W tym artykule chcielibyśmy trochę wytłumaczyć działania producenta turbosrpężarek Garrett, który dostarcza oryginalne nowe turbiny o numerze 850840 /
KK2Q-6K682-BC dla najnowszych pojazdów Ford Transit 2.0 EcoBlue po 2018 roku produkcji. W tym artykule odpowiemy na następne pytania:
- Po co w ogóle zmieniać model trubosprężarki?
- Dlaczego mniejsza turbina generuję więcej mocy?
- Jak ta sama turbina może być stosowana w silnika od mocy 105 KM i 170 KM?
- Czy faktycznie nowoczesna turbosprężarka jest mniej wytrzymała przez gorsze materiały?
-
Po co w ogóle zmieniać model trubosprężarki?
Z wejściem w życie ustawy o normach emisji spalin Euro 6d producenci samochodów jak i turbosprężarek musieli zaprojektować bardziej ekologiczne, a co za tym idzie bardziej wydajne silniki i ich podzespoły. Jest to główna przyczyna dla której Garrett Motion musiał zmienić starszy sprawdzony model turbiny GTB1749VK na nowszy GTD1444KVZ. Które się różnią nie tylko wymiarami wewnętrznymi zespołu środkowego, lecz też zmienną geometrią oraz typem elektronicznego nastawnika, który nią steruję.
-
Dlaczego mniejsza turbina generuję więcej mocy?
“Zmniejszenie” turbosprężarki było konieczne, żeby turbina 850840-0007 była bardziej elastyczna pod czas jazdy. Mniejsza waga wirnika i kóla kompresji pozwalają na krótszy czas osiągnięcia maksymalnego ciśnienia doładowania. Można zadać się pytaniem, skoro turbina jest mniejsza – jak możliwe, iż generuję więcej mocy? Tutaj producent turbosprężarki udał się do triku na który pozwalają współczesne technologii produkcji. Zostało zastosowanie kute koło kompresji CNC, co z kolei przyczyniło się do zwiększenia obrotów turbiny.
Dla porównania:
maksymalne obroty GTB1749VK – 120 tys. obr./ min.
maksymalne obroty GTD1444KVZ – 180-200 tys. obr. / min.
Wyższa prędkość obrotów koła kompresji turbiny KK2Q6K682BC pozwoliła utrzymać i zwiększyć możliwe ciśnienie doładowania.
-
Jak ta sama turbina może być stosowana w silnika od mocy 105 KM i 170 KM?
Dzięki małej wadzę wirnika i koła kompresji turbosprężarka 850840 jak i jej bliżniaczka 850841 (z modelu Ford’a z napędem na tyle koła) są bardzo elastyczne. Bowiem obie szybko się załączają dzięki precyzyjnemu elektrycznemu sterowaniu oraz nowej generacji zmiennej geometrii. A możliwość osiągnięcia wyższego ciśnienia doładowania robi turbiny bardzo elastyczne. Więc tylko zmieniając dawkę paliwa i dozwoloną dawkę powietrza producent samochodu dostał możliwość zmieniać moc silnika. Dodatkowym atutem takiego zabiegu jest duża oszczędność przy produkcji. Nie trzeba projektować nowej turbiny lub jej podzespołów.
-
Czy faktycznie nowoczesna turbosprężarka jest mniej wytrzymała przez gorsze materiały?
To jest absolutna nieprawda. Jako firma Wiatreo chcąc dostarczać tylko najwyższej jakości produkty zawsze sprawdzamy dostarczane naszym klientom produkty. Po analizie spektoskopicznej metali, które zostały wykorzystane do produkcji turbin 850840 oraz 850841 możemy stwierdzić, iż jakość podzespołów pozostaję na wysokim poziomie. Większa awaryjność turbin niestety jest spowodowana:
– większym obciążeniem (wyższe robocze obroty i ciśnienie doładowania)
– mniejszy wymiar wałka (większe prawdopodobieństwo uszkodzenia przez najmniejsze zabrudzenie oleju)
– obecność filtrów DPF oraz SCR, które powodują przeciwciśnienie w układzie wylotowym
– bardziej skomplikowana konstrukcja silnika.
Ostatni punkt jest niezmienną od lat zasadą wytrzymałości – im bardziej skomplikowany system tym mniej wytrzymały jest. Fajnym porównaniem jest młotek i zegarek szwajcarski. Jakie jest prawdopodobieństwo zepsucia się młotka z 2ma składowymi elementami i zegarka, który nalicza setki zębatek.
Tak samo jest z nowoczesnymi silnikami. Mając takie elementy jak system AdBlue, EGR, filtr DPF, filtr SCR oraz wyższe ciśnienia doładowania nie możemy liczyć na wyższą żywotność turbosprężarki, gdyż uszkodzenie lub niesprawność każdego z systemów doprowadza do uszkodzenia turbiny.
W firmie Wiatreo na szczęście można kupić nowe oryginalne turbosprężarki 850840 w dobrej cenie.
Materiał partnera