KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Car parked at outdoor parking lot. Used car for sale and rental service. Car insurance background. Automobile parking area. Car dealership and dealer agent concept. Automotive industry.

Zaawansowanie funkcje bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach: Co nowego w 2024 roku?

Jednymi z najważniejszych elementów wyposażenia każdego samochodu są systemy bezpieczeństwa. Obecnie to już nie tylko strefy zgniotu, poduszki powietrzne, ABS czy napinacze pasów bezpieczeństwa. Nowoczesne auta mają na pokładzie coraz więcej systemów aktywnie wspomagających kierowcę podczas jazdy.

Producenci samochodów wabią klientów nie tylko systemami inforozrywki, wygodą czy różnymi “bajerami”. Prześcigają się też oni w oferowaniu coraz to nowszych systemów bezpieczeństwa – i bardzo dobrze! Oczywiście liczba takich rozwiązań zależy od klasy pojazdu i poziomu jego wyposażenia. Jednakże, żeby stać się posiadaczem samochodu wyposażonego w liczne funkcje bezpieczeństwa, można skorzystać z bogatej oferty na rynku wtórnym. Trzeba tylko dokładnie poznać historię wybranego egzemplarza, co umożliwia numer VIN i serwis www.carvertical.com/pl/.

Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach

Współczesne auta po prostu nie mogą obyć się bez licznych systemów bezpieczeństwa. Niektóre, jak poduszki powietrzne, ABS czy ESP są już nie tylko standardowymi, lecz obowiązkowymi w świetle przepisów prawa elementami wyposażenia samochodów. A zatem, poszukując auta dla siebie, na jakie funkcje należy zwracać uwagę?

ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół samochodu podczas hamowania. Jego zadanie polega na mierzeniu prędkości każdego z kół i odpowiedniego dozowania na jej podstawie ciśnienia układu hydraulicznego dla każdego z obwodów. W efekcie zachodzi możliwość skręcania podczas hamowania, zaś auto nie wpada w poślizg tak łatwo. Przy awaryjnym hamowaniu z ABS-em trzeba wciskać pedał hamulca do samego końca. System ten łączony jest z EBD, który dystrybuuje siłę hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami, zapewniając krótsze i stabilniejsze hamowanie. Do tego dochodzi wspomaganie hamowania (BAS), zwiększające ciśnienie w układzie hydraulicznym podczas hamowania awaryjnego.

Coraz częściej spotykanym elementem wyposażenia nowoczesnych samochodów jest system automatycznego hamowania, który przy niewielkiej prędkości (do około 30 km/h) wyczuwa przeszkodę i rozpoczyna hamowanie, jeśli kierowca nie naciśnie na pedał hamulca.

Z kolei ESP (system stabilizacji toru jazdy, który u poszczególnych producentów przybierać może różne nazwy) ingeruje w obroty każdego z kół poprzez przyhamowanie odpowiedniego/-nich przy jednoczesnym zmniejszeniu obrotów silnika, dzięki czemu utrzymuje samochód na właściwym torze jazdy, minimalizując ryzyko wpadnięcia w poślizg.

Na popularności zyskuje bardzo użyteczny system wykrywania samochodów w martwym polu lusterka. Ostrzega on kierowcę (wibracją, efektami świetlnymi czy dźwiękowymi, zależnie od marki i modelu samochodu), że w martwym polu znajduje się inny pojazd, nie należy więc przeprowadzać manewru wyprzedzania ani wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego. Funkcja ta działa w oparciu o czujniki ultradźwiękowe, które są zamontowane z boku na zderzaku przednim i tylnym. Zasięg wynosi około trzech metrów w bok i ukośnie w tył.

Bezpieczeństwo jazdy wydatnie zwiększa asystent utrzymania pasa ruchu, czyli rozwiązanie, jakie może korygować tor jazdy, gdy auto przekracza granicę danego pasa ruchu. Dzięki umieszczonej z przodu pojazdu kamerze system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, kiedy auto zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W sytuacji wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu, system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy lub odbija ją w przeciwną stronę.

Przybywa również samochodów wyposażonych w monitorowanie zmęczenia kierowcy. Działanie tego systemu opiera się na pracy licznych czujników, odpowiedzialnych za np.: śledzenie ruchu głowy, mruganie oczu, stabilność toru jazdy oraz ruch kierownicą wykonywany przez kierowcę. W przypadku wykrycia oznak zmęczenia, wysyłany jest sygnał informujący o potrzebie zatrzymania i odpoczynku.

Użyteczną rolę pełni system czytający znaki drogowe TSR. Po odczytaniu znaków drogowych wyświetla je, może też ostrzegać przed przekroczeniem prędkości.

Systemy bezpieczeństwa w 2024 roku

Rozwój technologiczny sprawia, że systemy bezpieczeństwa w autach stają się coraz liczniejsze i sprawniej działające. Ich zastosowanie może też być wymogiem prawnym. I tak, w roku 2024 obowiązkowymi elementami wyposażenia nowych samochodów muszą być:

1) Inteligentny asystent prędkości.

2) System ostrzegający podczas cofania.

3) System monitorowania zmęczenia kierowcy.

4) System rejestrujący parametry jazdy.

5) System awaryjnego hamowania.

Dzięki temu jazda samochodem stanie się jeszcze bezpieczniejsza. Pamiętajmy jednak, że najwięcej zawsze zależy od kierowcy, jego ostrożności i uwagi.

Materiał partnera

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 18 kwietnia:
godz. 15:30 – 1. Trening
godz. 19:00 – 2. Trening

Sobota, 19 kwietnia:
godz. 15:30 – 3. Trening
godz. 19:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 kwietnia:
godz. 19:00 – Wyścig

Popularne tagi