KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, Marcin Bogutyn, Marcin Rentflejsz, szymon034, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Tomasz Ignaczak, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
UniRacers, Łukasz w., Tancesz, Marcin, Szalony Burżuj, Paweł Koziarski

Harmonogram

Development of the Audi Power Unit

Rozwój jednostki napędowej Audi dla Formuły 1: „Znaczące osiągnięcia i cele”



Prace nad jednostką napędową dla zespołu Audi przygotowującego się do debiutu w Formule 1 trwają od ponad dwóch lat.

Specjalnie utworzona spółka Audi Formula Racing GmbH (AFR) w Neuburgu nad Donem jest odpowiedzialna za rozwój napędu hybrydowego F1 („Power Unit”) i pomyślnie zakończyła fazę konfiguracji. Wraz z zakładem w Hinwil, zespół z Neuburga utworzy w przyszłości zespół fabryczny, z którym Audi będzie konkurować w „królowej motorsportu” w 2026 roku. Jednostka napędowa Audi robi ogromne postępy za zamkniętymi drzwiami. CEO AFR Adam Baker i CTO AFR Stefan Dreyer przedstawiają aktualny stan prac.

Prace nad rozwojem Audi Power Unit dla Formuły 1 trwają w zakładzie w Neuburgu od wiosny 2022 roku. Co udało się osiągnąć do tej pory?

Baker: Po zaledwie dwóch latach nasza jednostka napędowa, składająca się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego, akumulatora i elektroniki sterującej, działa już dynamicznie na stanowisku testowym. Pomyślne połączenie różnych komponentów w jedną jednostkę jest wynikiem ciężkiej pracy i świetnej pracy zespołowej. Audi Power Unit pokonał już symulowane dystanse wyścigowe na stanowisku testowym. W 2023 r. zyskaliśmy dużo czasu na testowanie poszczególnych komponentów i mogliśmy równolegle wykorzystać zdobyte doświadczenie na kolejnych etapach budowy. Znaczące osiągnięcia i cele zostały osiągnięte, co daje całemu zespołowi dobre samopoczucie.

 

Dreyer: Wdrożyliśmy bardzo ambitną modernizację i rozbudowę naszego obiektu testowego. Obecnie dysponujemy 22 najnowocześniejszymi stanowiskami testowymi. Nasze nowe narzędzia rozwojowe są najnowocześniejsze i umożliwiły nam osiągnięcie stromej krzywej uczenia się. Dzięki testom na stanowisku testowym w symulowanych warunkach wyścigowych zyskujemy ważny wgląd w tę fazę projektu. Po udanych dystansach wyścigowych z jednostką napędową, wkrótce zrobimy to samo z całym układem napędowym, co oznacza połączenie jednostki napędowej i skrzyni biegów. Jednocześnie idziemy pełną parą z rozwojem wydajności, aby osiągnąć cele, które sobie wyznaczyliśmy.

Na jakich torach jeździła już jednostka napędowa Audi?

Dreyer: Uruchamiamy jednostkę napędową na stanowisku testowym z różnymi układami z bieżącego kalendarza F1, w zależności od celu testu. Na przykład Las Vegas jest interesujące dla naszego zespołu rozwojowego pod względem ogólnego zarządzania energią. Kilka naprzemiennie szybkich i wolnych zakrętów oraz prawie dwa kilometry jazdy na pełnym gazie na Las Vegas Strip zapewniają idealne środowisko do dopracowania silnika spalinowego i komponentów ERS (Energy Recovery System).

Baker: Próby symulacyjne jednostki napędowej Audi na torach takich jak Spielberg, Singapur czy Las Vegas nie tylko przyprawiają wszystkich zaangażowanych o gęsią skórkę, ale także dają nam poczucie, że jesteśmy o duży krok bliżej do naszego pierwszego wyścigu w 2026 roku.

Jak dział rozwoju przygotował się do tego wymagającego projektu?

Dreyer: Szczególnie ważne było stworzenie szerokiej podstawy we wszystkich obszarach, aby stworzyć dobry fundament dla rozwoju poszczególnych komponentów – silnika spalinowego, silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej, oprogramowania – aby skoordynować je ze sobą na wczesnym etapie. Nasze doświadczenie z poprzednich projektów sportów motorowych z technologią wysokonapięciową (Le Mans, Formuła E, ale także obecny projekt Dakar) bardzo nam pomogło. Udowodniliśmy już w przeszłości, że możemy opracowywać konwencjonalne, hybrydowe i czysto elektryczne układy napędowe. Niemniej jednak wyzwanie w Formule 1 jest zupełnie inne pod względem najnowocześniejszej technologii i konkurencji. Dotyczy to również naszych partnerów i dostawców – doświadczamy bardzo silnego zaangażowania ze wszystkich stron.

 

Czy pomimo zakończenia budowy w Neuburgu natężenie prac nadal rośnie?

Baker: Od rozpoczęcia projektu wiosną 2022 r. niemal co miesiąc pojawiały się szczególne etapy, na przykład rozpoczęcie rozbudowy naszej infrastruktury, rozpoczęcie testów pojedynczego cylindra, pierwsze testy silnika elektrycznego i silnika V6 oraz pierwsze dystanse wyścigowe z kompletną jednostką napędową. Fakt, że cały nasz zespół może w pełni skoncentrować się na rozwoju jednostki napędowej na rok 2026, jest dla Audi zaletą. Pozostały czas do 2026 roku to przede wszystkim osiągnięcie przy pełnym skupieniu naszych celów rozwojowych w zakresie maksymalnej ogólnej wydajności pojazdu. Będzie to ekscytujące aż do pierwszego wyścigu – i oczywiście także po nim.

