Wyścigi Formuły 1 w Singapurze kojarzą mi się bardzo dobrze i szczerze mówiąc jest to jeden z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie weekendów.
Singapur zadebiutował w Formule 1 w 2008 roku i było to wejście wyjątkowe. To właśnie tam odbył się pierwszy w historii nocny wyścig F1. Coś, co dziś nie stanowi aż takiej atrakcji, wówczas było ogromnym wydarzeniem i dobrze pamiętam hype jaki towarzyszył pierwszemu wyścigowi na Marina Bay.
Oprócz crashgate, tor wynegerował przez te 15 edycji sporo interesującego ścigania z niespodziewanymi wynikami i kultowymi momentami jak jednoręczne wyprzedzania Kubicy w 2010 czy zderzenie Ferrari – Verstappen w 2017 roku.
Zmiany
W tym sezonie tor przejdzie bardzo ważną zmianę. Usunięte zostaną aż 4 niemal 90-stopniowe zakręty pomiędzy 16 a 19. Zakręt, który dotychczas był zakrętem 20, teraz będzie 16.
W ten sposób powstanie dłuższa sekcja prostej, która nie tylko da dodatkowe możliwości wyprzedzania, ale również znacznie skróci czas okrążenia. Wyliczenia mówią, że kierowcy będą jechać od 8 do 10 sekund krócej.
Tor ma być tym samym łagodniejszy dla opon, ale nadal będzie wymagać dość dużego docisku aerodynamicznego. Poprawi się również kwestia chłodzenia hamulców.
Ze zmian cieszą się już kierowcy i szefowie zespołów, ale warto dodać, że przebudowa toru wynika nie z zapotrzebowania Formuły 1, ale z konieczności. W ostatnim roku nastąpiła bowiem przebudowa zatoki w Singapurze, zabierając możliwość stworzenia tam nitki toru.
Na mapie poniżej zaznaczyłem fragment toru, o który chodzi:
Poprawki
Choć Singapur to tor uliczny, a te raczej nie sprzyjają przywożeniu poprawek, to jednak kilka ekip przywiezie mocne zmiany na Marina Bay Circuit.
Ostatni duży pakiet poprawek zapowiedział McLaren. Ekipa z Woking nadal pracuje nad prędkościami maksymalnymi i na tym skupią się zmiany na Singapur.
Pakiet poprawek zapowiedział również Aston Martin, ale prawdopodobnie najwięcej oczu będzie zwróconych na AlphaTauri. Zespół twierdzi, że do Singapuru przywiezie zrewidowany bolid, w którym będzie widać bardzo mocną inspirację Red Bullem. To ma pomóc ekipie z Faenzy w osiąganiu lepszych i bardziej stabilnych wyników.
Harmonogram
Wyścig odbywa się kilka stref czasowych od nas, ale z racji rozgrywania go w porze wieczornej lokalnego czasu, dla nas godziny będą dość standardowe:
Piątek, 15 września
godz. 11:30 – 12:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 16:00 – 2. trening
Sobota, 16 września
godz. 11:30 – 12:30 – 3. trening
godz. 15:00 – 16:00 – Kwalifikacje
Niedziela, 17 września
godz. 14:00 – Wyścig