KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, Marcin Bogutyn, Marcin Rentflejsz, szymon034, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Tomasz Ignaczak, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
UniRacers, Łukasz w., Tancesz, Marcin, Szalony Burżuj, Paweł Koziarski

Harmonogram

Press - 24 Hours of Le Mans 2024

Już dziś kwalifikacje! Czy pogoda namiesza w 24h Le Mans? Zapowiedź wyścigu



Już dziś zacznie się rywalizacja w najważniejszej rundzie sezonu WEC – 24h Le Mans. Przed Robertem Kubicą nowe wyzwanie. Przeczytajcie jego zapowiedź!

Harmonogram

 

Jazdy w ramach weekendu wyścigowego rozpoczną się w środę.

Środa, 12 czerwca:
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje
godz. 22:00 – 24:00 – 2. trening

Czwartek, 13 czerwca:
godz. 15:00 – 18:00 – 3. trening
godz. 20:35 – 21:15 – Hyperpole
godz. 22:00 – 23:00 – 4. trening

Sobota, 15 czerwca:
godz. 16:00 – Start wyścigu

Pełny harmonogram wszystkich serii znajdziecie tutaj.

Gdzie oglądać?

 

W Polsce transmisje będzie przeprowadzać jedynie Eurosport – w Playerze i TV. Będzie można oglądać również za pośrednictwem WEC TV. Transmitowane będą wszystkie sesje.



Lista zgłoszeń

 

W kategorii Hypercar pojadą 23 auta, a w nich 69 kierowców. 2 kierowców ma licencję srebrną, 9 złotą a 48 platynową. W tym gronie jest oczywiście Robert Kubica w Ferrari #83 zespołu AF Corse.

hypercary 24h le mans zgloszenia

W LMP2 będziemy mieli 16 aut w tym jedno polskie – Inter Europol Competition z Kubą Śmiechowskim. Polak będzie bronił tytułu wywalczonego przed rokiem wspólnie z Vladislavem Lomko i Clementem Novalakiem.

lmp2 24h le mans


Warto jednak zaznaczyć, że drugi prototyp LMP2 Inter Europolu jest pierwszym ze swojej kategorii na krótkiej liście rezerwowej.

rezerwa lm

Na liście zgłoszeń mamy też 23 auta LMGT3.

lmgt3 24h le mans

Polacy w Le Mans

 

Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 4. miejsce w LMP2, 2022 – 13. miejsce w LMP2, 2023 – zwycięstwo), a trzecim w 2021 roku Robert Kubica.

Pierwszy start Roberta będziemy pamiętać zawsze. Jego Orlen Team WRT prowadził zaczynając ostatnie. Niestety, 7 km przed metą w aucie prowadzony przez Yifeya Ye doszło do awarii czujnika przepustnicy. Samochód stanął, odbierając naszym zwycięstwo.


W 2022 roku Kubica również walczył o zwycięstwo, ale ostatecznie jego Prema Orlen Team musiał zadowolić się 2. pozycją. To samo miejsce Kubica, Louis Deletraz i Rui Andrade mieli w 2023 – ponownie w Orlen Team WRT.

W tym roku Robert Kubica po raz pierwszy pojedzie 24h Le Mans bez Louisa Deletraza w składzie.

To będzie czwarty sezon w historii, w którym będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.

O torze

 

Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 626 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.


mapa toru 24h Le Mans

Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.

A tak wyglądają onboardy z Hypercara Ferrari na tym torze. Dzień:



oraz noc:


Ciekawostki/statystyki

 

– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.

– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.

– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.

– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.



– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.

– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.

– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).

– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.

– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.

– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.

– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.

Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33

Pogoda

 

Do soboty raczej padać nie powinno, ale niedziela zapowiada się mokra, a to bardzo może namieszać.



24h Le Mans 2024 pogoda

Klasyfikacja

 

Tak wygląda klasyfikacja WEC w kategorii Hypercar



MKierowcaZespółAutoŁącznieZmiana
1Lotterer, Estre, VanthoorPorsche Penske #6Porsche150=
2Fuoco, Molina, NielsenFerrari AF Corse #50Ferrari115=
3Kobayashi, de VriesToyota Gazoo #7Toyota113=
4Makowiecki, Campbell, ChristensenPorsche Penske #5Porsche77=
5ConwayToyota Gazoo #7Toyota77+3
6Hartley, Hirakawa, BuemiToyota Gazoo #8Toyota70-2
7Ilott, StevensJota #12Porsche70+2
8Pier Guidi, Giovinazzi, CaladoFerrari AF Corse #51Ferrari59+2
9Kubica, Shwartzman, YeAF Corse #83Ferrari51+2
10NatoJota #12Porsche45-1
11LopezToyota Gazoo #7Toyota36-1
12Milesi, Habsburg, ChatinAlpine #35Alpine27=
13Vanthoor, Wittmann, MarcielloBMW M Team WRT #15BMW24+2
14Button, Rasmusen, HansonJota #38Porsche19+1
15Vergne, Jensen, MullerPeugeot #93Peugeot19=
16Vaxiviere, Schumacher, LapierreAlpine #36Alpine18-1
17Tincknell, Andlauer, JaniProton #99Porsche13=
18Lynn, BamberCadillac #2Cadillac13=
19Rast, Frijns, van der LindeBMW M Team WRT #20BMW10-1
20Duval, di Resta, VandoornePeugeot #94Peugeot4=
21Kvyat, Mortara, BortolottiLamborghini Iron Lynx #63Lamborghini2-1
22Serravalle, Bennett, VernayIsotta Fraschini #11Isotta Fraschini0=

Klasyfikacja producentów:



MProducentKatarŁącznie
1Porsche39161
2Toyota23151
3Ferrari18134
4Alpine1552
5BMW949
6Peugeot034
7Cadillac030
8Lamborghini211
9Isotta Fraschini00

Klasyfikacja zespołów prywatnych:

MZesp󳣹cznie
1Hertz Jota #12165
2AF Corse #83122
3Proton #99116
4Hertz Jota #38115

fot. DPPI – WEC



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP USA

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 1. trening
godz. 23:30 – Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 19 października
godz. 20:00 – Sprint
godz. 00:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 20 października
godz. 21:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Portimao ELMS

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi