Rewolucji – w żadnym aspekcie – nie ma, ale to nie oznacza, że w sezonie 2024 nie będziemy mieć żadnych zmian w Formule 1. Wręcz przeciwnie.
Kalendarz
W przyszłym roku rozegrane zostaną 24 wyścigi i wydaje się to bardzo realny scenariusz. Prawie jak nowy będziemy traktować tor w Chinach, na którym nie ścigaliśmy się od kilku sezonów.
Dodatkowo będą nowe miejsca rozgrywania sprintów, które odbędą się podczas GP Chin, Miami, Austrii, USA, Brazylii i Kataru.
Wprowadzone mają zostać zmiany w formacie Sprintów w sezonie 2024 by dalej oddzielać sprinty od wyścigu głównego. Nie są jeszcze znane szczegóły, jednak na pewno zostaną zmodyfikowane kwestie parku zamkniętego i harmonogramu weekendów ze sprintem.
Testy
Dotychczas zespoły miały do dyspozycji 100 kilometrów do przejechania podczas maksymalnie dwóch dni filmowych w sezonie. Od sezonu 2024 tych kilometrów będą mogły przejechać 200, co odpowiada około 40 okrążeniom standardowych torów Formuły 1. To jednak nie koniec zmian. FIA zniosła konieczność informowania rywali o charakterze dnia filmowego – czy są podczas niego używane nowe części czy nie.
Teraz portal racefans.net informuje, że liczba dni testów opon została zwiększona z 35 do 40. Stało się to na wniosek Pirelli.
Dodatkowo dojdą cztery nowe dni poświęcone wyłącznie oponom na mokrą nawierzchnię. Pirelli wspólnie z FIA chcą znacznie poprawić działanie tych opon, przede wszystkim w kontekście widoczności.
Kierowcy
Po raz pierwszy w historii nowy sezon Formuły 1 zaczną ci sami kierowcy w tych samych zespołach, w których zakończyli poprzedni.
Ale o kierowcach w 2024 roku będzie mówiło się sporo i stawiam dolary przeciwko orzechom, że w tym sezonie znów w klasyfikacji kierowców znów będzie więcej niż 20 nazwisk.
To będzie też sezon plotek o zmianach wśród zawodników bowiem większości kierowców kończą się w tym roku kontrakty.
Szefowie
Tu jedna zmiana jest. W miejsce Franza Tosta w ekipie z Faenzy wejdzie Laurent Mekies, który przechodzi z Ferrari.
Zespoły
Nazwę – w sposób zdecydowany – zmienią dwie ekipy. O pierwszej dowiedzieliśmy się dziś – Stake F1 Team wejdzie za Alfę Romeo F1 Team Stake.
O drugiej zmianie jeszcze oficjalnie nie wiemy, ale możemy być niemal pewni, że AlphaTauri zmieni się w Visa Racing Bulls.
Bardzo dużo będzie się też mówiło w sezonie 2024 o ekipie Andretti Autosport. Nadal nie wiemy, czy zgodnie z ich planem uda się im dołączyć do stawki w sezonie 2025. Spór w tej sprawie jednym z głównych tematów początku sezonu.
Przepisy
Nie mamy większych zmian technicznych, ale kilka nowinek powinno zaciekawić kibiców i stanowić wyzwanie dla ekip.
Jednym z bardziej interesujących rozwiązań będą kanały chłodzące dla kierowców, wprowadzone po bardzo wymagającym Grand Prix Kataru. Już teraz słychać głosy, że niektóre zespoły mają niemałą zagwozdkę ze stworzeniem dodatkowych otworów.
Zmniejszona ma zostać liczba i masa metalowych elementów przy podłodze, tak aby stanowiły one mniejsze zagrożenie w razie odpadnięcia.
Dodatkowo Formuła 1 nadal ma pracować – wspólnie z Pirelli – nad stworzeniem opon bez koców grzewczych.
Z limitów budżetowych wyłączone zostały niektóre koszty inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem. Chodzi o monitoring, promowanie, ustalanie strategii i ich wdrażanie.
Od 2024 roku będą obowiązywały znacznie wyższe kary dla kierowców. Będą oni mogli dostać nawet milion euro za swoje przewinienia.
Opony
W tym sezonie podczas wszystkich weekendów wyścigowych używana będzie standardowa alokacja opon, a zatem 13 kompletów opon na suchą nawierzchnię – bez narzucania kierowcom konkretnych mieszanek podczas kwalifikacji.