KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

850840 nowa generacja turbosprężarek dla nowych norm emisji spalin

W tym artykule chcielibyśmy trochę wytłumaczyć działania producenta turbosrpężarek Garrett, który dostarcza oryginalne nowe turbiny o numerze 850840 /

KK2Q-6K682-BC dla najnowszych pojazdów Ford Transit 2.0 EcoBlue po 2018 roku produkcji. W tym artykule odpowiemy na następne pytania:

  1. Po co w ogóle zmieniać model trubosprężarki? 
  2. Dlaczego mniejsza turbina generuję więcej mocy?
  3. Jak ta sama turbina może być stosowana w silnika od mocy 105 KM i 170 KM?
  4. Czy faktycznie nowoczesna turbosprężarka jest mniej wytrzymała przez gorsze materiały? 

 

  1. Po co w ogóle zmieniać model trubosprężarki? 

 

Z wejściem w życie ustawy o normach emisji spalin Euro 6d producenci samochodów jak i turbosprężarek musieli zaprojektować bardziej ekologiczne, a co za tym idzie bardziej wydajne silniki i ich podzespoły. Jest to główna przyczyna dla której Garrett Motion musiał zmienić starszy sprawdzony model turbiny GTB1749VK na nowszy GTD1444KVZ. Które się różnią nie tylko wymiarami wewnętrznymi zespołu środkowego, lecz też zmienną geometrią oraz typem elektronicznego nastawnika, który nią steruję. 

wiatero

  1. Dlaczego mniejsza turbina generuję więcej mocy?

 

“Zmniejszenie” turbosprężarki było konieczne, żeby turbina 850840-0007 była bardziej elastyczna pod czas jazdy. Mniejsza waga wirnika i kóla kompresji pozwalają na krótszy czas osiągnięcia maksymalnego ciśnienia doładowania. Można zadać się pytaniem, skoro turbina jest mniejsza – jak możliwe, iż generuję więcej mocy? Tutaj producent turbosprężarki udał się do triku na który pozwalają współczesne technologii produkcji. Zostało zastosowanie kute koło kompresji CNC, co z kolei przyczyniło się do zwiększenia obrotów turbiny. 

Dla porównania:
maksymalne obroty GTB1749VK – 120 tys. obr./ min. 

maksymalne obroty GTD1444KVZ – 180-200 tys. obr. / min.

Wyższa prędkość obrotów koła kompresji turbiny KK2Q6K682BC pozwoliła utrzymać i zwiększyć możliwe ciśnienie doładowania. 

wałek do turbiny

  1. Jak ta sama turbina może być stosowana w silnika od mocy 105 KM i 170 KM?

 

Dzięki małej wadzę wirnika i koła kompresji turbosprężarka 850840 jak i jej bliżniaczka 850841 (z modelu Ford’a z napędem na tyle koła) są bardzo elastyczne. Bowiem obie szybko się załączają dzięki precyzyjnemu elektrycznemu sterowaniu oraz nowej generacji zmiennej geometrii. A możliwość osiągnięcia wyższego ciśnienia doładowania robi turbiny bardzo elastyczne. Więc tylko zmieniając dawkę paliwa i dozwoloną dawkę powietrza producent samochodu dostał możliwość zmieniać moc silnika. Dodatkowym atutem takiego zabiegu jest duża oszczędność przy produkcji. Nie trzeba projektować nowej turbiny lub jej podzespołów. 

  1. Czy faktycznie nowoczesna turbosprężarka jest mniej wytrzymała przez gorsze materiały?

 

To jest absolutna nieprawda. Jako firma Wiatreo chcąc dostarczać tylko najwyższej jakości produkty zawsze sprawdzamy dostarczane naszym klientom produkty. Po analizie spektoskopicznej metali, które zostały wykorzystane do produkcji turbin 850840 oraz 850841 możemy stwierdzić, iż jakość podzespołów pozostaję na wysokim poziomie. Większa awaryjność turbin niestety jest spowodowana:

– większym obciążeniem (wyższe robocze obroty i ciśnienie doładowania)

– mniejszy wymiar wałka (większe prawdopodobieństwo uszkodzenia przez najmniejsze zabrudzenie oleju)

– obecność filtrów DPF oraz SCR, które powodują przeciwciśnienie w układzie wylotowym 

– bardziej skomplikowana konstrukcja silnika. 

Ostatni punkt jest niezmienną od lat zasadą wytrzymałości – im bardziej skomplikowany system tym mniej wytrzymały jest. Fajnym porównaniem jest młotek i zegarek szwajcarski. Jakie jest prawdopodobieństwo zepsucia się młotka z 2ma składowymi elementami i zegarka, który nalicza setki zębatek. 

Tak samo jest z nowoczesnymi silnikami. Mając takie elementy jak system AdBlue, EGR, filtr DPF, filtr SCR oraz wyższe ciśnienia doładowania nie możemy liczyć na wyższą żywotność turbosprężarki, gdyż uszkodzenie lub niesprawność każdego z systemów doprowadza do uszkodzenia turbiny. 

W firmie Wiatreo na szczęście można kupić nowe oryginalne turbosprężarki 850840 w dobrej cenie. 

Materiał partnera

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Singapuru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Mugello ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 20 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 21 września
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 22 września
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi