O co tak naprawdę toczy się walka zespołów, sprzeciwiających się wejściu 11. ekipy do Formuły 1? Oczywiście o pieniądze. Autosport wyliczył, ile poszczególne ekipy mogą dostawać mniej.
Ostatnio o dołączeniu Andretti Autosport i Cadillaca jest nieco ciszej, ale za kulisami nadal jest gorąco. Ekipy wydają się realizować strategię opóźnienia wejścia amerykańskiej ekipy. Michael Andretti przyznaje, że nie spodziewał się, że wejście do F1 będzie tak trudne.
Ekipy uważają, że postanowienia aktualnego Concorde Agreement nie przystają do ogromnego wzrostu popularności i wartości Formuły 1. Niektórzy sugerują zwiększenie wpisowego z $200 mln do $600 mln.
Ekipy uważają, że $20 mln, które każda z nich dostanie od Andretti Autosport to za mało. Autosport postanowił wyliczyć, ile tak naprawdę stracą one, jeżeli w 2025 roku pojawi się 11. ekipa.
Dziennikarze, na podstawie dostępnych informacji, piszą, że zespoły obecnie dostają do podziału około 50% wszystkich dochodów ze sprzedaży praw komercyjnych z Formuły 1.
Biorąc pod uwagę dane z 2022 roku, zespołom wypłacono $1,157 miliarda, co stanowi 45% przychodu. Dodatkowo Ferrari dostało około 5% całości przychodów za to, że ma “historyczne znaczenie” w F1. To jeden z przywilejów, jakie utrzymała ekipa z Maranello.
Dodatkowe pieniądze dostają też ekipy, które kończyły na podium w klasyfikacji konstruktorów w ciągu ostatnich 10 lat. Obecnie są to Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams i McLaren. Łącznie dodatkowe kwoty to około 25% całej puli.
Jak dzielą się ekipy kwotą bazową? Pierwsza ekipa dostaje 14% puli, a ostatnia 6%. Oznacza to rozpiętość pomiędzy $60 mln, a $140 mln.
Jak wylicza Autosport, jeżeli w stawce będzie 11 ekip, kwoty te będą wynosiły od $49 mln do $133 mln. Procentowo, najwięcej tracą ekipy z końca stawki, a finansowo to różnice kilku milionów dolarów z obecnym stanem – oczywiście przy założeniu aktualnego zysku.
Oto tabela na podstawie danych Autosportu:
Miejsce w klasyfikacji | % przy 10 ekipach | % przy 11 ekipach | $ przy 10 ekipach | $ przy 11 ekipach |
---|---|---|---|---|
1 | 14.00% | 13.3% | 140m | 133m |
2 | 13.1% | 12.5% | 131m | 125m |
3 | 12.2% | 11.6% | 122m | 116m |
4 | 11.3% | 10.8% | 113m | 108m |
5 | 10.4% | 9.9% | 104m | 99m |
6 | 9.5% | 9.1% | 95m | 91m |
7 | 8.7% | 8.3% | 87m | 83m |
8 | 7.8% | 7.4% | 78m | 74m |
9 | 6.9% | 6.5% | 69m | 65m |
10 | 6.00% | 5.7% | 60m | 57m |
11 | 4.9% | 49m |
Źródło: Autosport.com
fot. Williams Racing