Jednymi z najważniejszych elementów wyposażenia każdego samochodu są systemy bezpieczeństwa. Obecnie to już nie tylko strefy zgniotu, poduszki powietrzne, ABS czy napinacze pasów bezpieczeństwa. Nowoczesne auta mają na pokładzie coraz więcej systemów aktywnie wspomagających kierowcę podczas jazdy.
Producenci samochodów wabią klientów nie tylko systemami inforozrywki, wygodą czy różnymi “bajerami”. Prześcigają się też oni w oferowaniu coraz to nowszych systemów bezpieczeństwa – i bardzo dobrze! Oczywiście liczba takich rozwiązań zależy od klasy pojazdu i poziomu jego wyposażenia. Jednakże, żeby stać się posiadaczem samochodu wyposażonego w liczne funkcje bezpieczeństwa, można skorzystać z bogatej oferty na rynku wtórnym. Trzeba tylko dokładnie poznać historię wybranego egzemplarza, co umożliwia numer VIN i serwis www.carvertical.com/pl/.
Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach
Współczesne auta po prostu nie mogą obyć się bez licznych systemów bezpieczeństwa. Niektóre, jak poduszki powietrzne, ABS czy ESP są już nie tylko standardowymi, lecz obowiązkowymi w świetle przepisów prawa elementami wyposażenia samochodów. A zatem, poszukując auta dla siebie, na jakie funkcje należy zwracać uwagę?
ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół samochodu podczas hamowania. Jego zadanie polega na mierzeniu prędkości każdego z kół i odpowiedniego dozowania na jej podstawie ciśnienia układu hydraulicznego dla każdego z obwodów. W efekcie zachodzi możliwość skręcania podczas hamowania, zaś auto nie wpada w poślizg tak łatwo. Przy awaryjnym hamowaniu z ABS-em trzeba wciskać pedał hamulca do samego końca. System ten łączony jest z EBD, który dystrybuuje siłę hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami, zapewniając krótsze i stabilniejsze hamowanie. Do tego dochodzi wspomaganie hamowania (BAS), zwiększające ciśnienie w układzie hydraulicznym podczas hamowania awaryjnego.
Coraz częściej spotykanym elementem wyposażenia nowoczesnych samochodów jest system automatycznego hamowania, który przy niewielkiej prędkości (do około 30 km/h) wyczuwa przeszkodę i rozpoczyna hamowanie, jeśli kierowca nie naciśnie na pedał hamulca.
Z kolei ESP (system stabilizacji toru jazdy, który u poszczególnych producentów przybierać może różne nazwy) ingeruje w obroty każdego z kół poprzez przyhamowanie odpowiedniego/-nich przy jednoczesnym zmniejszeniu obrotów silnika, dzięki czemu utrzymuje samochód na właściwym torze jazdy, minimalizując ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Na popularności zyskuje bardzo użyteczny system wykrywania samochodów w martwym polu lusterka. Ostrzega on kierowcę (wibracją, efektami świetlnymi czy dźwiękowymi, zależnie od marki i modelu samochodu), że w martwym polu znajduje się inny pojazd, nie należy więc przeprowadzać manewru wyprzedzania ani wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Funkcja ta działa w oparciu o czujniki ultradźwiękowe, które są zamontowane z boku na zderzaku przednim i tylnym. Zasięg wynosi około trzech metrów w bok i ukośnie w tył.
Bezpieczeństwo jazdy wydatnie zwiększa asystent utrzymania pasa ruchu, czyli rozwiązanie, jakie może korygować tor jazdy, gdy auto przekracza granicę danego pasa ruchu. Dzięki umieszczonej z przodu pojazdu kamerze system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, kiedy auto zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W sytuacji wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu, system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy lub odbija ją w przeciwną stronę.
Przybywa również samochodów wyposażonych w monitorowanie zmęczenia kierowcy. Działanie tego systemu opiera się na pracy licznych czujników, odpowiedzialnych za np.: śledzenie ruchu głowy, mruganie oczu, stabilność toru jazdy oraz ruch kierownicą wykonywany przez kierowcę. W przypadku wykrycia oznak zmęczenia, wysyłany jest sygnał informujący o potrzebie zatrzymania i odpoczynku.
Użyteczną rolę pełni system czytający znaki drogowe TSR. Po odczytaniu znaków drogowych wyświetla je, może też ostrzegać przed przekroczeniem prędkości.
Systemy bezpieczeństwa w 2024 roku
Rozwój technologiczny sprawia, że systemy bezpieczeństwa w autach stają się coraz liczniejsze i sprawniej działające. Ich zastosowanie może też być wymogiem prawnym. I tak, w roku 2024 obowiązkowymi elementami wyposażenia nowych samochodów muszą być:
1) Inteligentny asystent prędkości.
2) System ostrzegający podczas cofania.
3) System monitorowania zmęczenia kierowcy.
4) System rejestrujący parametry jazdy.
5) System awaryjnego hamowania.
Dzięki temu jazda samochodem stanie się jeszcze bezpieczniejsza. Pamiętajmy jednak, że najwięcej zawsze zależy od kierowcy, jego ostrożności i uwagi.
Materiał partnera