Dreyer: Natężenie to dobre słowo kluczowe dla naszego rozwoju osiągów. Przepisy zezwalają na przykład na trzy stanowiska testowe do testów pojedynczych cylindrów, które nie są ograniczone przez FIA pod względem czasu pracy. Wykorzystujemy tę maksymalną liczbę stanowisk tak intensywnie, jak to tylko możliwe, do rozwoju procesów spalania w silnikach spalinowych. Jak dotąd osiągnęliśmy wszystkie cele, które wyznaczyliśmy sobie w zakresie wydajności i efektywności na tym etapie. Ponadto od 2022 r. nasze prace nad paliwem prowadzone są z silnym partnerem, który ma wieloletnie doświadczenie w Formule 1. Jest to naprawdę decydujący czynnik dla naszego projektu, ponieważ nowe zrównoważone paliwo na rok 2026 będzie miało jeszcze większe znaczenie konkurencyjne.

Od tego roku obowiązuje również limit kosztów na rozwój jednostki napędowej. Jak możemy sobie wyobrazić codzienną działalność w ramach limitu kosztów FIA?

Baker: Podobnie jak wszystkie inne zespoły Formuły 1 i producenci jednostek napędowych, stanęliśmy przed wyzwaniem odpowiedniego ustawienia się. Chodzi o efektywność i zgodność z limitem kosztów. Jedną z zalet było to, że mogliśmy zacząć od „czystej karty”, tworząc własną firmę, Audi Formula Racing GmbH, na potrzeby projektu. Od samego początku mieliśmy jasny obraz struktur, systemów, procesów i właściwego sposobu myślenia. Temat finansów ma bezpośredni wpływ na wyniki ze względu na limit kosztów. Nigdy nie było tak bezpośredniego związku między wydajnością operacyjną a sukcesem sportowym w Formule 1. Fakt, że możemy działać na granicy limitu kosztów dzięki rozwojowi jednostki napędowej, stawia nas na równi z naszymi konkurentami.

 

Jak ważna była możliwość oparcia się na istniejącej infrastrukturze w zakładzie w Neuburgu?

Dreyer: Infrastruktura stworzona przez Audi dla sportów motorowych w 2014 r. była bardzo dobrą podstawą. Dzięki niej mogliśmy rozpocząć prace nad jednostkami napędowymi w 2022 r. Aby dostosować tę infrastrukturę do przypadku użycia w Formule 1, równolegle z naszymi działaniami rozwojowymi zbudowaliśmy nowy budynek z dodatkowymi stanowiskami testowymi, najnowocześniejszymi warsztatami i laboratoriami. Wszystkie nowe stanowiska testowe są już uruchomione i umożliwiają nam kontynuowanie prac rozwojowych na pełnych obrotach.

Po raz pierwszy w ostatnich latach jednostka napędowa F1 jest ponownie opracowywana w Niemczech. Czy trudno było zrekrutować pracowników do zakładu w Neuburgu?

Baker: Lokalna bliskość naszej firmy Audi w Ingolstadt jest dla nas wielką zaletą na wiele sposobów. W regionie jest wielu ekspertów technicznych, zwłaszcza w zakresie rozwoju komponentów układu napędowego. Inni producenci jednostek napędowych F1 mają swoje siedziby w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Japonii. Jeśli chcesz sprowadzić pracowników z konkurencji, zazwyczaj muszą oni przenieść się do innego kraju – to wyzwanie, ale dla nas nie jest ono większe niż dla kogokolwiek innego. Ludzie muszą być przygotowani nie tylko na zmianę pracodawcy, ale także kraju. Fakt, że udało nam się zrekrutować doświadczonych inżynierów i techników pokazuje, że nasz projekt i lokalizacja są atrakcyjne – także dla międzynarodowych ekspertów i talentów. Obecnie mamy w zespole pracowników z 23 krajów.

Dreyer: Nie tylko mamy szeroką międzynarodową bazę, ale także wzmocniliśmy naszą istniejącą wiedzę na temat sportów motorowych w Audi Sport o zewnętrzną wiedzę F1. Pomogło to znacznie przyspieszyć naszą krzywą uczenia się. Wszyscy nadają projektowi maksymalne tempo i z niecierpliwością czekają na wejście do Formuły 1. Motywacja jest niezwykle wysoka i wyczuwamy silnego ducha zespołu.

 

Jakie są plany na przyszłość? Nad jakimi tematami pracują już wspólnie zespoły w Neuburgu i Hinwil?

Dreyer: Od strony technicznej pracujemy już w trybie prawdziwego zespołu fabrycznego w obu zakładach. Skupiamy się tutaj na integracji jednostki napędowej z ważnymi szczegółami, takimi jak zarządzanie temperaturą. Istnieje również ścisła współpraca w zakresie skrzyni biegów. Opracowujemy elementy wewnętrzne w Neuburgu, podczas gdy części konstrukcyjne, takie jak obudowa skrzyni biegów i tylna oś, są produkowane w Hinwil. Testowanie kompletnego napędu, składającego się z jednostki napędowej i skrzyni biegów, odbywa się następnie na naszym stanowisku testowym układu napędowego. Podział ten jest korzystny pod względem wydajności i wiedzy specjalistycznej.

Baker: Wcześnie rozpoczęliśmy pracę z zespołem koncepcyjnym 2026 w Hinwil w styczniu 2023 r. Prace te są teraz intensyfikowane wraz z obecnymi przepisami dotyczącymi podwozia. Nasz cel jest jasny: w pełni wykorzystać zalety i możliwości zespołu fabrycznego w zakresie montażu i integracji jednostki napędowej.

Źródło: Informacja prasowa



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 19 października
godz. 20:00 – Sprint
godz. 00:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 20 października
godz. 21:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Portimao ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi