KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

SI202405190307 (3)

Niesamowite rekordy i statystyki sezonu 2024 – było ciekawie

 

W kolejnym tekście podsumowującym sezon 2024 Formuły 1 przyjrzyjmy się ciekawym statystykom i rekordom, jakie zostały w trakcie niego pobite.

Rekordy

 

Max Verstappen rozpoczął sezon od siedmiu pole position z rzędu i jest to wyrównanie rekordu Alana Prosta z sezonu 1993. Licząc poprzedni sezon, Holender miał 8 pole position z rzędu, co oznacza wyrównanie rekordu Ayrtona Senny z sezonów 1988/1989.

Ciekawy „rekord” wykręcił Carlos Sainz. Po raz pierwszy od sezonu 1997 zdarzyło się, by kierowca wracający po przerwie do Formuły 1 (w przypadku Hiszpana była to operacja wyrostka robaczkowego) wygrał wyścig. Poprzednio dokonał tego Gerhard Berger.

Dwóch kierowców sięgnęło w tym sezonie po swoje pierwsze zwycięstwa w karierze – Lando Norris i Oscar Piastri. Co więcej, każdy z nich wygrał po dwa wyścigi.

 

Łącznie w tym roku wyścigi wygrywało 7 różnych kierowców. To dużo, ale nigdy w historii Formuły 1 nie zdarzyło się by aż 7 kierowców w jednym sezonie miało minimum 2 zwycięstwa na koncie. W tym roku dokonali tego obaj kierowcy Ferrari, Mercedesa i McLarena oraz Max Verstappen.

Pomiędzy GP Azerbejdżanu, a GP Las Vegas mieliśmy serię 6 wyścigów, w których mieliśmy 6 różnych zwycięzców. Był to pierwszy taki przypadek od 2012 roku.

W efekcie tych zwycięstw, na starcie GP Belgii ustawiło się aż 13 kierowców z minimum jednym zwycięstwem w Formule 1 – to najwięcej od 1980 roku i GP Kanady, ale wówczas stawka liczyła 24 kierowców.

W tym sezonie pobity został również niechlubny rekord Formuły 1. W Grad Prix Monako nie mieliśmy ani jednej zmiany pozycji w ramach pierwszej 10-tki. Nie liczymy tu oczywiście niesławnego GP Belgii 2021.

Przerwany w minionym roku został rekord Lando Norrisa – w liczbie podiów bez zwycięstwa. Anglik doszedł do 15, ale potem wygrał GP Miami. W związku z tym kierowcą z największą liczbą podiów w F1 znów jest Nick Heidfeld z liczbą 13.



Dwukrotnie w tym sezonie zdarzyło się, że w dwóch wyścigach z rzędu do mety dojechało wszystkich 20 kierowców. Taka sytuacja nie zdarzyła się w Formule 1 nigdy wcześniej.

George Russell został zdyskwalifikowany po zwycięstwie w GP Belgii i był to zaledwie 6. przypadek w historii F1 gdy zwycięzca wyścigu został zdyskwalifikowany.

W tym sezonie w wyścigach pojechało aż 24 kierowców – 120% obecnej stawki. Większy procent mieliśmy w 2009 roku, gdy w 10 zespołach pojechało 25 kierowców.

W trakcie sezonu swój fotel stracił między innymi Logan Sargeant, stając się czwartym z rzędu amerykańskim kierowcą, który nie doczekał końca sezonu po Aleksandrze Rossim, Scottcie Speedzie oraz Michaelu Andrettim.

Tytuł konstruktorów trafił do McLarena – ekipa z Woking wygrała go po 26 latach przerwy, ustanawiając nowy rekord w najdłuższej przerwie między tytułami. McLaren wygrał tylko 6 wyścigów w tym sezonie i jest to najmniejsza liczba zwycięstw dla konstruktora w historii.

 

Statystyki

 

Zwycięstwa kierowców:
1. Max Verstappen 9
2. Lando Norris 4
3. Charles Leclerc 3
4. Lewis Hamilton 2
4. Oscar Piastri 2
4. Carlos Sainz 2
4. George Russell 2

Zwycięstwa konstruktorów:
1. Red Bull 9
2. McLaren 6
3. Ferrari 5
4. Mercedes 4

Pole position kierowców:
1. Max Verstappn 8
1. Lando Norris 8
3. George Russell 4
4. Charles Leclerc 3
5. Carlos Sainz 1

 

Pole position zespołów:
1. Red Bull 8
1. McLaren 8
3. Ferrari 4
3. Mercedes 4

Podia kierowców:
1. Max Verstappen 14
2. Charles Leclerc 13
2. Lando Norris 13
4. Carlos Sainz 9
5. Oscar Piastri 8
6. Lewis Hamilton 5
7. Sergio Perez 4
7. George Russell 4
9. Esteban Ocon 1
9. Pierre Gasly 1

Podia zespołów:
1. Ferrari 22
2. McLaren 21
3. Red Bull 18
4. Mercedes 9
5. Alpine 2

Najszybsze okrążenia kierowców:
1. Lando Norris 6
2. Charles Leclerc 3
2. Max Verstappen 3
4. Lewis Hamilton 2
5. Fernando Alonso 2
6. George Russell 2
7. Oscar Piastri 1
7. Carlos Sainz 1
7. Sergio Perez 1
7. Daniel Ricciardo 1
7. Esteban Ocon 1
7. Kevin Magnussen 1

 

Najszybsze okrążenia zespołów:
1. McLaren 7
2. Mercedes 4
2. Ferrari 4
2. Red Bull 4
5. Aston Martin 2
6. RB 1
6. Alpine 1
6. Haas 1

Okrążenia na prowadzeniu kierowców:
1. Max Verstappen 560
2. Lando Norris 271
3. Charles Leclerc 172
4. George Russell 138
5. Carlos Sainz 134
6. Oscar Piastri 123
7. Lewis Hamilton 31
8. Esteban Ocon 14
9. Sergio Perez 1

Okrążenia na prowadzeniu zespołów:
1. Red Bull 561
2. McLaren 394
3. Ferrari 306
4. Mercedes 169
5. Alpine 14

Przejechane kilometry kierowcy:
1. Oscar Piastri 7 314 km
2. Lando Norris 7 284
3. George Russell 7 192
4. Charles Leclerc 7 177
5. Fernando Alonso 7 038
6. Max Verstappen 7 024
7. Valtteri Bottas 6 870
8. Lewis Hamilton 6 784
9. Carlos Sainz 6 782
10. Nico Hulkenberg 6 748
11. Guanyu Zhou 6 711
12. Sergio Perez 6 529
13. Lance Stroll 6 386
13. Kevin Magnussen 6 386
15. Esteban Ocon 6 358
16. Yuki Tsunoda 6 302
17. Pierre Gasly 6 282
18. Alex Albon 5 832
19. Daniel Ricciardo 4 993
20. Logan Sargeant 3 825
21. Franco Colapinto 2 100
22. Liam Lawson 1 816
23. Oliver Bearman 912
24. Jack Doohan 301

Przejechane kilometry zespoły:
1. McLaren 14 598 km
2. Ferrari 14 267
3. Mercedes 13 976
4. Haas 13 738
5. Sauber 13 580
6. Red Bull 13 553
7. Aston Martin 13 424
8. RB 13 111
9. Alpine 12 941
10. Williams 11 756

Na podstawie: statsf1.com, racefans.net



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi