Według szefa Formuły 1, Stefano Domenicaliego, nowe silniki, które będą używane przez serię od sezonu 2026 nie będą cichsze.
Nowe przepisy silnikowe na sezon 2026 zostały zatwierdzone w sierpniu ubiegłego roku. Zgodnie z życzeniem koncernu Volkswagena, pozbyto się jednego z najdroższych elementów – MGUH. Moc MGUK zostanie zwiększona do około 350 kW. Silnik spalinowy pozostanie w V6-tką o pojemności 1.6L, która ma generować około 400 kW.
Bardzo dużą zmianą będzie przejście na pełni syntetyczne paliwa. Osiągi jednostek na 2026 rok mają zostać na podobnym poziomie jak obecnych. W pierwszym roku ekipy będą mogły wykorzystać po 4 silniki spalinowe, turbiny i wydechy. Każdy kierowca będzie miał po 3 baterie i układy MGUK. Od 2027 roku jednak każdego z tych elementów będzie mniej o 1.
W związku z tymi zmianami wśród kibiców powstały obawy, że silniki będą cichsze niż obecne, które i tak brzmią gorzej niż Formuła 2 czy nawet Formuła 3. Według Stefano Domenicaliego, tak się nie stanie.
“Nie, zdecydowanie nie. Musimy mieć inny dźwięk bo to muzyka dla moich uszu. To prawda, kiedyś mieliśmy 12 cylindrów, inne obroty, bardzo głośne silniki. Potem V10, V8 i teraz V6, ale ciszej już nie będzie” – mówi Włoch w rozmowie z australijskim radiem 3AW.
“Teraz to inna sytuacja – mamy hybrydowe silniki, musimy je mieć i tak pozostanie w przyszłości. Ale naszą intencją jest upewnić się, że nowe regulacje sprawią, że nowe silniki będą głośniejsze – to część naszych emocji. To coś, czego chcą nasi fani, to nasz obowiązek by o to zadbać” – dodaje szef F1.
W rozmowie tej padło również ważne zapewnienie – jak mówi były szef Ferrari w F1, Formuła 1 nigdy nie będzie w 100% elektryczna.
“Formuła 1 taka nie jest. Jak wiedzie, jest inna seria, która obrała ten kierunek. Elektryfikacja jest wyborem motoryzacji, która musi iść w tym kierunku. Ale auta drogowe rządzą się nieco innymi prawami. My poszliśmy w tym kierunku wybierając ekologiczne paliwa i hybrydowe silniki. I tak pozostanie przez wiele, wiele lat” – mówi Domenicali.
Źródło: f1i.com
fot. Red Bull Content Pool