Jest bardzo prawdopodobne, że Max Verstappen wystartuje do Grand Prix Brazylii z karą przesunięcia na starcie. Dla Lando Norrisa będzie to okazja do nadrobienia punktów.
Max Verstappen był dopiero szósty w Grand Prix Meksyku. I choć wpływ na to miały kary, jakie Holender dostał, to on zwracał uwagę przede wszystkim na słabe tempo swojego Red Bulla. Nie bez znaczenia był w tym przypadku silnik.
Verstappen dostał na kwalifikacje i wyścig starszą jednostkę po tym, jak w piątek w silniku jego auta doszło do wycieku, który nie mógł być rozwiązany na miejscu.
Dzięki zastosowaniu jednostki z wykorzystanej już puli, Verstappen uniknął kary na torze Autodromo Hermanos Rodriguez, na którym przebijanie się nie jest łatwe.
Inaczej jest na torze Interlagos, gdzie Maxowi zdarzało się już brać kary silnikowe i odzyskiwać wiele miejsc. Helmut Marko w rozmowie z austriacką stacją ORF zdradza, że Verstappen może ponownie ruszać do Grand Prix Brazylii z karą.
“Silnik, który miał na GP Meksyku miał już nie jeździć wyścigów. Im starsza jest jednostka, tym więcej osiągów traci. Widzieliśmy to na prostych, gdzie tracił 3-8 km/h” – mówi Marko.
Kara dla Verstappena nie będzie bardzo dotkliwa bowiem Red Bull rozważa jedynie wymianę silnika spalinowego. Pierwszy element jednostki napędowej spoza puli to 10 miejsc przesunięcia na starcie. Drugi i kolejne to tylko 5 miejsc. W najlepszym wypadku Verstappen mógłby zatem startować z 6. miejsca.
“Kara wynosiłaby 5 miejsc. To nie byłoby bardzo dużo w Brazylii, gdzie da się łatwo wyprzedzać” – przyznaje Marko.
Przy wzięciu nowego silnika na Interlagos, gdzie odbędzie się weekend sprinterski, Verstappen karę odbyłby w niedzielnym wyścigu.
Tak przedstawia się wykorzystanie elementów jednostki napędowej w F1 na chwilę obecną:
| Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 4) | TC (4) | MGUH (4) | MGUK (4) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 | |
| Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 8 | |
| Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 3 | |
| Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
| Lewis Hamilton | Mercedes | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 | |
| George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
| Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | |
| Carlos Sainz | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 | |
| Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
| Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | |
| Pierre Gasly | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 8 | |
| Esteban Ocon | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 8 | |
| Alexander Albon | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
| Franco Colapinto | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
| Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 | |
| Liam Lawson | RB Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 | |
| Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | |
| Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
| Lando Norris | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | |
| Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Kary silnikowej w tym sezonie raczej uniknie Lando Norris. Anglik traci do Maxa Verstappena obecnie 47 punktów, a do zdobycia do końca sezonu jest maksymalnie 120 oczek (4 wyścigi + 2 sprinty). Norris musi wygrywać i liczyć na pecha Verstappena. Maxowi do wywalczenia mistrzostwa wystarczy zdobycie 73 punktów, przy założeniu, że Norris wygra do końca wszystko co możliwe.
Norris musi natomiast uważać na Charlesa Leclerca, który jest 24 punkty za nim.
| Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty | Zmiana po ostatnim wyścigu |
|
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 437 | = | |
| 2 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 374 | = | |
| 3 | Charles Leclerc | Ferrari | 356 | = | |
| 4 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 292 | = | |
| 5 | Carlos Sainz | Ferrari | 290 | = | |
| 6 | George Russell | Mercedes | 245 | = | |
| 7 | Lewis Hamilton | Mercedes | 223 | = | |
| 8 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 152 | = | |
| 9 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 70 | = | |
| 10 | Pierre Gasly | Alpine | 42 | +1 | |
| 11 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 41 | -1 | |
| 12 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 30 | = | |
| 13 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 24 | = | |
| 14 | Esteban Ocon | Alpine | 23 | = | |
| 15 | Kevin Magnussen | Haas | 16 | = | |
| 16 | Alex Albon | Williams Mercedes | 12 | = | |
| 17 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 12 | = | |
| 18 | Oliver Bearman | Ferrari, Haas | 7 | = | |
| 19 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 5 | = | |
| 20 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 4 | = | |
| 21 | Liam Lawson | Visa CashApp RB | 4 | = | |
| 22 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = | |
| 23 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | -1 |


