Sędziowie nie przychylili się do argumentacji Astona Martina i nie uznali, że Carlos Sainz zatrzymał swoje auto w kwalifikacjach w Szanghaju.
Carlos Sainz obrócił się w ostatnim zakręcie swojego pierwszego szybkiego kółka w Q2 i uderzył w bandę, tracąc przednie skrzydło. Na torze pojawiła się czerwona flaga.
Hiszpanowi udało się dotrzeć do boksów, dostał nowe przednie skrzydło, wywalczył awans do Q3, w którym zajął 7. miejsce. Wypchnął on z ostatniego segmentu kwalifikacji Lance Strolla. Pojawiły się jednak wątpliwości czy Sainz mógł pojechać dalej po swoim wypadku. Przepisy, na które powołuje się Aston Martin to artykuł 39.6 regulaminu sportowego, który mówi, że „jeżeli kierowca zatrzyma się na torze podczas sesji kwalifikacyjnej, nie będzie mógł wziąć udziału w jej dalszej części”.
Sainz oczywiście pojechał dalej, ale w wiadomości kontroli wyścigów podczas tej sesji pojawił się komunikat „zatrzymał się na prostej startowej”. Według Astona Martina czas wykręcony przez Sainza w Q2 powinien być skreślony, a co za tym idzie, powinien on startować z 15. miejsca. Lance Stroll powinien być przesunięty na 10. miejsce.
Sędziowie bardzo długo badali tę sprawę i po godzinie 15:00 polskiego czasu opublikowali swój werdykt: Protest Astona Martina zostaje oddalony, a Carlos Sainz zachowuje swoje 7. miejsce.
Sędziowie uznali, że co prawda przepisy jasno mówią o „zatrzymanym” samochodzie, jednak w przeszłości ten termin nie był traktowany dosłownie. Sędziowie uznali, że jeżeli auto, które się zatrzyma jest w stanie w rozsądnym czasie (nie podano dokładnie jaki to czas) włączyć się ponownie do jazdy, wówczas może kontynuować sesję.
Sędziowie FIA przywołali tu wiele przykładów z przeszłości gdy samochody po obrocie czy innym błędzie kierowcy mogły dalej rywalizować – na przykład w Kanadzie, Monako, Baku.
Sędziowie podkreślają, że kluczowy jest tu brak zewnętrznej pomocy dla kierowcy w ponownym powrocie na tor. Co ciekawe, sędziowie przywołali także zapis posiedzenia Komisji F1 z 28 lipca 2023 roku, podczas którego ustalono, że do punktu 39.6 zostanie dodane zdanie dotyczące „zewnętrznej pomocy” dla kierowcy, który wyjechał po zatrzymaniu. Co ciekawe, przepis nie został zmieniony, ale sędziowie podjęli decyzję zgodnie z jego duchem.
Jest to słuszna decyzja, jednak dobrze byłoby uaktualnić przepis by nie było kolejnych wątpliwości.
Wyniki kwalifikacji przedstawiają się zatem następująco:
Skrót kwalifikacji:
Prędkości maksymalne dzisiejszej czasówki:
Czasy sektorów kwalifikacji:
Vlog
Zapraszam na 17:15 na vloga podsumowującego dzisiejsze zmagania kierowców w Chinach i na Imoli.