KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank
#51 FERRARI AF CORSE / Ferrari 499P - FIA WEC TotalEnergies 6h of Spa Francorchamps - Circuit de Spa Francorchamps - Stavelot - Belgium -

„Niedokończone sprawy”, piąte auto i mocni partnerzy

 

Stopniowo, w innej formie, ale Robert Kubica realizuje kolejne kroki w wyścigowej karierze. I idzie coraz wyżej, nawiązując przy tym do przeszłości.

Marzenie

 

Choć to zupełny przypadek, to jednak dość symptomatycznym jest, że zarówno ogłoszenie powrotu Roberta Kubicy do Formuły 1 w Williamsie, jak i jego walkę o mistrzostwo świata z Ferrari, ogłoszono 22 listopada.

Wydarzenia te dzieli 5 lat. Sporo się w tym czasie działo. Wielkie rozczarowanie w Williamsie, jazda w DTM, mistrzostwo ELMS, prawie wygrane Le Mans, a potem dwa sezony w WEC, zwieńczone tytułem LMP2. Były też 2 wyścigi w Formule 1 za sprawą trzech sezonów w roli kierowcy rezerwowego Alfy Romeo.

I choć mówił to w kontekście Formuły 1, to w głowie Roberta cały czas były jego słowa, że do celów każdego kierowcy należą albo walka o mistrzostwo świata oraz jazda dla Ferrari.

Robert dotychczas był dwa razy blisko jazdy w Ferrari – w Formule 1. Najpierw ekipa z Maranello wybrała go za zastępcę Felipe Massy po wypadku Brazylijczyka w 2009 roku na Hungaroring. Na ten manewr nie zgodziło się jednak BMW.

 

Potem, pod koniec 2010 roku, Kubica podpisał dwuletni kontrakt (z opcją przedłużenia na rok) z Ferrari. Miał on wejść w życie od sezonu 2012, a Robert stałby się wówczas partnerem Fernando Alonso. Wiemy – niestety – co było dalej.

W przyszłym roku Kubica jednak wsiądzie do wyścigówki Ferrari i będzie walczył o mistrzostwo świata. I należy mu tego ogromnie pogratulować bo spełnia swoje marzenie. Jednocześnie trzeba przyznać, że warto było czekać bo ostatecznie Kubica ułożył to w jeden z najlepszych możliwych sposobów. Gdy weźmiemy pod uwagę, że Kubica prawdopodobnie pojedzie 24h Daytony oraz cały sezon European Le Mans Series, robi się jeszcze ciekawie.

Hypercar

 

Jasne, pamiętam o tym, że jest to „tylko” program „prywatny”, czy w tym przypadku „niefabryczny”. Ferrari nie może wystawić trzech fabrycznych aut, dlatego oficjalnie będzie ono nazywało się inaczej, ale de facto będzie obsługiwane przez ten sam zespół i być może tych samych inżynierów, co auta fabryczne.

Ferrari dostarczy auto, ale nie będzie płaciło za jego starty i obsługę. Koszty ma pokryć Amato Ferrari (szef AF Corse) przy wyraźnej pomocy partnerów zespołu. Jednym z nich może być Orlen. Dużo mówi się również o Richard Mille, które wystawiało swój zespół w LMP2 WEC.

 

Oczywiście, wejdą tu w grę wszystkie niedogodności auta niefabrycznego – również to, że priorytetem będą auta fabryczne. Ale przyznam szczerze, że gdybym miał ustawić kolejność kategorii Hypercar w sezonie 2024, to wskazałbym dwie Toyoty, dwa Ferrari fabryczne i właśnie prywatne Ferrari.

Nie sądzę, aby debiutujące z hypercarem Alpine czy przygotowujące nowe auto LMDh Lamborghini, były od razu szybkie. Błysnąć może Porsche, nieźle radzić może sobie też Peugeot, ale to właśnie trzecie Ferrari stawiałbym tuż za fabrycznymi Toyotami i Ferrari.

Oczywiście wszystko będzie zmieniało się z wyścigu na wyścig w miarę ustawiania Balance of Performance, które dotychczas nie było w stanie zniwelować różnic między Hypercarami a LMDh.

Z pewnością jednak prywatne Ferrari obsługiwane przez AF Corse to lepsza opcja niż prywatne Porsche z JOTĄ. W całym WEC widzę tylko cztery lepsze fotele w Hypercarach, a pod względem marketingowym trzecie.

 

Tego ostatniego aspektu – choć dla nas mało istotnego – nie wolno pomijać bo jednak Kubica w Ferrari to coś więcej niż Kubica w Porsche i jest szansa, że wyścigami długodystansowymi zainteresują się „niedzielni” kibice motorsportu.

Partnerzy

 

Myślę, że to będzie jedna z ciekawszych kwestii przed nowym sezonem. Domniemany skład Robert Shwartzman, Robert Kubica i Alessio Rovera może budzić kontrowersje (mowa o Shwartzmanie), ale jednocześnie trzeba przyznać, że jest to bardzo mocny skład.

Śmiem twierdzić, że może to być najlepszy zestaw kierowców jeżdżących Ferrari w przyszłym sezonie. Może się okazać, że to będzie spora przewaga tej ekipy.

Trzeba jednak poczekać na ogłoszenie i wówczas będziemy oceniać.

Tak czy inaczej, po tych wieściach wszyscy będziemy jeszcze bardziej czekać na start nowego sezonu. Forza.

 

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

Testy przedsezonowe

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi