KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

jak-sprawdzic-klocki-hamulcowe

Jak tam Twoje klocki hamulcowe – sprawdzasz czasem w jakiej są kondycji?

Regularne serwisowanie i naprawa samochodu są podstawą w zachowaniu bezpieczeństwa jazdy. Szczególnie istotny w kontekście bezpieczeństwa jest układ hamulcowy. Brak dbałości o hamulce w samochodzie miewa bardzo niepożądane skutki – wydłużona droga hamowania może przesądzić o stłuczce. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola klocków, a także tarcz hamulcowych – to właśnie te podzespoły wytwarzają tarcie potrzebne do zatrzymania rozpędzonego auta. Jak sprawdzić, czy klocki hamulcowe trzeba już wymienić na nowe?

Sprawdzanie klocków hamulcowych powinno być nawykiem kierowcy

Klocki hamulcowe są projektowane tak, aby ostrzec o konieczności wymiany. Nowoczesne samochody wykorzystują czujniki mierzące grubość okładziny ciernej. Gdy czujnik przebije się przez warstwę cierną i dotknie tarczy to, do jednostki sterującej trafia sygnał z czujnika. Wówczas komputer po prostu wyświetli komunikat, że klocki trzeba wymienić. 

Wejdź na https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/klocki-hamulcowe, aby dopasować wysokiej jakości klocki hamulcowe w korzystnych cenach.

W starszych samochodach pozbawionych nadmiaru elektroniki wykorzystywane są klocki ze specjalną blaszką. Gdy klocek zetrze się poniżej wymaganego poziomu, to zaczyna ona piszczeć. Informuje tym samym, że nadeszła pora na serwis hamulców. Nie warto odkładać wymiany zużytych klocków. Powoduje to nie tylko pogorszenie siły hamowania, ale przyspiesza zużycie innych elementów układu jak np. tarcze hamulcowe.

Może się zatem wydawać, że informacja o potrzebie wymiany klocków dotrze do nas w jakiś sposób sama. Jednak technika bywa zawodna – czujniki mogą nie wykryć pęknięć lub ukruszeń klocka bądź nierównego ścierania powierzchni ciernej. W przypadku klocków bez czujników do starszych samochodów – nie wszystkie są wyposażone w blaszkę ostrzegającą o zużyciu. Dlatego każdy kierowca powinien pamiętać o regularnej kontroli klocków hamulcowych.

Jak ocenić, czy klocki hamulcowe są do wymiany?

Sprawdzanie klocków hamulcowych można wygodnie przeprowadzić podczas wymiany opony, gdy koła są zdjęte z pojazdu. Na początek warto rzucić okiem na jarzmo zacisku – na boku jarzma powinno osadzić się troszkę pyłu z klocków. Jeżeli nie ma po nim śladu, to klocki są już pewnie wytarte. Uznaje się, że ostatni moment na wymianę klocków jest wtedy, gdy ich grubość osiąga 2 mm. Jednak jeżeli dojdzie do uszkodzenia powierzchni klocka, który np. pęknie lub ukruszy się, należy wymienić go niezwłocznie bez względu na grubość pozostałej warstwy ciernej.

sprawdzanie-klockow-hamulcowych

Co ile wymieniać klocki hamulcowe?

Moment na wymianę klocków hamulcowych jest zależny w dużej mierze od sposobu użytkowania samochodu. Zazwyczaj komplet klocków wystarcza na około 20-50 tysięcy km. Klocki ścierają się szybciej, jeżeli jeździmy dynamicznie – szybka jazda wymaga mocniejszych hamowań. Przy bardziej zrównoważonym stylu jazdy częściej wykorzystuje się hamowanie silnikiem, co oszczędza klocki hamulcowe. Ponadto jeżdżąc dużo po mieście, częściej używamy hamulców np. gdy dojeżdżamy do świateł i skrzyżowań. Poruszając się dużo na trasie i pokonując długie odcinki ze stałą prędkością, hamulce są natomiast wykorzystywane rzadziej. 

Oprócz klocków należy pamiętać o tarczach hamulcowych

Skuteczna praca klocków hamulcowych nie jest możliwa, jeżeli tarcze hamulcowe są w złym stanie. Powszechnie stosuje się zasadę, że wymiana tarcz przypada na co drugą wymianę klocków hamulcowych – jeden komplet tarcz na dwa komplety klocków. Stosowanie tej reguły jest dosyć wygodne dlatego, że można założyć nowe klocki do używanych tarcz, ale łączenie nowych tarcz ze starymi klockami jest zdecydowanie złym pomysłem.

Wejdź na https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/hamulce-tarczowe/tarcze-hamulcowe i sprawdź atrakcyjną ofertę tarcz hamulcowych.

Dlaczego nie należy łączyć nowych tarcz ze starymi klockami? Materiał cierny klocków wyciera się szybciej niż tarcza hamulcowa. Nowe klocki mogą zatem „ułożyć” się ze starymi tarczami i dosyć szybko uformują się do nieco zużytej powierzchni tarczy. W odwrotnej sytuacji – stare klocki i nowe tarcze – idealnie gładka powierzchnia tarczy nie dopasuje się do klocka, który przez eksploatację nie jest już tak gładki. W efekcie najmniejsze ślady zużycia klocka odbiją się na tarczy, przez co spadnie skuteczność hamowania oraz skróci się żywotność obu elementów. Dlatego nie warto szukać pozornych oszczędności na samochodzie – szczególnie w tak ważnych kwestiach, jak hamulce.

Materiał partnera

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 18 kwietnia:
godz. 15:30 – 1. Trening
godz. 19:00 – 2. Trening

Sobota, 19 kwietnia:
godz. 15:30 – 3. Trening
godz. 19:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 kwietnia:
godz. 19:00 – Wyścig

Popularne tagi