KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Marcin Rentflejsz, szymon034, Tomasz Ignaczak, Izabela Ch, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Grzegorz Wojtaszewski, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Paweł Kozłowski, Michał Pędzikiewicz.
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, nesQu1ck, Marek B12, Tomasz P., Gnusma, tomek.zadelek, jacek79100, Samuel Kopta, nepalczyk, Stryjek, Zdrówko, Artt, Czikane, Pepis, Dastan, jonsnow

Harmonogram

IEC #34-2 (1)

Inter Europol Competition za „Wielką Wodą”

 

Inter Europol Competition przystępuje do drugiej rundy sezonu IMSA w Stanach Zjednoczonych. Co pisze ekipa przed tym startem?

Zespół Inter Europol Competition, drugi w klasyfikacji ubiegłorocznych Długodystansowych Mistrzostw Świata (FIA World Endurance Championship, w skrócie FIA WEC) będzie w tym roku ścigał się pod nazwą Inter Europol Competition by PR1/Mathiasen Motorsport w amerykańskiej serii IMSA WeatherTech SportsCar Championship, zwanej w skrócie po prostu IMSA. Niedawno zaliczył pierwszy tegoroczny start w legendarnym wyścigu 24h Daytona. Warto zatem porównać obydwie serie mistrzowskie. Czy świat amerykańskich wyścigów rzeczywiście tak bardzo różni się od tego, co znamy z dotychczasowych startów polskiego zespołu? I dlaczego polski zespół zdecydował się na tak radykalną zmianę i starty w nieco egzotycznej serii za oceanem?

Podobnie jak wiele innych zespołów, nie bardzo miał wybór. W mistrzostwach świata dopuszczone były do zeszłego sezonu włącznie trzy kategorie samochodów: Hypercar, LMP2 oraz GTE, a startowało regularnie ponad 30 samochodów. Po niedawnej rewolucji regulaminowej do tegorocznego sezonu FIA WEC zgłosiło się tyle pojazdów najwyższej klasy Hypercar, że trzeba było zrezygnować z jednej kategorii. Wybór padł na klasę LMP2 czyli tę, w której od lat startuje Inter Europol Competition.

Ściana czy linia?

 

Różnic pomiędzy seriami WEC i IMSA jest sporo, a wynikają one w dużej mierze z tradycji i pewnego rodzaju kultury motorsportowej. Niektóre z nich są całkiem istotne, w większości bardzo interesujące. Jedną z takich różnic jest na przykład ściana oddzielająca aleję serwisową od garaży. W wyścigach poza USA rolę tę pełni po prostu czerwona linia namalowana na nawierzchni.

 

Klasy w IMSA i WEC

 

W wyniku wspólnej decyzji promotorów obu serii sprzed kilku lat regulaminy techniczne są niemal identyczne. Dzięki temu tymi samymi samochodami można startować w obydwu seriach.
W WEC będą startować w tym sezonie dwie klasy: Hypercar i LMGT3, a w Le Mans dołączy do nich LMP2.

W serii IMSA startują aż cztery klasy: GTP (czyli Hypercar), LMP2, GTD Pro i GTD, z tym że nie wszystkie one biorą udział we wszystkich rundach. Na przykład podczas rundy w Kanadzie nie jadą GTP, więc czołową klasą będzie tam LMP2, a polski zespół będzie walczył o wygraną w klasyfikacji generalnej.

Kierowcy i załogi

 

W WEC każdy kierowca może jechać w jednej załodze w danym wyścigu, w IMSA może być zgłoszony w dwóch, przy czym oczywiście obowiązuje minimalny i maksymalny czas jazdy.

 

W serii IMSA w rundach sprinterskich załogę samochodu stanowi dwóch kierowców. W wyścigach 6h, 10h i 12h musi to być trzech kierowców, a w 24h Daytona obowiązkowo czterech.

Podstawowym kierowcą prototypu polskiego zespołu pozostaje Kuba Śmiechowski.

Przepisy sportowe

 

W obydwu seriach inne są przepisy dotyczące wznowienia wyścigu. W IMSA restarty odbywają się po „oddublowaniach” i uporządkowaniu stawki z rozdzieleniem klas.

W WEC od lat stosuje się FCY (Full Course Yellow) czyli spowolnienie stawki poprzez nakaz jazdy ze zredukowaną szybkością. W IMSA jest tylko lokalna żółta flaga pokazywana na krótki czas, gdy na przykład jakiś samochód zatrzymał się na torze. W razie incydentu ogłaszana jest neutralizacja, a na miejscu wypadku pojawiają się służby ratunkowe i medyczne.

Kolejna ważna różnica dotyczy samochodów uszkodzonych. W WEC samochód musi móc poruszać się o własnych siłach (poza wyciąganiem ze żwiru). Gdy kierowca oddali się od niego na 10 lub więcej metrów, samochód jest uznany za wycofany z wyścigu, a pomoc zewnętrzna jest zabroniona.
Natomiast w IMSA można wziąć samochód na lawetę i przewieźć do garażu, a po naprawie może wrócić do rywalizacji.

 

Istotna różnica dotyczy BoP czyli Balance of Performance. W WEC określone wartości obowiązują podczas całego wyścigu (z wyjątkiem Le Mans). W IMSA, jeżeli dyrekcja zawodów uważa, że któryś producent ukrywał swoje rzeczywiste tempo podczas testów, treningów czy kwalifikacji, wartość BoP może zmieniona nawet w trakcie wyścigu.

Punktacja

 

Punktacja jest w serii IMSA znacznie bardziej skomplikowana niż w WEC. Przyznaje się tam punkty za kwalifikacje (35 za pole position, 32 za drugie miejsce, 30 za trzecie i tak dalej) oraz za wyścig (350p za wygraną, a następnie kolejno 300, 280, 260, 250 i tak dalej, a co istotne każda załoga zdobywa punkty!

W punktacji mistrzostw przyznawany jest tytuł w klasyfikacji generalnej, ale jest także dodatkowo punktowany Endurance Cup, do którego liczą się Daytona, Sebring, Watkins Glen, Indianapolis i Petit Le Mans.

Dla przypomnienia, w WEC, aby zdobyć punkty trzeba ukończyć wyścig w czołowej dziesiątce w klasie, oraz przejechać minimum 70% dystansu, który pokonał zwycięzca.

 

Kalendarz

 

Kalendarz serii IMSA liczy 11 rund, ale IEC weźmie udział w siedmiu wyścigach długodystansowych.

Pozostałe do rozegrania rundy IMSA Weathertech Sportscar Championship:
Runda 2: 13 – 16.3 – Sebring (Floryda)
Runda 3: 20 – 23.6 – Watkins Glen (Nowy Jork)
Runda 4: 12 – 14.7 – Canadian Tire Motorsport Park (Ontario, Kanada)
Runda 5: 2 – 4.8 – Road America (Wisconsin)
Runda 6: 20 – 22.9 – Indianapolis (Indiana)
Runda 7: 9 – 12.10 – Road Atlanta (Georgia)

IMSA i co jeszcze?

 

Polskich kibiców uspokajamy – zespół Inter Europol Competition zobaczymy w tym roku także na torach europejskich. Ekipa jest zgłoszona także w European Le Mans Series, ale przede wszystkim będzie broniła zwycięstwa w czerwcowym wyścigu 24h Le Mans.

Warto zauważyć, że w ELMS prototypy LMP2 będą dysponować większą mocą, niż do tej pory w WEC. Większy jest także docisk aerodynamiczny. Dlatego samochody będą o kilka sekund na okrążeniu szybsze, niż w WEC.

Kalendarz European Le Mans Series
Testy 9.4 – Barcelona
Runda 1: 12 – 14.4 – Barcelona
Runda 2: 3 – 5.5 – Le Castellet
Runda 3: 5 – 7.7 – Imola
Runda 4: 23 – 25.8 – Spa
Runda 5: 27 – 29.9 – Mugello
Runda 6: 18 – 19.10 – Portimao

Źródło: Informacja prasowa

Reklama: Newcastle United i jego osiągnięcia w światowym futbolu

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 14 marca:
godz. 2:30 – FP1
godz. 6:00 – FP2

Sobota, 15 marca:
godz. 2:30 – FP3
godz. 6:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 16 marca:
godz. 5:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi