KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Marcin Rentflejsz, szymon034, Tomasz Ignaczak, Izabela Ch, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Grzegorz Wojtaszewski, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Paweł Kozłowski, Michał Pędzikiewicz.
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, nesQu1ck, Marek B12, Tomasz P., Gnusma, tomek.zadelek, jacek79100, Samuel Kopta, nepalczyk, Stryjek, Zdrówko, Artt, Czikane, Pepis, Dastan, jonsnow

Harmonogram

Motor Racing - Formula One World Championship - Italian Grand Prix - Race Day - Monza, Italy

Realne “straty” zespołów po dołączeniu Andrettiego

 

O co tak naprawdę toczy się walka zespołów, sprzeciwiających się wejściu 11. ekipy do Formuły 1? Oczywiście o pieniądze. Autosport wyliczył, ile poszczególne ekipy mogą dostawać mniej.

Ostatnio o dołączeniu Andretti Autosport i Cadillaca jest nieco ciszej, ale za kulisami nadal jest gorąco. Ekipy wydają się realizować strategię opóźnienia wejścia amerykańskiej ekipy. Michael Andretti przyznaje, że nie spodziewał się, że wejście do F1 będzie tak trudne.

Ekipy uważają, że postanowienia aktualnego Concorde Agreement nie przystają do ogromnego wzrostu popularności i wartości Formuły 1. Niektórzy sugerują zwiększenie wpisowego z $200 mln do $600 mln.

Ekipy uważają, że $20 mln, które każda z nich dostanie od Andretti Autosport to za mało. Autosport postanowił wyliczyć, ile tak naprawdę stracą one, jeżeli w 2025 roku pojawi się 11. ekipa.

 

Dziennikarze, na podstawie dostępnych informacji, piszą, że zespoły obecnie dostają do podziału około 50% wszystkich dochodów ze sprzedaży praw komercyjnych z Formuły 1.

Biorąc pod uwagę dane z 2022 roku, zespołom wypłacono $1,157 miliarda, co stanowi 45% przychodu. Dodatkowo Ferrari dostało około 5% całości przychodów za to, że ma “historyczne znaczenie” w F1. To jeden z przywilejów, jakie utrzymała ekipa z Maranello.

Dodatkowe pieniądze dostają też ekipy, które kończyły na podium w klasyfikacji konstruktorów w ciągu ostatnich 10 lat. Obecnie są to Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams i McLaren. Łącznie dodatkowe kwoty to około 25% całej puli.

Jak dzielą się ekipy kwotą bazową? Pierwsza ekipa dostaje 14% puli, a ostatnia 6%. Oznacza to rozpiętość pomiędzy $60 mln, a $140 mln.

 

Jak wylicza Autosport, jeżeli w stawce będzie 11 ekip, kwoty te będą wynosiły od $49 mln do $133 mln. Procentowo, najwięcej tracą ekipy z końca stawki, a finansowo to różnice kilku milionów dolarów z obecnym stanem – oczywiście przy założeniu aktualnego zysku.

Oto tabela na podstawie danych Autosportu:

Miejsce w klasyfikacji% przy 10 ekipach% przy 11 ekipach$ przy 10 ekipach$ przy 11 ekipach
114.00%13.3%140m133m
213.1%12.5%131m125m
312.2%11.6%122m116m
411.3%10.8%113m108m
510.4%9.9%104m99m
69.5%9.1%95m91m
78.7%8.3%87m83m
87.8%7.4%78m74m
96.9%6.5%69m65m
106.00%5.7%60m57m
114.9%49m

Źródło: Autosport.com
fot. Williams Racing

 

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 14 marca:
godz. 2:30 – FP1
godz. 6:00 – FP2

Sobota, 15 marca:
godz. 2:30 – FP3
godz. 6:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 16 marca:
godz. 5:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi