Jak przedstawia się czas na rozwój bolidów w poszczególnych ekipach Formuły 1? Różnice pomiędzy najlepszymi, a najsłabszymi są spore.
Najważniejsze
Aby wyrównać stawkę Formuły 1 stosowane jest zróżnicowanie czasu dostępnego dla poszczególnych ekip w tunelu aerodynamicznym oraz przy Analizie Mechaniki Płynów (CFD). Im wyższe miejsce zajmie dana ekipa w danym „okresie rozliczeniowym” w klasyfikacji generalnej konstruktorów, tym mniej czasu dostaje przy tych narzędziach rozwojowych.
FIA ogłasza czas dla poszczególnych ekip na okres od 1 stycznia do 24 czerwca oraz od 25 czerwca do 31 grudnia.
Jeżeli chodzi o tunel aerodynamiczny to mamy tu 3 wartości bazowe:
– 1200 godzin zajętości tunelu aerodynamicznego jako całego kompleksu
– 960 testów w tunelu aerodynamicznym (czyt. 960 uruchomień tunelu)
– 240 godzin faktycznego działania (zaczyna się ono gdy prędkość wiatru w tunelu osiągnie 54 km/h i kończy gdy spadnie poniżej tej wartości).
Jeżeli chodzi o komputerową Analizę Mechaniki Płynów, to tu wartością bazową jest 2000 elementów. Tu różnice są spore – od 1400 dla najlepszej ekipy do 2300 dla najsłabszej.
Istotny rok
Warto pamiętać, że sezon 2025 to rok przygotowań do wielkiej rewolucji w 2026 roku, gdy Formuła przywita nowe bolidy. Godziny testów w tak ważnym okresie będą na wagę złota więc ostatecznie niektórym może opłacić się gorszy sezon 2024.
Przygotowywać bolidy na sezon 2026 będzie można od 1 stycznia 2025 roku.
Najwięcej czasu na rozwój będzie miało Audi, przygotowując swój projekt na bazie Saubera. W porównaniu z McLarenem będą mieli 144 uruchomień tunelu aerodynamicznego więcej w pierwszej połowie roku i będą mogli spędzić w nim aż 540 godzin więcej.
Red Bull dzięki spadkowi w klasyfikacji generalnej zyska 120 godzin w tunelu oraz 200 testów CFD.
Zobaczcie zestawienie liczby testów w pierwszej połowie 2025 roku:
Miejsce w klasyfikacji | Zespół | Godziny zajętości tunelu | Zmiana | Liczba testów | Testy CFD |
---|---|---|---|---|---|
10 | Sauber | 1380 | = | 368 | 2300 |
9 | Williams | 1320 | = | 352 | 2200 |
8 | RB | 1260 | 120 | 336 | 2100 |
7 | Haas | 1200 | = | 320 | 2000 |
6 | Alpine | 1140 | -120 | 304 | 1900 |
5 | Aston Martin | 1080 | = | 288 | 1800 |
4 | Mercedes | 1020 | = | 272 | 1700 |
3 | Red Bull | 960 | 120 | 256 | 1600 |
2 | Ferrari | 900 | = | 240 | 1500 |
1 | McLaren | 840 | -120 | 224 | 1400 |