FIA w bardzo szybkim trybie opracowała nową dyrektywę techniczną, dotyczącą stosowania przez sposobów chronienia deski znajdującej się pod bolidami.
Pod każdym autem Formuły 1 znajduje się specjalna deska drewniana, wyznaczająca sztywność i wysokość auta. Jej nadmierne zużycie może doprowadzić do dyskwalifikacji bolidu, co miało miejsce z autami Ferrari i Mercedesa podczas Grand Prix USA 2023, gdy zdyskwalifikowano Lewisa Hamiltona i Charlesa Leclerca.
Problem w tym, że w obecnych bolidach efekt przypowierzchniowy generuje ogromną część docisku aerodynamicznego, przyczyniając się do mocniejszego zużywania desek.
Aby temu zapobiec, niektóre zespoły – w tym Mercedes, Ferrari i Haas – stosowały na deskach z tyłu bolidu śruby, które miały tworzyć swoistą poduszkę, mającą chronić deskę.
Na to rozwiązanie zwrócił uwagę Red Bull i złożył wniosek do FIA o zakazanie tego rozwiązania. Jak informuje Auto Motor und Sport, Federacja zarządzająca Formułą 1 przychyliła się do niego i wystosowała dyrektywę techniczną przed Grand Prix Las Vegas.
FIA informuje w niej zespoły, że używanie takich śrub zostaje zakazane z efektem natychmiastowym.
Może to spowodować konieczność podniesienia prześwitu aut, w których stosowane było rozwiązanie by uniknąć zbyt dużego zużycia deski.
Na podstawie: Auto Motor und Sport
fot. Mercedes