Pierwszy dzień jazd Formuły 1 w Bahrajnie za nami. Zobaczcie najciekawsze rozwiązania zespołów oraz wyniki. Kto może czuć się zadowolony?
Najważniejsze
Oto wyniki dzisiejszych jazd – zarówno sesji porannej jak i popołudniowej. 8 ekip korzystało z dwóch kierowców, a dwa (Mercedes i Red Bull) z jednego.
Najważniejsze były dziś jednak przebiegi i tu liderem jest Haas. Ekipa potrzebowała startu bez problemów z autem i to się udało. Gorzej z tempem.
Oto liczba okrążeń pokonanych przez poszczególne ekipy:
Haas 148
Red Bull 143
Ferrari 133
Aston Martin 131
Kick Sauber 130
McLaren 129
Mercedes 121
Alpine 120
Racing Bulls 115
Williams 61
Wygrani
Trudno wskazać tu inną ekipę niż Red Bull. Mistrzowie Świata już po pierszym dniu wydają się być pewniakami do tytułu. Dużo przejechanych okrążeń i miazga jeżeli chodzi o wynik. Rok temu Max Verstappen po pierwszym dniu testów był półtorej sekundy wolniejszy.
To tylko testy, ale miny inżynierów w Red Bullu – w tym „tytułowa” Gianpiero Lambiase mówią wszystko.
Na ustach wszystkich jest też Adrian Newey. Uwagę zwracają przede wszystkim sidepody zespołu. Pierwszy wlot powietrza – pionowy i niezwykle cienki znajduje się pod drugim, w kształcie „nosa rekina”, który również nie jest szeroki.
Más fotos del RB20 pic.twitter.com/JGMRE1vss0
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Dlaczego Red Bull zdecydował się na właśnie taką koncepcję? Adrian Newey w rozmowie z Auto Motor und Sport wyjaśnił to. Według niego było oczywistym, że wszystkie inne ekipy skopiują ubiegłoroczne rozwiązania Red Bulla więc nie było sensu się ich trzymać bo w końcu doszliby do ściany jeżeli chodzi o poprawki i staliby się bezbronni. Trzeba było spróbować z czymś innym.
Po pierwszym dniu testów można sobie jedynie zadawać pytanie – kto jest w lepszej formie: Max Verstappen czy Adrian Newey.
Przegrani
Tu nie jest trudno wskazać „faworyta”. Williams zaczął te jazdy bardzo źle. Ekipa, której wiele osób kibicowało w ubiegłym sezonie, teraz znalazła się w słabym położeniu.
Przejechali połowę okrążeń swoich rywali i doświadczyli dwóch awarii. Najpierw wystąpił problem z pompą paliwa, a potem z wałem napędowym.
Jakby tego było mało, Logan Sargeant zaliczył dość sporą przygodę, niszcząc komplet opon. Kierowca ten przytył przed sezonem 6 kilogramów, przygotowując się do wyzwań, którym w ubiegłym roku nie sprostał. Nadal jednak popełnia błędy i raczej po raz kolejny zespół nie będzie mógł na niego liczyć. Ale to ich wina – mogli go nie zostawiać.
Jeżeli chodzi o tempo, mizernie wygląda Haas, który tracił dziś bardzo dużo. Ale z drugiej strony przejechali najwięcej okrążeń i to z pewnością pozytyw.
Inni
Nie chcę tu mówić o czasach (więcej niż powiedziałem o Red Bullu) bo wówczas można by stwierdzić, że mocny wydaje się RB, a słabiutkie Mercedes i Alpine. Ale warto zauważyć kilka ciekawych rozwiązań zastosowanych przez zespoły.
W przypadku Red Bulla – oprócz zaprezentowanych wcześniej sidepodów, zaskoczyły wloty powietrza na łączeniu halo z tylną częścią bolidu. Raczej nie służą one chłodzeniu silnika.
Los conductos de la tapa motor tienen una entrada en la parte delantera justo allado de la cabeza del piloto y por encima del reposacabezas. #rb20 pic.twitter.com/Da1BLhY9CH
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Mercedes zaprezentował bardzo cienki płat przedniego skrzydła.
Detalle del flap superior del ala delantera del Mercedes
Details of Mercedes front wing top flap#f1 pic.twitter.com/7pDBNdk3pW
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Interesujące skrzydełka nad sidepodami przedstawił McLaren.
Detalle de la aleta delante del pontón del McLaren
Detail of the wing ahead of McLaren's sidepod#f1testing pic.twitter.com/hyK7hrBsgx
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Wypatrywaliśmy również rozwiązania wymuszonego przez regulamin – wlotów powietrza mających chłodzić kierowców. I doczekaliśmy się, a rozwiązania zespołów okazały się dość podobne.
La entrada de refrigeración del piloto en el AMR24
Driver cooling inlet on the AMR24 pic.twitter.com/Iib3dFiLMN
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Jeszcze dziś galeria zdjęć z 1. dnia testów na blogu. Jutrzejsza relacja live rusza około godz. 7:45. Zapraszam już teraz! O godz. 19:45 dziś startuje podsumowanie tego dnia na youtube: