Regularne serwisowanie i naprawa samochodu są podstawą w zachowaniu bezpieczeństwa jazdy. Szczególnie istotny w kontekście bezpieczeństwa jest układ hamulcowy. Brak dbałości o hamulce w samochodzie miewa bardzo niepożądane skutki – wydłużona droga hamowania może przesądzić o stłuczce. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola klocków, a także tarcz hamulcowych – to właśnie te podzespoły wytwarzają tarcie potrzebne do zatrzymania rozpędzonego auta. Jak sprawdzić, czy klocki hamulcowe trzeba już wymienić na nowe?
Sprawdzanie klocków hamulcowych powinno być nawykiem kierowcy
Klocki hamulcowe są projektowane tak, aby ostrzec o konieczności wymiany. Nowoczesne samochody wykorzystują czujniki mierzące grubość okładziny ciernej. Gdy czujnik przebije się przez warstwę cierną i dotknie tarczy to, do jednostki sterującej trafia sygnał z czujnika. Wówczas komputer po prostu wyświetli komunikat, że klocki trzeba wymienić.
Wejdź na https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/klocki-hamulcowe, aby dopasować wysokiej jakości klocki hamulcowe w korzystnych cenach.
W starszych samochodach pozbawionych nadmiaru elektroniki wykorzystywane są klocki ze specjalną blaszką. Gdy klocek zetrze się poniżej wymaganego poziomu, to zaczyna ona piszczeć. Informuje tym samym, że nadeszła pora na serwis hamulców. Nie warto odkładać wymiany zużytych klocków. Powoduje to nie tylko pogorszenie siły hamowania, ale przyspiesza zużycie innych elementów układu jak np. tarcze hamulcowe.
Może się zatem wydawać, że informacja o potrzebie wymiany klocków dotrze do nas w jakiś sposób sama. Jednak technika bywa zawodna – czujniki mogą nie wykryć pęknięć lub ukruszeń klocka bądź nierównego ścierania powierzchni ciernej. W przypadku klocków bez czujników do starszych samochodów – nie wszystkie są wyposażone w blaszkę ostrzegającą o zużyciu. Dlatego każdy kierowca powinien pamiętać o regularnej kontroli klocków hamulcowych.
Jak ocenić, czy klocki hamulcowe są do wymiany?
Sprawdzanie klocków hamulcowych można wygodnie przeprowadzić podczas wymiany opony, gdy koła są zdjęte z pojazdu. Na początek warto rzucić okiem na jarzmo zacisku – na boku jarzma powinno osadzić się troszkę pyłu z klocków. Jeżeli nie ma po nim śladu, to klocki są już pewnie wytarte. Uznaje się, że ostatni moment na wymianę klocków jest wtedy, gdy ich grubość osiąga 2 mm. Jednak jeżeli dojdzie do uszkodzenia powierzchni klocka, który np. pęknie lub ukruszy się, należy wymienić go niezwłocznie bez względu na grubość pozostałej warstwy ciernej.
Co ile wymieniać klocki hamulcowe?
Moment na wymianę klocków hamulcowych jest zależny w dużej mierze od sposobu użytkowania samochodu. Zazwyczaj komplet klocków wystarcza na około 20-50 tysięcy km. Klocki ścierają się szybciej, jeżeli jeździmy dynamicznie – szybka jazda wymaga mocniejszych hamowań. Przy bardziej zrównoważonym stylu jazdy częściej wykorzystuje się hamowanie silnikiem, co oszczędza klocki hamulcowe. Ponadto jeżdżąc dużo po mieście, częściej używamy hamulców np. gdy dojeżdżamy do świateł i skrzyżowań. Poruszając się dużo na trasie i pokonując długie odcinki ze stałą prędkością, hamulce są natomiast wykorzystywane rzadziej.
Oprócz klocków należy pamiętać o tarczach hamulcowych
Skuteczna praca klocków hamulcowych nie jest możliwa, jeżeli tarcze hamulcowe są w złym stanie. Powszechnie stosuje się zasadę, że wymiana tarcz przypada na co drugą wymianę klocków hamulcowych – jeden komplet tarcz na dwa komplety klocków. Stosowanie tej reguły jest dosyć wygodne dlatego, że można założyć nowe klocki do używanych tarcz, ale łączenie nowych tarcz ze starymi klockami jest zdecydowanie złym pomysłem.
Wejdź na https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/hamulce-tarczowe/tarcze-hamulcowe i sprawdź atrakcyjną ofertę tarcz hamulcowych.
Dlaczego nie należy łączyć nowych tarcz ze starymi klockami? Materiał cierny klocków wyciera się szybciej niż tarcza hamulcowa. Nowe klocki mogą zatem „ułożyć” się ze starymi tarczami i dosyć szybko uformują się do nieco zużytej powierzchni tarczy. W odwrotnej sytuacji – stare klocki i nowe tarcze – idealnie gładka powierzchnia tarczy nie dopasuje się do klocka, który przez eksploatację nie jest już tak gładki. W efekcie najmniejsze ślady zużycia klocka odbiją się na tarczy, przez co spadnie skuteczność hamowania oraz skróci się żywotność obu elementów. Dlatego nie warto szukać pozornych oszczędności na samochodzie – szczególnie w tak ważnych kwestiach, jak hamulce.
Materiał partnera