KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

self-servicing-a-vehicle-changing-the-oil-2024-09-19-01-04-39-utc

Wymiana oleju w motocyklu – zrób to sam krok po kroku

Regularna wymiana oleju to kluczowy element konserwacji motocykla. Proces ten można wykonać samodzielnie, oszczędzając czas i pieniądze. Prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju zapewnia długą i bezawaryjną pracę silnika. Poniższy poradnik przedstawia szczegółowe instrukcje, jak krok po kroku wymienić olej w motocyklu.

Przygotowanie do wymiany oleju

Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy zgromadzić niezbędne narzędzia i materiały. Potrzebne będą:

  • nowy olej silnikowy odpowiedni dla danego modelu motocykla;

  • nowy filtr oleju;

  • klucze do odkręcenia korka spustowego i filtra;

  • miska lub pojemnik na zużyty olej;

  • lejek;

  • czyste szmatki.

Warto również zaopatrzyć się w rękawice ochronne, aby uniknąć kontaktu skóry z olejem. Przed rozpoczęciem prac należy upewnić się, że motocykl jest stabilnie ustawiony na centralnej podstawce lub podnośniku.

Wybór odpowiedniego oleju

Dobór właściwego oleju ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy silnika. Należy kierować się zaleceniami producenta zawartymi w instrukcji obsługi motocykla. Ważne parametry to:

  • lepkość oleju (np. 10W-40, 5W-50);

  • klasyfikacja jakościowa (np. API SL, JASO MA2);

  • rodzaj oleju (mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny).

Oleje syntetyczne zazwyczaj zapewniają lepszą ochronę i dłuższe interwały między wymianami, ale są droższe od mineralnych. Warto rozważyć również specjalistyczne oleje dedykowane do motocykli sportowych czy turystycznych.

Spuszczanie starego oleju

Pierwszym krokiem właściwej wymiany jest spuszczenie zużytego oleju z silnika. Aby ułatwić ten proces, warto rozgrzać silnik przez kilka minut – ciepły olej łatwiej wypłynie. Po wyłączeniu silnika należy odczekać kilka minut, aby olej spłynął do miski olejowej.

Odkręcanie korka spustowego

Korek spustowy znajduje się zazwyczaj na dole silnika. Należy umieścić pod nim miskę na zużyty olej i ostrożnie odkręcić korek odpowiednim kluczem. Uwaga – olej może być gorący! Warto zachować ostrożność, aby nie poparzyć się. Po odkręceniu korka olej zacznie swobodnie wypływać do podstawionego pojemnika.

Podczas gdy olej spływa, warto sprawdzić stan uszczelki korka spustowego. Jeśli jest uszkodzona, należy ją wymienić na nową. Zużyty olej powinien być prawidłowo zutylizowany – można go oddać w punkcie serwisowym lub stacji benzynowej.

Wymiana filtra oleju

Kolejnym krokiem jest wymiana filtra oleju. W zależności od modelu motocykla filtr może mieć formę wkręcanego kartridża lub wkładu umieszczonego pod pokrywą.

Demontaż starego filtra

W przypadku filtra kartridżowego należy go odkręcić specjalnym kluczem. Filtr może być mocno dokręcony, dlatego warto użyć odpowiedniego narzędzia. Przy wymianie wkładu filtracyjnego, trzeba zdemontować pokrywę filtra i wyjąć stary wkład.

Przed montażem nowego filtra warto sprawdzić, czy stara uszczelka nie pozostała przyklejona do silnika. Jeśli tak, należy ją ostrożnie usunąć. Nowy filtr należy lekko nasmarować świeżym olejem – ułatwi to jego prawidłowe osadzenie.

Montaż nowego filtra i wlewanie świeżego oleju

Po zamontowaniu nowego filtra i dokręceniu korka spustowego można przystąpić do wlewania świeżego oleju. Należy użyć lejka, aby uniknąć rozlania oleju na silnik lub inne elementy motocykla.

Sprawdzanie poziomu oleju

Ilość oleju należy kontrolować za pomocą bagnetu lub wziernika, w zależności od konstrukcji silnika. Olej należy dolewać stopniowo, sprawdzając jego poziom. Nadmiar oleju może być równie szkodliwy jak jego niedobór.

Po wlaniu odpowiedniej ilości oleju należy uruchomić silnik na kilka minut. Pozwoli to na rozprowadzenie oleju po całym układzie. Następnie należy wyłączyć silnik, odczekać kilka minut i ponownie sprawdzić poziom oleju, ewentualnie uzupełniając go.

Finalizacja procesu wymiany oleju

Po zakończeniu wymiany oleju warto dokładnie wyczyścić wszystkie zabrudzenia i ślady oleju na silniku i innych elementach motocykla. Należy również odnotować przebieg, przy którym dokonano wymiany, aby wiedzieć, kiedy należy przeprowadzić kolejną.

Utylizacja zużytego oleju

Zużyty olej jest szkodliwy dla środowiska i nie wolno go wylewać do kanalizacji ani na ziemię. Należy go oddać do specjalnego punktu zbiórki odpadów niebezpiecznych lub do warsztatu samochodowego.

Częstotliwość wymiany oleju

Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Częstotliwość wymiany zależy od modelu motocykla, rodzaju używanego oleju oraz stylu jazdy. Zazwyczaj producenci zalecają wymianę co 5000-10000 km lub raz w roku.

Czynniki wpływające na żywotność oleju

Na szybsze zużycie oleju wpływają:

  • częsta jazda na krótkich dystansach;

  • eksploatacja w trudnych warunkach (kurz, wysoka temperatura);

  • sportowy styl jazdy;

  • duże obciążenie motocykla.

W takich przypadkach warto rozważyć częstszą wymianę oleju niż zalecana przez producenta.

Korzyści z regularnej wymiany oleju

Regularna wymiana oleju przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim wydłuża żywotność silnika i poprawia osiągi i zmniejsza zużycie paliwa. Ponadto redukuje ryzyko awarii i utrzymuje wartość motocykla.

Warto pamiętać, że dbałość o regularne serwisowanie motocykla, w tym wymianę oleju, może mieć pozytywny wpływ na koszty ubezpieczenia OC https://hdi.pl/ubezpieczenie-oc/. Doświadczeni konsultanci HDI mogą doradzić, jak dbałość o pojazd może przełożyć się na oszczędności w ubezpieczeniu.

Podsumowując, samodzielna wymiana oleju w motocyklu jest zadaniem, które może wykonać każdy entuzjasta jednośladów. Wymaga to pewnej wiedzy i staranności, ale przynosi satysfakcję i oszczędności. Regularna konserwacja motocykla, w tym wymiana oleju, to klucz do długiej i bezawaryjnej eksploatacji pojazdu.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi