KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

Formula 1 2024: Brazilian GP

FIA chce utrudnić życie zespołom klienckim



Od sezonu 2026 niefabrycznym zespołom Formuły 1 może przestać opłacać się osiągać dobre wyniki na torze.

Zespoły klienckie, korzystające z podzespołów produkowanych przez inne zespoły. Chodzi przede wszystkim o silniki, skrzynie biegów oraz zawieszenie ale przepisy dozwalają na korzystanie również z innych części, co jest ściśle regulowane. Lista TRC obejmuje także m.in. sprzęgło i jego osprzęt, półosie, wspomaganie kierownicy, system paliwowy, mocowania, obwody elektryczne, rurki hydrauliczne, sensowy hydrauliczne itd.

Są ekipy, które korzystają w maksymalnym stopniu z zewnętrznych części, jak Haasa czy Visa CashApp RB. Inne zespoły miewały o to pretensje, zwłaszcza, że zdarza się iż – szczególnie w rodzinie Red Bulla – zdarza się, że zespół kliencki „pomaga” na torze głównej ekipie.

W tym sezonie świetnie spisuje się Haas, który zajmuje 7. miejsce w klasyfikacji generalnej, korzystając ze współpracy z Ferrari. 60% bolidu amerykańskiej ekipy pochodzi z Maranello. Bardzo nie podoba się to zespołom produkującym wszystkie części samodzielnie.

 

Będzie zmiana?

 

Jak informuje Auto Motor und Sport, Formuła 1 planuje zapobiec zbyt dużym sukcesom ekip klienckich. Na sezon 2026 i kolejne ustalony miał zostać kompromis. Jeżeli zespół kliencki zajmie w klasyfikacji generalnej piąte miejsce lub wyższe, to dostanie 2 lata na przygotowanie się do samodzielnej produkcji wszystkich kupowanych części, poza jednostką napędową. W trzecim sezonie, będzie musiał korzystać z własnych komponentów.

Dla przykładu, jeżeli Haas będzie w sezonie 2026 na 5. miejscu w klasyfikacji konstruktorów, to od 2029 roku będzie mógł brać od Ferrari jedynie silnik.

Z tą propozycją nie zgadza się jednak Ayao Komatsu, szef Haasa.

„To byłoby zabójstwo dla mniejszych zespołów. W Formule 1 chcemy mieć jak najwięcej konkurencyjnych samochodów. Musimy odrzucić tę zasadę. Cóż byłoby lepszy rezultatem niż Dawid pokonujący Goliata?” – pyta Komatsu.

 

„Co fanów obchodzi, skąd pochodzą skrzynia biegów i zawieszenie? Jesteśmy obciążani w limitach budżetowych za wszystkie części, które kupujemy. Nie mamy z tego żadnej przewagi, wręcz przeciwnie, są to za duże kwoty” – dodaje szef Haasa.

Trzeba przyznać, że kilka lat temu Sauber zrezygnował z kupowania skrzyni biegów i zaczął je sam produkować, gdyż było to tańsze.

Co sądzicie o tym pomyśle? Dajcie znać w komentarzach.

Na podstawie: Auto Motor und Sport
fot. Haas F1 Team



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi