KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank
F1 Grand Prix of Belgium

Rywale boją się AlphaTauri, FIA zacieśnia przepisy

 

Duży wzrost formy AlphaTauri w drugiej połowie sezonu 2023 oraz zapowiedź jeszcze ściślejszej współpracy z Red Bullem spowodowały reakcję FIA.

Choć w Formule 1 nie brakuje zespołów klienckich to sytuacja AlphaTauri i Red Bulla jest wyjątkowa za sprawą tego samego właściciela i podległości jednego zespołu drugiemu.

Dotychczas zespół z Faenzy nie korzystał w maksymalnym stopniu z możliwości współpracy z Red Bullem, ale na przyszły rok zapowiedziano maksymalne wykorzystanie przepisów w tym względzie.

Spowodowało to reakcję zespołów, które obawiają się, czy AlphaTauri nie będzie wykraczało poza ustalone normy.

 

Dyrektor FIA do spraw single seaterów, Nikolas Tombazis zapowiedział, że FIA będzie dokładnie analizowała działania obu zespołów.

„Sprawdzamy zespoły, które są w bliskiej współpracy znacznie bardziej niż robimy to w przypadku niezależnych ekip by upewnić się, że nic nieuczciwego się nie dzieje. Jest to nasza obawa i nie dotyczy tylko tych dwóch zespołów, ale również innych par” – mówi Tombazis, cytowany przez Autosport.

„Uważamy, że AlphaTauri ma znacząco inne rozwiązania aerodynamiczne niż Red Bull i nie uważamy, by odbywała się w tym względzie jakaś bezpośrednia współpraca. Na pewno w Faenzie pracowali bardzo ciężko by zrobić krok naprzód, ale raczej nie ma w tym zasługi ich współpracy. Pilnowanie tego nie jest jednak łatwą sprawą” – dodaje dyrektor FIA ds. Single Seaterów.

Tombazis zapowiada wprowadzenie nowych wytycznych dotyczących przekazywania informacji między zespołami i dostarczania dowodów na uczciwość współpracy. „Wiemy, że to trudne zadanie i jakie czekają nas problemy” – zaznacza.

 

Jedna z sugestii mówi, że AlphaTauri i Red Bull mogą testować różne rozwiązania, uzyskując więcej danych dotyczących najlepszych rozwiązań. Tombazis zastrzega, że taka działalność łamałaby przepisy.

„To w pełni zabronione i dlatego badamy różne komponenty sprawdzane przez zespoły i porównujemy z tymi, które zostały użyte w wyścigach. Nie sądzę, aby coś takiego działo się w tym momencie. Mamy procedury do sprawdzania tego i robimy to. Czy jest to proste? Nie, to zawsze będzie wyzwanie” – mówi Tombazis.

Co ciekawe, według niego większe pole do popisu obecnie, jeżeli chodzi o próby oszukiwania, mają zespoły działające niezależnie od innych.

„Nie chodzi o to, że dwa współpracujące zespoły będą wymieniać się elementami czy dzielić tunel aerodynamiczny. Można wyobrazić sobie dwa zespoły współpracujące ze sobą – jeden z Wielkiej Brytanii, a drugi na przykład z Argentyny, które nielegalnie komunikują się ze sobą, mają rozmowy na Zoomie czy dyskusje inżynierów. To możliwe i wykonalne bo nie kontrolujemy codziennego życia ludzi. Te pary zespołów są często krytykowane za współpracę ponieważ mają wspólnego właściciela itp” – mówi Tombazis.

„Ale nie tylko one mogą łamać przepisy. Można wyobrazić sobie dwa niezależne zespoły, które postanowią pomóc sobie nawzajem, zyskując tym samym. Nie sądzę, by to się działo, mówię jedynie, że mamy narzędzia by temu zapobiegać, a takie sytuacje nie muszą zdarzać się jedynie pomiędzy zespołami, w których jeden wykorzystuje elementy drugiego zespołu” – dodaje.

Źródło: Autosport.com, F1i.com
fot. Red Bull Content Pool

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi