KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Sławek Kret, Katarzyna Glin
150100_news-Bianchi-1_e6273e0c-4689-406a-858f-1170087f49c6

10 lat od ostatniego śmiertelnego wypadku w F1



Dokładnie dekadę temu na torze Suzuka doszło do śmiertelnego w skutkach wypadku Julesa Bianchi. W tym czasie wiele w Formule 1 się zmieniło.

GP Japonii 2014

 

Formuła 1 zmieniła się na dobre na 42. okrążeniu tego wyścigu. Z toru wypadł Adrian Sutil i wywieszone zostały podwójne żółte flagi, które oznaczają konieczność znacznego zwolenienia, a nawet zatrzymania się na torze.

Dźwig ściągał auto Sutila ze żwirowej pułapki. Gdy na następnym okrążeniu Bianchi dojechał do 7. zakrętu, niestety nie zwolnił wystarczająco i wypadł w niemal tym samym miejscu co Sutil przy prędkości 213 km/h.

 

Auto Bianchi uderzyło w koło dźwigu z prędkością 123 km/h. Wygenerowało to przeciążenie chwilowe wynoszące 254G. Bianchi nie odpowiedział na wezwanie inżyniera. Po wydobyciu z bolidu został przewieziony do szpitala Yokkaichi. W listopadzie, gdy zaczął oddychać samodzielnie, został przetransportowy do Nicei. Lekarze określali jego stan jako krytyczny, a miesiące leczenia nie przynosiły żadnych efektów.

Z powodu uszkodzenia mózgu, Bianchi zmarł 17 lipca 2015 roku.

Skutki

 

To była pierwsza śmierć w Formule 1 od wypadku Ayrtona Senny w 1994 roku. Wywołała ona mnóstwo dyskusji wśród kibiców, dziennikarzy i władz serii. Co najważniejsze, zapoczątkowała ona duże zmiany w F1, poprzedzone szczegółowym raportem.

Najgłośniejszym i najważniejszym następstwem tamtych wydarzeń jest stworzenie systemu halo, który został wprowadzony w Formule 1 oraz wszystkich najważniejszych seriach juniorskich. Od tamtego czasu umieszczony nad głową kierowcy system wielokrotnie uchronił kierowców przed poważnymi obrażeniami.

 

Warto jednak podkreślić, że ustalenia FIA wskazują, że nawet gdyby system halo był obecny w F1 podczas wypadku Bianchi, nie uchroniłby kierowcy Marussii przed śmiercią.

Dlatego z czasem wprowadzono w Formule 1 kolejne zmiany. Każdy wyjazd maszyn na tor wiąże się teraz z samochodem bezpieczeństwa, choć wiemy, że kilka lat później na tym samym torze doszło do niebezpiecznego incydentu z udziałem maszyn i dojeżdżającego z niemal pełną prędkością Pierra Gasly. To również mogło skończyć się tragicznie.

Zaostrzone zostały również kary w Formule 1 za ignorowanie żółtych flag, a pokłosiem wypadku Bianchi było wprowadzenie w Formule 1 Wirtualnego Samochodu Bezpieczeństwa. Wprowadził on możliwość znacznego spowolnienia kierowców bez niwelowania różnic między nimi i konieczności wyjazdu fizycznego samochodu bezpieczeństwa.

 

Tamten wyścig rozpoczął również dyskusję o widoczności kierowców podczas deszczowych warunków. Jak wiemy, do dziś nie udało się jej rozwiązać, mimo próby wprowadzenia specjalnych chlapaczy.

Podczas ostatniej dekady w Formule 1 było wiele groźnych wypadków, ale kończyło się „jedynie” na złamaniach jak w przypadku Fernando Alonso czy Daniela Riccirdo.

Niestety wiemy, że śmierci w motorsporcie nie uniknęliśmy i do wyciągnięcia nadal są wnioski z wypadków Antoine Huberta czy Dilano van`t Hoffa.

Można jednak stwierdzić, że tragiczna śmierć Julesa Bianchi nie poszła na marne. Niech spoczywa w pokoju.



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Brazylii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 1 listopada
godz. 15:30 – Trening
godz. 19:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 2 listopada
godz. 15:00 – Sprint
godz. 19:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 3 listopada
godz. 18:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Bahrajnu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi