuża żywotność układu wydechowego.

W jaki jeszcze sposób możesz zadbać o swój układ wydechowy? Jest na to kilka prostych sposobów, takich jak:

  • regularne mycie samochodu, szczególnie podwozia – kluczowe w walce z solą drogową;
  • kontrola szczelność układu wydechowego – możliwa do przeprowadzenia również w warunkach domowych (więcej na ten temat przeczytasz w poradnikach motoryzacyjnych na stronie naszego sklepu internetowego iParts.pl);
  • stosowanie powłok antykorozyjnych – powłoki te mogą przedłużyć żywotność układu wydechowego nawet o kilka lat.

Wszystkie wymienione tu czynności są w stanie znacząco zmniejszyć ryzyko uszkodzeń układu wydechowego, do których zimą dochodzi szczególnie często. Dbając należycie o swój układ wydechowy, możesz uniknąć wielu problemów wynikających z niekorzystnych warunków atmosferycznych i drogowych. Przeprowadzaj regularne przeglądy, unikaj krótkich tras, myj podwozie i stosuj odpowiednie zabezpieczenia, a będziesz w stanie oszczędzić na wielu kosztownych naprawach. Mądra eksploatacja samochodu naprawdę może być tania.

Materiał zewnętrzny

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi