Już dziś zacznie się rywalizacja w najważniejszej rundzie sezonu WEC – 24h Le Mans. Przed Robertem Kubicą nowe wyzwanie. Przeczytajcie jego zapowiedź!
Harmonogram
Jazdy w ramach weekendu wyścigowego rozpoczną się w środę.
Środa, 12 czerwca:
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje
godz. 22:00 – 24:00 – 2. trening
Czwartek, 13 czerwca:
godz. 15:00 – 18:00 – 3. trening
godz. 20:35 – 21:15 – Hyperpole
godz. 22:00 – 23:00 – 4. trening
Sobota, 15 czerwca:
godz. 16:00 – Start wyścigu
Pełny harmonogram wszystkich serii znajdziecie tutaj.
Gdzie oglądać?
W Polsce transmisje będzie przeprowadzać jedynie Eurosport – w Playerze i TV. Będzie można oglądać również za pośrednictwem WEC TV. Transmitowane będą wszystkie sesje.
Lista zgłoszeń
W kategorii Hypercar pojadą 23 auta, a w nich 69 kierowców. 2 kierowców ma licencję srebrną, 9 złotą a 48 platynową. W tym gronie jest oczywiście Robert Kubica w Ferrari #83 zespołu AF Corse.
W LMP2 będziemy mieli 16 aut w tym jedno polskie – Inter Europol Competition z Kubą Śmiechowskim. Polak będzie bronił tytułu wywalczonego przed rokiem wspólnie z Vladislavem Lomko i Clementem Novalakiem.
Warto jednak zaznaczyć, że drugi prototyp LMP2 Inter Europolu jest pierwszym ze swojej kategorii na krótkiej liście rezerwowej.
Na liście zgłoszeń mamy też 23 auta LMGT3.
Polacy w Le Mans
Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 4. miejsce w LMP2, 2022 – 13. miejsce w LMP2, 2023 – zwycięstwo), a trzecim w 2021 roku Robert Kubica.
Pierwszy start Roberta będziemy pamiętać zawsze. Jego Orlen Team WRT prowadził zaczynając ostatnie. Niestety, 7 km przed metą w aucie prowadzony przez Yifeya Ye doszło do awarii czujnika przepustnicy. Samochód stanął, odbierając naszym zwycięstwo.
W 2022 roku Kubica również walczył o zwycięstwo, ale ostatecznie jego Prema Orlen Team musiał zadowolić się 2. pozycją. To samo miejsce Kubica, Louis Deletraz i Rui Andrade mieli w 2023 – ponownie w Orlen Team WRT.
W tym roku Robert Kubica po raz pierwszy pojedzie 24h Le Mans bez Louisa Deletraza w składzie.
To będzie czwarty sezon w historii, w którym będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.
O torze
Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 626 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.
Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.
A tak wyglądają onboardy z Hypercara Ferrari na tym torze. Dzień:
oraz noc:
Ciekawostki/statystyki
– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.
– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.
– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.
– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.
– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.
– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.
– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).
– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.
– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.
– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.
– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.
Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33
Pogoda
Do soboty raczej padać nie powinno, ale niedziela zapowiada się mokra, a to bardzo może namieszać.
Klasyfikacja
Tak wygląda klasyfikacja WEC w kategorii Hypercar
M | Kierowca | Zespół | Auto | Łącznie | Zmiana |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lotterer, Estre, Vanthoor | Porsche Penske #6 | Porsche | 150 | = |
2 | Fuoco, Molina, Nielsen | Ferrari AF Corse #50 | Ferrari | 115 | = |
3 | Kobayashi, de Vries | Toyota Gazoo #7 | Toyota | 113 | = |
4 | Makowiecki, Campbell, Christensen | Porsche Penske #5 | Porsche | 77 | = |
5 | Conway | Toyota Gazoo #7 | Toyota | 77 | +3 |
6 | Hartley, Hirakawa, Buemi | Toyota Gazoo #8 | Toyota | 70 | -2 |
7 | Ilott, Stevens | Jota #12 | Porsche | 70 | +2 |
8 | Pier Guidi, Giovinazzi, Calado | Ferrari AF Corse #51 | Ferrari | 59 | +2 |
9 | Kubica, Shwartzman, Ye | AF Corse #83 | Ferrari | 51 | +2 |
10 | Nato | Jota #12 | Porsche | 45 | -1 |
11 | Lopez | Toyota Gazoo #7 | Toyota | 36 | -1 |
12 | Milesi, Habsburg, Chatin | Alpine #35 | Alpine | 27 | = |
13 | Vanthoor, Wittmann, Marciello | BMW M Team WRT #15 | BMW | 24 | +2 |
14 | Button, Rasmusen, Hanson | Jota #38 | Porsche | 19 | +1 |
15 | Vergne, Jensen, Muller | Peugeot #93 | Peugeot | 19 | = |
16 | Vaxiviere, Schumacher, Lapierre | Alpine #36 | Alpine | 18 | -1 |
17 | Tincknell, Andlauer, Jani | Proton #99 | Porsche | 13 | = |
18 | Lynn, Bamber | Cadillac #2 | Cadillac | 13 | = |
19 | Rast, Frijns, van der Linde | BMW M Team WRT #20 | BMW | 10 | -1 |
20 | Duval, di Resta, Vandoorne | Peugeot #94 | Peugeot | 4 | = |
21 | Kvyat, Mortara, Bortolotti | Lamborghini Iron Lynx #63 | Lamborghini | 2 | -1 |
22 | Serravalle, Bennett, Vernay | Isotta Fraschini #11 | Isotta Fraschini | 0 | = |
Klasyfikacja producentów:
M | Producent | Katar | Łącznie |
---|---|---|---|
1 | Porsche | 39 | 161 |
2 | Toyota | 23 | 151 |
3 | Ferrari | 18 | 134 |
4 | Alpine | 15 | 52 |
5 | BMW | 9 | 49 |
6 | Peugeot | 0 | 34 |
7 | Cadillac | 0 | 30 |
8 | Lamborghini | 2 | 11 |
9 | Isotta Fraschini | 0 | 0 |
Klasyfikacja zespołów prywatnych:
M | Zespół | Łącznie |
---|---|---|
1 | Hertz Jota #12 | 165 |
2 | AF Corse #83 | 122 |
3 | Proton #99 | 116 |
4 | Hertz Jota #38 | 115 |
fot. DPPI – WEC