KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Kotarba_HR_D1_Rajd_Nadwislanski_2024_fot_Maciej_Niechwiadowicz_M63_0707

Kalendarz RSMP 2025: siedem kroków do mistrzostwa



Siedem razy zmierzą się uczestnicy przyszłorocznej edycji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Na sezon 2025 zaplanowano sześć rajdów asfaltowych i jedną rundę szutrową. Pretendenci do tytułów mistrzowskich stawią się kolejno w Świdnicy, Puławach, Mikołajkach, Wadowicach, Rzeszowie, Chorzowie i Nysie.

W 2025 rozpocznie się jubileuszowy, siedemdziesiąty sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski – najważniejszego i najwyższego rangą cyklu rajdowego w naszym kraju. Po raz pierwszy czempionat w obecnym kształcie, a więc składający się z kilku rund, przeprowadzono w 1955 roku. Od tego czasu tylko raz nie wyłoniono najlepszych rajdowych załóg w Polsce. Było to 1981 roku, kiedy to RSMP odwołano w związku trudną sytuacją gospodarczą i polityczną.

W gronie kierowców rekordzistą RSMP jest Sobiesław Zasada, który ośmiokrotnie sięgał po tytuł. Marian Bublewicz sześciokrotnie zakładał mistrzowską szarfę, a czterema triumfami może pochwalić się trójka mistrzów: Kajetan Kajetanowicz, Andrzej Koper oraz Leszek Kuzaj.

Wraz z kierowcami o tytuły walczą także piloci. Najwyżej w galerii sław RSMP są nazwiska Ryszarda Żyszkowskiego i Jarka Barana, którzy siedmiokrotnie cieszyli się ze zwycięstwa w krajowym czempionacie. Ewa Zasada, wraz z mężem Sobiesławem, triumfowała pięciokrotnie.

 

W sezonie 2025 tytułu mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej bronić będą Jarek i Marcin Szejowie. W 2024 roku bracia z Ustronia sięgnęli po pierwsze w karierze mistrzostwo kraju.

Uczestnicy RSMP rywalizują o tytuły mistrzów Polski także w poszczególnych klasach. Organizatorem czempionatu jest Polski Związek Motorowy. Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby.

Ze Świdnicy do Nysy

 

Nadchodzący sezon RSMP będzie czwartym z rzędu, który zostanie zainagurowany Rajdem Świdnickim. 53. edycję rywalizacji na asfaltowych oesach w Górach Sowich zaplanowano na 25-27 kwietnia. Rajd Świdnicki – druga najstarsza impreza w kalendarzu RSMP 2025 – stanowi rundę krajowego czempionatu nieprzerwanie od 1984 roku, a w ciągu ostatniej dekady aż ośmiokrotnie rozpoczynała sezon.

 

Kolejnym przystankiem na drodze do tytułów mistrzów Polski będą Puławy, skąd ruszy Rajd Nadwiślański. Ściganie na Lubelszczyźnie przewidziano na weekend 16-18 maja.

Miesiąc później (13-15 czerwca) odbędzie się najstarsza runda w kalendarzu RSMP 2025 i jedyne w sezonie zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych, czyli 81. Rajd Polski. Już po raz 21. bazą zawodów będą Mikołajki. Na Mazurach zjawią się także uczestnicy rajdowych mistrzostw Europy (FIA ERC), ponieważ Rajd Polski będzie czwartą odsłoną rywalizacji w tym najstarszym rajdowym cyklu na świecie.

Drugą, już wyłącznie asfaltową, część sezonu rozpocznie Valvoline Rajd Małopolski. Impreza, choć najmłodsza w kalendarzu RSMP, już stanowi jego ważny i pewny punkt. W sezonie 2025 rajdowe załogi opanują wymagające oesy w okolicach Wadowic i Makowa Podhalańskiego w dniach 10-12 lipca.

W drugi weekend sierpnia (7-9 sierpnia) zawodników i kibiców czeka rywalizacja na Podkarpaciu – podczas 34. edycji Rajdu Rzeszowskiego. Przedostatnią okazją do walki o punkty będzie Rajd Śląska. Przyszłoroczną edycję zawodów zaplanowano na trzeci weekend września. Zmagania rozpoczną się w piątek 19 września, a zakończą w niedzielę, 21 września. Baza zawodów i park serwisowy ponownie będą zlokalizowane w wyjątkowym dla polskiego sportu miejscu, a więc na Stadionie Śląskim.

 

Finałową rundą sezonu 2025 będzie Rajd Nyski – debiutujący w mistrzostwach Polski. Na południe województwa opolskiego stawka RSMP wybierze się w dniach 10-12 października.

Liczy się każdy punkt

 

Ostateczny kształt kalendarza RSMP wymaga zatwierdzenia przez Główną Komisję Sportu Samochodowego PZM. Wszystkie asfaltowe rajdy będą jednocześnie rundami Millers Oils Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a więc cyklu dla załóg w rajdówkach sprzed lat.

Podobnie, jak w sezonie 2024, do końcowej klasyfikacji generalnej mistrzostw będą się liczyły wyniki wywalczone we wszystkich siedmiu rundach sezonu.

Projekt kalendarza RSMP 2025:
25-27 kwietnia – 53. Rajd Świdnicki (Świdnica, asfalt)
16-18 maja – Rajd Nadwiślański (Puławy, asfalt)
13-15 czerwca – 81. Rajd Polski (runda FIA ERC, Mikołajki, szuter)
10-12 lipca – Valvoline Rajd Małopolski (Wadowice, asfalt)
7-9 sierpnia – 34. Rajd Rzeszowski (Rzeszów, asfalt)
19-21 września – Rajd Śląska (Chorzów, asfalt)
10-12 października – Rajd Nyski (Nysa, asfalt)

Na podstawie informacji prasowej
fot. Maciej Niechwiadowicz



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi