Być może okresowy przegląd techniczny twojego samochodu wydaje się być tylko formalnością, jednak cała procedura wcale nie musi mieć oczywistego przebiegu. Przegląd techniczny samochodu może okazać się kłopotliwy zwłaszcza w przypadku pojazdów starszych, gdzie wraz z upływem lat dochodzi do naturalnego zużycia części i podzespołów. Z tego względu dobrym pomysłem jest przygotowanie się na badanie techniczne pojazdu i samodzielne sprawdzenie niektórych elementów. Co możesz zrobić samodzielnie? Dlaczego warto zadać sobie ten trud?
1. Przygotowanie na przegląd samochodu. Czy warto?
2. Jak wygląda badanie techniczne?
3. Brak przeglądu w dowodzie rejestracyjnym
4. Co możesz skontrolować samodzielnie, a co w warsztacie?
Badanie techniczne, które przeprowadza się okresowo w stacji kontroli pojazdów, jest coroczną, obowiązkową weryfikacją sprawności technicznej auta, stanowiącą warunek dopuszczenia go do ruchu drogowego. Sprawdź dodatkowe informacje o badaniu technicznym pojazdu (https://ubezpieczamy-auto.pl/badanie-techniczne-pojazdu/).
Przygotowanie na przegląd samochodu. Czy warto?
Dlaczego dobrym pomysłem jest weryfikowanie stanu samochodu przed przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów? Głównym argumentem przemawiającym za taką praktyką jest fakt, że właściciel auta może w ten sposób zaoszczędzić sporo czasu. Jeśli w czasie badania technicznego pojazdu zostaną wykryte usterki, tak czy inaczej trzeba będzie je skorygować w warsztacie. Kolejnym krokiem będzie zgłoszenie się na przeprowadzenie ponownego przeglądu technicznego w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Usuwając drobne mankamenty, uzyskasz wpis do dowodu rejestracyjnego już podczas pierwszej wizyty.
Ile kosztuje badanie techniczne samochodu? W przypadku samochodu osobowego standardowa opłata wynosi 99 złotych. Z dodatkowymi kosztami muszą liczyć się kierowcy tych aut, w których wykryto usterki.Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w artykule: https://ubezpieczamy-auto.pl/ile-kosztuje-przeglad-samochodu/.
Jak wygląda badanie techniczne?
Aby odpowiednio przygotować się do badania technicznego w stacji kontroli pojazdów, warto zorientować się, jak dokładnie ono wygląda. To weryfikacja kompleksowa. Diagnosta w pierwszej kolejności sprawdza nadzwozie – reflektory i szyby. Jeśli stwierdzi wystąpienie pęknięć lub nieprawidłowości w zakresie przejrzystości, poskutkuje to brakiem wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Kontroli podlega także sprawność sygnału dźwiękowego, stan karoserii czy zgodność danych pojazdu z tym, co stwierdza dowód rejestracyjny.
W kolejnych etapach sprawdza się:
- ogumienie – stan techniczny i ciśnienie powietrza w oponach, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stan bieżnika w oponach,
- oświetlenie – działanie i ustawienie świateł zewnętrznych,
- układ hamulcowy – przede wszystkim sprawność i równomierność działania hamulców,
- układ kierowniczy – sprawdzeniu podlegają połączenia, drążki kierownicze, i łożyska; ewentualne samowolne naprawy, takie jak spawanie czy zgrzewanie tych części, oznaczają negatywny werdykt diagnosty,
- podwozie i zawieszenie – w tym ramy, resory, wahacze i amortyzatory,
- układ napędowy, sprzęgło, zbiornik paliwa i przewody,
- instalację elektryczną – akumulator, przewody i inne urządzenia elektroniczne.
Przegląd techniczny auta kończy kończy kontrola elementów bezpieczeństwa, między innymi pasów i wycieraczek.
Tak prezentuje się przebieg podstawowego badania technicznego. Czasami konieczne jest dodatkowe badanie techniczne, na przykład przed dokonaniem pierwszej rejestracji, po wypadku lub kolizji czy po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe.
Brak przeglądu w dowodzie rejestracyjnym
Jeśli diagnosta wykonujący przegląd techniczny pojazdu stwierdzi nieprawidłowości, możliwe jest kilka scenariuszy. Gdy mankament jest niewielki i dotyczy na przykład niedziałającej żarówki, z dużym prawdopodobieństwem będziesz mieć możliwość naprawienia sytuacji na miejscu. Wówczas otrzymasz wpis do dowodu rejestracyjnego w standardowym trybie.
Jeśli nieprawidłowości pojawi się więcej, kierowca otrzyma ich listę oraz zalecenie usunięcia niedociągnięć, wraz z warunkowym przedłużeniem ważności poprzedniego badania. Dopiero gdy wykryte usterki okażą się niebezpieczne, dojdzie do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Zdarza się to jednak rzadko. Jeśli taka sytuacja już wystąpi, po naprawie trzeba będzie powtórzyć badanie. Kierowca zapłaci wówczas tylko za kontrolę niesprawnych elementów.
Warto dopilnować terminu badania technicznego. Brak ważnego badania technicznego oznacza mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł.
Co możesz skontrolować samodzielnie, a co w warsztacie?
Jak przygotować się do przeglądu technicznego? Najważniejsze to dbać o pojazd i jego prawidłową eksploatację przez cały rok. Bezpośrednio przed badaniem możesz sprawdzić samodzielnie:
- sprawność oświetlenia, wycieraczek i sygnału dźwiękowego,
- stan podwozia i karoserii, ze szczególnym zwróceniem uwagi na korozję,
- ogumienie – zużycie bieżnika,
- działanie hamulców.
Możesz także sprawdzić stan zawieszenia i układu kierowniczego czy sprawność hamulców w warsztacie samochodowym.