Poznaliśmy końcowe pozycje poszczególnych zespołów w klasyfikacji konstruktorów, wiemy też, ile ostatecznie punktów zdobyły. Możemy więc porozmawiać o finansach.
Wpisowe
Wpisowe na nowy sezon w Formule 1 składa się z kwoty bazowej oraz kwoty za punkt zdobyty w poprzednim sezonie.
Przed sezonem 2024 obie te kwoty zostały podniesione ze względu na inflację. Kwota bazowa urosła o 6,5% – z $617 687 do $657 837.
Za każdy zdobyty punkt mistrz świata będzie musiał płacić $7893 zamiast $7411 a pozostałe ekipy $6575 zamiast $6174.
Po przeliczeniu wszystkiego wychodzi na to, że Haas – ostatnia ekipa tego sezonu – będzie musiała zapłacić $736 737 a mistrzowie – Red Bull – aż $7 445 817. To też ponad dwa razy więcej niż drugi w mistrzostwach Mercedes.
To wynik rekordowej zdobyczy punktowej ekipy z Milton Keynes, która uzbierała aż 860 punktów. Tak przedstawiają się kwoty wpisowego na nowy sezon:
1. Red Bull: $7 445 817 (860 punktów)
2. Mercedes: $3 347 012 (409 punktów)
3. Ferrari: $3 327 287 (406 punktów)
4. McLaren: $2 643 487 (302 punkty)
5. Aston Martin: $2 498 837 (280 punktów)
6. Alpine: $1 446 837 (120 punktów)
7. Williams: $841 937 (28 punktów)
8. AlphaTauri: $822 212 (25 punktów)
9. Alfa Romeo: $763 037 (16 punktów)
10. Haas: $736 737 (12 punktów)
Nagrody
Jeszcze ważniejszą sprawą jest podział wpływów z praw komercyjnych. To właśnie na nim zespoły zarabiają na sporą część swoich budżetów. Do ekip trafia około 45% wszystkich wpływów, które w tym sezonie będą około 10% wyższe niż w 2022.
Jak podaje Autosport, do podziału jest kwota około $1,25 mln. 5% z tej kwoty trafia do Ferrari jako zasłużonej ekipy, uczestniczącej w mistrzostwach od początku istnienia.
Autosport wylicza następujące kwoty dla zespołów:
1. Red Bull $140 mln
2. Mercedes $131 mln
3. Ferrari $187 mln
4. McLaren $113 mln
5. Aston Martin $104 mln
6. Alpine $95 mln
7. Williams $87 mln
8. AlphaTauri $78 mln
9. Alfa Romeo $69 mln
10. Haas $60 mln
Limit budżetowy w przyszłym roku będzie wynosił $135 mln (nie obejmuje jednak pensji 3 najważniejszych ekipy i kilku innych kosztów).