Formuła 1 w sezonie 2024 wróci do pierwotnie zakładanej alokacji jednostek napędowych co sprawi, że przed zespołami F1 nie lada wyzwanie.
W kwietniu 2023 roku, już w trakcie trwania sezonu i po pierwszej karze za naruszenie liczby elementów jednostek napędowych, FIA zdecydowała się na zwiększenie ich limitów. Ostatecznie w sezonie 2023 można było użyć czterech silników spalinowych, czterech turbosprężarek, czterech MGUH, czterech MGUK, dwóch zestawów elektroniki i dwóch baterii.
We wszystkich limitach na koniec sezonu udało się pozostać aż 12 kierowcom i tylko dwóch zawodników musiało przekroczyć limit każdego komponentu – Sergio Perez i Yuki Tsunoda. Tak to wyglądało:
Kierowca | Kraj | Zespół | ICE (limit 4) | TC (4) | MGUH (4) | MGUK (4) | ES(2) | CE (2) | Ex (8) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Sergio Perez | ![]() | Red Bull Racing | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
Fernando Alonso | ![]() | Aston Martin | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Lance Stroll | ![]() | Aston Martin | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Lewis Hamilton | ![]() | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
George Russell | ![]() | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 6 |
Carlos Sainz | ![]() | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 |
Guanyu Zhou | ![]() | Alfa Romeo | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 7 |
Valtteri Bottas | ![]() | Alfa Romeo | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Pierre Gasly | ![]() | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Esteban Ocon | ![]() | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Alexander Albon | ![]() | Williams | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Logan Sargeant | ![]() | Williams | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Yuki Tsunoda | ![]() | AlphaTauri | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
Nyck de Vries/Daniel Ricciardo/Liam Lawson | ![]() | AlphaTauri | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Kevin Magnussen | ![]() | Haas F1 Team | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 5 |
Nico Hulkenberg | ![]() | Haas F1 Team | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 |
Lando Norris | ![]() | McLaren | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 7 |
Oscar Piastri | ![]() | McLaren | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
W sezonie 2023 mieliśmy jednak 22 wyścigi i 6 sprintów. W sezonie 2024 będą 24 rundy z taką samą liczbą sprintów.
A silników będzie mniej. F1 wraca do bazowych przepisów i kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko:
– 3 silniki spalinowe
– 3 turbosprężarki
– 3 MGUH
– 3 MGUK
– 2 baterie
– elektroniki sterujące
– 8 wydechów
Za pierwsze przekroczenie limitu danego komponentu obowiązuje kara 10 miejsc przesunięcia na starcie do wyścigu głównego. Każde kolejne to 5 miejsc.
Portal formu1a.uno spekuluje, że zmiana ta najbardziej będzie na rękę Mercedesowi i Red Bull/Hondzie, które nie miały problemu z niezawodnością. Znacznie trudniej będą mieli kierowcy korzystający z silników Ferrari.