Temu wyścigowi towarzyszy zawsze bardzo bogata otoczka, ale nas najbardziej interesuje to, co będzie działo się na torze. Poniżej wszystko co trzeba wiedzieć o GP Miami.
Harmonogram
Piątek, 3 maja:
godz. 16:00 – Pierwszy trening F1 Academy
godz. 18:30 – Pierwszy trening Formuły 1
godz. 20:25 – Pierwszy trening Porsche Carrera Cup North America
godz. 21:20 – Drugi trening F1 Academy
godz. 22:30 – Kwalifikacje do Sprintu F1
godz. 24:05 – Drugi trening Porsche Carrera Cup North America
Sobota, 4 maja:
godz. 16:25 – Kwalifikacje F1 Academy
godz. 18:00 – Sprint Formuły 1 (19 okrążeń lub 60 minut)
godz. 18:55 – Kwalifikacje Porsche Carrera Cup North America
godz. 20:05 – Pierwszy wyścig F1 Academy
godz. 22:00 – Kwalifikacje Formuły 1
godz. 23:50 – Pierwszy wyścig Porsche Carrera Cup North America
Niedziela, 5 maja
godz. 16:30 – Drugi wyścig Porsche Carrera Cup North America
godz. 19:05 – Drugi wyścig F1 Academy
godz. 22:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
O torze
Formuła 1 po raz trzeci zagości w Miami. Przymiarki do organizacji ulicznego wyścigu w tym mieście trwały od wielu lat. Koncepcja budowy toru oraz jego lokalizacja zmieniały się wielokrotnie i ostatecznie postanowiono wykorzystać parking i drogi wokół Hard Rock Stadium. Formuła 1 przygotowała 36 różnych koncepcji budowy obiektu, decydując się na ostateczną 4 lata temu po konsultacjach z kierowcami.
Tor liczy sobie 5412 metrów, a kierowcy pokonają jego pętlę 57 razy, co złoży się na 308 326 metrów dystansu wyścigowego. Średnia prędkość ma wynieść aż 222 km/h. Maksymalne prędkości mają dochodzić do 320 km/h.
Składa się z 19 zakrętów i jest torem „lewym”, co oznacza, że kierowcy poruszają się na nim w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Wyznaczone zostały na nim 3 strefy DRS.
W porównaniu z poprzednim rokiem:
– Wjazd do boksów został przesunięty bliżej zakrętu 19
– Zainstalowano drogi wyjazdowe na wyjaździe z zakrętów 3. i 4. oraz po zakręcie 8
– Ściany i bariery w zakręcie 5 zostały przemodelowane
Rekord toru został ustanowiony przez Maxa Verstappena w ubiegłym roku i wynosi 1:29.708. W kwalifikacjach w ubiegłym roku Verstappen uzyskał jednak 1:26.814.
Jeszcze nigdy na tym torze nie udało się wygrać kierowcy startującemu z pole position.
Poprzednie wyścigi kończyło najpierw 15, a potem 20 kierowców.
Oto onboard z toru:
Poprzednio…
Z pole position startował Sergio Perez, ale wyścig wygrał szarżujący z 9. miejsca Max Verstappen.
Opony
Na GP Chin Pirelli zdecydowało się na pośredniego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Szans na deszcz nie ma bardzo dużych, ale jednak jakieś są. Największe w sobotę.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty | Zmiana po ostatnim wyścigu |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 313 | = | |
2 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 254 | = | |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 235 | = | |
4 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 222 | = | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 184 | = | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 166 | = | |
7 | George Russell | Mercedes | 143 | +1 | |
8 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 143 | -1 | |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 58 | = | |
10 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 24 | = | |
11 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 22 | = | |
12 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 22 | = | |
13 | Alex Albon | Williams Mercedes | 12 | +4 | |
14 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 12 | -1 | |
15 | Pierre Gasly | Alpine | 8 | -1 | |
16 | Oliver Bearman | Ferrari, Williams | 7 | -1 | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 6 | -1 | |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 5 | = | |
19 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 4 | +2 | |
20 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 0 | = | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | = | |
22 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | Zmiana po ostatnim wyścigu |
|
---|---|---|---|---|
1 | McLaren Mercedes | 476 | +1 | |
2 | RedBull Racing RBPT | 456 | -1 | |
3 | Ferrari | 425 | = | |
4 | Mercedes | 309 | = | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 82 | = | |
6 | Visa CashApp RB | 34 | = | |
7 | Haas Ferrari | 29 | = | |
8 | Williams Mercedes | 16 | +1 | |
9 | Alpine Renault | 13 | -1 | |
10 | Kick F1 Team | 0 | = |
Punkty karne:
Kierowca | Punkty | Najbliższe punkty wygasają... | Reprymendy |
---|---|---|---|
Kevin Magnussen | 12 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 4 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 2 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 01/09/25 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 | |
Lando Norris | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 4) | TC (4) | MGUH (4) | MGUK (4) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 | |
Esteban Ocon | Alpine Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Pojedynki zespołowe w sezonie 2024 zobaczycie tutaj.