Baku wielokrotnie dostarczało nam wielkich emocji i pamiętnych momentów. Czy warunki w tym roku przeszkodzą kierowcom? Jakie są zmiany na torze?
Pamiętne momenty
Tych w dość krótkiej historii Grand Prix Azerbejdżanu było wiele. „Brake test” Lewisa Hamiltona i furia Sebastiana Vettela, pęknięta opona Maxa Verstappena, zderzenie Ricciardo i Verstappena czy „I`m Stupid” Charlesa Leclerca. Pozostałe znajdziecie poniżej:
Harmonogram
Piątek, 30 sierpnia:
godz. 9:35 – 10:20 – Trening F3
godz. 11:00 – 11:45 – Trening F2
godz. 13:30 – 14:30 – 1. Trening Formuły 1
godz. 15:00 – 15:13 – Kwalifikacje F3 – Grupa A
godz. 15:21 – 15:34 – Kwalifikacje F3 – Gruba B
godz. 16:00 – 16:30 – Kwalifikacje F2
godz. 17:00 – 18:00 – 2. Trening Formuły 1
godz. 18:30 – 19:15 – Trening Porsche Supercup
Sobota, 31 sierpnia:
godz. 9:30 – 10:15 – Sprint F3
godz. 10:55 – 11:25 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 12:30 – 13:30 – 3. Trening Formuły 1
godz. 14:15 – 15:05 – Sprint F2
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje Formuły 1
Niedziela, 1 września:
godz. 8:35 – 9:25 – Wyścig Główny F3
godz. 10:05 – 11:10 – Wyścig Główny F2
godz. 12:05 – 12:40 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj.
O torze
Grand Prix Azerbejdżanu rozgrywane jest oczywiście na torze ulicznym w Baku. Jest to tor „lewy”, a zatem jeździ się w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. Okrążenie liczy aż 6003 metry, a najdłuższa prosta ma ponad 1/3 tego dystansu – 2,2 kilometra. Maksymalna prędkość osiągana na torze to aż 378 kilometrów na godzinę, a średnia prędkość podczas okrążenia to 202 km/h.
Wymaga on małego lub średniego poziomy przyczepności aerodynamicznej i średniego chłodzenia. Podczas jednego kółka kierowcy zużywają 2,05 kg paliwa, a przez 55% okrążenia jadą z gazem wciśniętym „do dechy”.
Zmiany na torze:
– Pierwsza strefa DRS została wydłużona o 100 metrów (powrót do stanu z 2022 roku), a druga skrócona o 2 metry
– Dostosowano bandy wokół toru w zakrętach 1, 3, 4, 12, 12, 13 i 15
– Wymieniono betonowe bandy w zakręcie 16 oraz między 18 a 19
– Pomiędzy zakrętami 2. i 3. oraz 7. i 8. wymieniono małe fragmenty asfaltu
Baku Interiational Street Circuit, choć gości Formułę 1 od niedawna, już zdążył zaskarbić sobie sympatię kibiców na całym świecie, którzy tej właśnie Grand Prix przypisują łatkę najbardziej nieprzewidywalnego wyścigu w kalendarzu. W ostatnich edycjach, każdorazowo na podium stawał ktoś, kogo nie spodziewano się w tym miejscu – Lance Strol w 2017 roku i Sergio Perez w 2018. Śmiało można więc powiedzieć, że wyścig w Baku rokrocznie trzyma w napięciu do ostatnich chwil…
Autorem rekordowego okrążenia podczas Grand Prix Azerbejdżanu jest Charles Leclerc ze Scuderii Ferrari. Monakijczyk czas 1:43.009 ustanowił w trakcie wyścigu w 2019 roku. W takcie weekendu wyścigowego, najlepszym uzyskanym czasem może pochwalić się Lewis Hamilton z Mercedesa – 1:40.495.
Jest to tor, na którym osiąga się jedne z najwyższych prędkości w kalendarzu. Rekord to 378 km/h.
Więcej statystyk wyścigów rozgrywanych w Baku znajdziecie tutaj.
Występy Kubicy
Robert Kubica tylko raz startował w Baku. Jego występ przypominam tutaj.
Poprzednio…
Z pole position startował Charles Leclerc, ale to Sergio Perez wygrał wyścig.
Opony
Na GP Azerbejdżanu Pirelli zdecydowało się na przywiezienie miękkiego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Będzie gorąco, a szans na deszcz raczej nie ma.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty | Zmiana po ostatnim wyścigu |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 331 | = | |
2 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 279 | = | |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 245 | = | |
4 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 237 | = | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 190 | = | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 174 | = | |
7 | George Russell | Mercedes | 155 | = | |
8 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 144 | = | |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 62 | = | |
10 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 24 | +1 | |
11 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 24 | -1 | |
12 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 22 | = | |
13 | Alex Albon | Williams Mercedes | 12 | = | |
14 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 12 | = | |
15 | Pierre Gasly | Alpine | 8 | = | |
16 | Oliver Bearman | Ferrari, Williams | 7 | = | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 6 | = | |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 5 | = | |
19 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 4 | = | |
20 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 0 | = | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | = | |
22 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | Zmiana po ostatnim wyścigu |
|
---|---|---|---|---|
1 | McLaren Mercedes | 516 | = | |
2 | RedBull Racing RBPT | 475 | = | |
3 | Ferrari | 441 | = | |
4 | Mercedes | 329 | = | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 86 | = | |
6 | Visa CashApp RB | 34 | = | |
7 | Haas Ferrari | 31 | = | |
8 | Williams Mercedes | 16 | = | |
9 | Alpine Renault | 13 | = | |
10 | Kick F1 Team | 0 | = |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Kevin Magnussen | 12 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 4 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 2 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 01/09/25 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 | |
Lando Norris | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 4) | TC (4) | MGUH (4) | MGUK (4) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 | |
Esteban Ocon | Alpine Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Pojedynki zespołowe w sezonie 2024 zobaczycie tutaj.