KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP 

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Maciej Dziubiński, Przemyslaw Lowkiewicz, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Stalowy Jaro, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Izabela Ch, Tomasz Ignaczak, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Tomasz Drążek, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Stefan P, Esox33, fajawodna, Manulski, M, Szonapoul, PAT Yellowbear, mbiela, King, tomek90, jacek79100, A, Kuba Wiśniewski

Harmonogramy

Wyniki

Formula 1 2023: Bahrain February Testing

Steiner o wypadku Romaina Grosjeana: „Nie wyobrażałem sobie, by ktokolwiek mógł przeżyć coś takiego”



10 lat pracy Günthera Steinera w zespole Haas F1 przyniosło mnóstwo niecodziennych sytuacji. Najbardziej dramatyczną chwilą był z pewnością wypadek Romaina Grosjeana w trakcie GP Bahrajnu. Szef zespołu w książce „Bez ściemy. Moja niesamowita dekada w Formule 1”, która ukaże się 30 października, wspomina, co czuł w momencie, gdy widział na ekranie przepołowiony, płonący bolid i tłumaczy, dlaczego w szpitalu śmiał się do rozpuku.

Zamów książkę „Bez ściemy. Moja niesamowita dekada w Formule 1” w przedsprzedaży na: https://bit.ly/powrot-steiner2

“Realizator transmisji przełączał się z ujęć z helikoptera, który unosił się niemal bezpośrednio nad miejscem wypadku, na obraz z kamery zlokalizowanej po drugiej stronie toru, dokładnie naprzeciwko płonącego wraku. Uważnie wpatrywałem się w ekran w poszukiwaniu jakichkolwiek oznak życia, ale niczego takiego nie dostrzegałem. Widziałem tylko tylną część samochodu, zmasakrowaną barierę i wielkie płomienie. Zdjęcia z powietrza były jeszcze bardziej przerażające, przód bolidu również na nich był niewidoczny. Na miejscu zdarzenia pojawili się porządkowi z gaśnicami, ale płomienie były zbyt duże, by dało się zauważyć ich wysiłki. Doświadczenie motorsportowe podpowiadało mi, że jeśli Romain nie wychynie wkrótce z tego piekła, moje pierwotne obawy okażą się słuszne. Nie wyobrażałem sobie, by ktokolwiek mógł przeżyć coś takiego” – wspomina w książce Gunther Steiner.

“Dziwna cisza, o której pisałem wcześniej w związku z brakiem kibiców na torze, była niczym w porównaniu z grobową ciszą, jaka zapadła teraz. Samochody nadal jechały po torze, ale w żółwim tempie, zmierzając do alei serwisowej. Nikt nie odezwał się nawet słowem. Wszyscy wpatrywali się w ekrany i modlili o dobre wiadomości” – mówi były szef Haasa.


“Siedziałem tam, gapiąc się w monitor, gdy nagle mój mózg zaczął pracować. Natychmiast poprosiłem o ciszę radiową. Wszystko, co zostałoby teraz powiedziane, poszłoby na cały świat. Dla widzów i w szczególności dla rodziny Romaina lepiej było, żebyśmy milczeli. Po mniej więcej pół minucie, choć wydawało mi się, że trwało to z godzinę, zobaczyłem po drugiej stronie bariery jakiś ruch. Płomienie nadal były wysokie, ale po kilku sekundach dostrzegłem Romaina. – To on! Wyszedł! – powiedział Ayao” – pisze Steiner.

“Romain opuścił wrak, ale nadal znajdował się w płomieniach, ciągle po drugiej stronie bariery. Ktoś z zespołu medycznego skierował bezpośrednio na niego strumień gaśnicy, a inny z medyków pomógł mu przejść przez barierę. To był niesamowity akt odwagi, ci faceci to prawdziwi bohaterowie. Pewności nie miałem, ale wyglądało na to, że Romainowi nic poważnego się nie stało, więc natychmiast pomyślałem o jego rodzinie. Nie miałem pojęcia, czy oglądają wyścig, ale musieliśmy jak najszybciej ich powiadomić, że wyszedł z tego wraku. Gdy tylko wieści do nich dotarły, skontaktowaliśmy się z Jeanem Todtem, przyjacielem Romaina, a potem zaczęliśmy informować świat. Gdy już stwierdziłem, że wiadomość poszła dalej, zacząłem się dowiadywać, jaki jest faktyczny stan Romaina. Jeden z członków zespołu medycznego mówił, że Romain koniecznie chciał na własnych nogach iść do karetki, żeby pokazać, że nic mu się nie stało. Potem został przetransportowany do najbliższego szpitala. Jego obrażenia nie zagrażały życiu. Tak naprawdę skarżył się tylko na poparzenia dłoni” – czytamy.

“Wieczorem pojechałem do Romaina do szpitala. Nie przyniosłem kwiatów ani owoców, nie płakałem u jego wezgłowia, tylko siedziałem tam, śmiałem się do rozpuku i nazwałem go jebanym idiotą. Ktoś się spodziewał czegoś innego? Biorąc pod uwagę sytuację, humor Romainowi dopisywał, nawet pomimo mojej obecności. Z pewnością czekała go przerwa od wyścigów, ale poparzenia dłoni nie były poważne. Tamtego dnia życie uratowały mu dwie rzeczy: halo, które osłoniło go od uderzenia, gdy przednia część samochodu przebiła się przez barierę, oraz ognioodporny kombinezon, który w oczywisty sposób chronił go w buchających płomieniach. Ten konkretny model został dopiero co wprowadzony do użytku i zwiększał ochronę o 20 procent. Najważniejszą rolę w tym wypadku odegrało jednak halo, ponieważ bez niego Romain zginąłby na miejscu. Gdy pojawiły się propozycje zastosowania tego rozwiązania, Romain – podobnie jak ja i wielu innych – należał do grona jego przeciwników. Teraz dostaliśmy niezbity dowód, że się myliliśmy oraz że Jean Todt i FIA podjęli słuszną decyzję” – pisze Steiner.

Przypominam, że razem z książką Steinera możecie zamówić w ciemno kolejną nowość dla fanów F1 od Wydawnictwa SQN. Tylko zamawiając w ciemno możecie liczyć na rabat 45%. Po 29 października i ogłoszeniu, jaki tytuł będzie kolejną premierą, cena wzrośnie. Książki zamówicie tutaj.
f1 facebook (1)

Materiał partnera



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Kanady

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 13 czerwca:
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:00 – 2. trening

Sobota, 14 czerwca:
godz. 18:30 – 3. trening
godz. 22:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 15 czerwca:
godz. 20:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

24h Le Mans

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi