KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

52 IMSA

Inter Europol Competition w IMSA

 

W nadchodzącą sobotę, 27 stycznia rozpocznie się długo wyczekiwany, nowy sezon amerykańskiej serii IMSA Weathertech SportsCar Championship.

Tradycyjnie już zainauguruje go słynny 24-godzinny wyścig na torze Daytona International Speedway. Polscy kibice czekają z niecierpliwością na tę imprezę, bo wśród uczestników nie zabraknie polskiego zespołu Inter Europol Competition, który ma bazę w Małopolu pod Warszawą i polskiego kierowcy Kuby Śmiechowskiego.

Seria wyścigowa z bogatą historią

 

Seria IMSA ma swoje początki w 1971 roku. Nazwa IMSA pochodzi od nazwy organizatora – International Motor Sports Association. Wyścigi odbywają się w USA i w Kanadzie. Na przestrzeni lat ścigało się w niej wiele rodzajów prototypów i samochodów GT, a seria przechodziła wiele modyfikacji strukturalnych i sportowych.

 

Początkowo skupiała się na organizacji wyścigów długodystansowych, jak 24h Daytona, ale szybko poszerzyła swoją działalność o różne klasy samochodów i stała się jedną z najbardziej zróżnicowanych serii wyścigowych na świecie. Seria zawsze przyciągała do sportu zarówno zespoły fabryczne, jak i prywatne, przyczyniając się do zwiększenia popularności wyścigów za oceanem. Były czasy, gdy ścigały się samochody turystyczne, potem jednak powrócono do korzeni czyli organizacji słynnych wyścigów długodystansowych, takich jak 24h Daytona czy 12h Sebring.

Seria w obecnej postaci powstała 10 lat temu w wyniku połączenia American Le Mans Series i Rolex Sports Car Series i cieszy się wielką popularnością wśród amerykańskich kibiców. Regularnie startuje tu wiele znakomitych marek samochodów i prawdziwa plejada światowej klasy kierowców.

Zróżnicowany kalendarz

 

Na tegoroczny sezon IMSA składa się 11 wyścigów długodystansowych oraz sprinterskich. Już w najbliższą sobotę cała stawka 59 samochodów stanie na starcie klasycznego i niezwykle prestiżowego 24-godzinnego wyścigu Daytona. Jeszcze nie tak dawno, bo 4 lata temu, stawka liczyła tylko 37 aut, ale dzięki zmianom regulaminowym udało się ponownie przyciągnąć zainteresowanie znaczących producentów samochodów.

16 marca stawka przeniesie się na byłe lotnisko wojskowe na Florydzie, Sebring, które podczas drugiej wojny światowej było wykorzystywane przez siły powietrzne USA jako baza treningowa. Obecnie jest to jeden z najstarszych torów, na których regularnie odbywają się wyścigi, w tym słynne 12h Sebring, które będzie drugą rundą IMSA.

 

W dalszym ciągu sezonu przeważać będą wyścigi o długości godziny i 40 minut lub też dwóch godzin i 40 minut, a w większości z nich nie będą startować wszystkie klasy. Wyjątkiem będzie czerwcowy wyścig na torze Watkins Glen. Sezon zakończy 6-godzinny wyścig na Indianapolis Motor Speedway 22 września oraz 10-godzinny klasyk Petit Le Mans na torze Road Atlanta 12 października.

Cztery klasy

 

Począwszy od sezonu 2023 poprzednią klasę samochodów prototypowych DPi zastąpiła kategoria GTP, równoważna z klasą Hypercar w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC). To efekt porozumienia Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) i ACO (promotora 24h Le Mans), dzięki któremu producenci mogą wystawiać te same samochody zarówno w IMSA, jak i WEC, w tym w czerwcowym 24h Le Mans.

Drugą klasą jest doskonale nam znana LMP2, wprowadzona w 2019 roku po rozdzieleniu z klasą DPi, w której startują składy kierowców profesjonalnych (Pro) i amatorskich (Am). Jest ona zgodna ze specyfikacją Le Mans. Jest czterech certyfikowanych producentów podwozia (chassis), ale zespoły wybierają obecnie rozwiązanie przygotowane przez Oreca, a w pojedynczych przypadkach w stawce pojawia się także Ligier.

Kolejne dwie klasy bazują na samochodach GT – GTD Pro (GT Daytona Pro) oraz GTD (GT Daytona). Obydwie wykorzystują specyfikację FIA GT3, bardzo popularną na całym świecie, ale w tej drugiej w składzie musi być co najmniej jeden kierowca srebrny lub brązowy, a także nie więcej niż jeden kierowca platynowy.

 

Co roku każdemu kierowcy jest przyznawana jedna z czterech kategorii – platynowa, złota, srebrna lub brązowa. Brane są przy tym pod uwagę takie czynniki jak wiek, doświadczenie oraz wyniki osiągane na torze.

Inter Europol Competition w IMSA

 

Ponieważ w FIA WEC zdecydowano o rezygnacji z klasy LMP2 (z wyjątkiem wyścigu 24h Le Mans), polski zespół Inter Europol Competition, który wygrał w ubiegłym roku w tej kategorii na Circuit de la Sarthe i zajął drugie miejsce w końcowej klasyfikacji mistrzostw świata, musiał poszukać sobie innego miejsca i znalazł go właśnie w IMSA. W tym celu połączono siły z czołowym amerykańskim zespołem tej serii PR1/Mathiasen Motorsport.

W ten sposób Inter Europol Competition by PR1/Mathiasen Motorsport wystawi prototyp Oreca 07 w swoich tradycyjnych żółto-zielonych barwach z numerem 52 już za tydzień w 24h Daytona. Oprócz Kuby Śmiechowskiego w składzie zespołu znaleźli się francuscy kierowcy Clement Novalak oraz Tom Dillmann, a także Amerykanin Nick Boulle.

Na razie za nami Roar before the Rolex 24 czyli cykl sesji treningowych i kwalifikacyjnych, który tradycyjnie odbywa się na tydzień przed wyścigiem. W niedzielnej sesji kwalifikacyjnej Nick Boulle uzyskał drugi czas w klasie, tracąc zaledwie 0,102s do zwycięzcy. Daje to podstawy do optymizmu przed weekendem, podczas którego wszyscy polscy kibice będą trzymać kciuki za nasz zespół!

Źródło: informacja prasowa

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi