Jeszcze bardziej restrykcyjne będą od Grand Prix Monako przepisy dotyczące podwójnych żółtych flag w Formule 1. Na co będą musieli uważać kierowcy?
Jak informuje Autosport, zmiany wprowadzane na część sezonu 2023 od GP Monako wpisują się w działania FIA dotyczące poprawy bezpieczeństwa kierowców i obsługi toru. Nowe przepisy dotyczą jazdy za samochodem bezpieczeństwa i podczas wirtualnej neutralizacji gdy powiewają podwójne żółte flagi.
Dotychczas w sytuacji podwójnych żółtych flag, kierowcy musieli “znacząco zmniejszyć prędkość, nie wyprzedzać i być przygotowanymi na zatrzymanie auta lub zmianę kierunku jazdy”. Dodatkowo w kwalifikacjach czasy uzyskiwane podczas podwójnych żółtych flag były kasowane.
Gdy podwójne żółte flagi powiewały podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa lub wirtualnej neutralizacji, kierowcy musieli jednak tylko trzymać “deltę”, a zatem nie przekraczać wyznaczonego czasu w minisektorach. To prowadziło do sytuacji, w której mogli oni jechać bardzo szybko w niektórych partiach mini-sektorów, a potem zwolnić i mimo to utrzymać się w wyznaczonej delcie. Taka sytuacja miała miejsce m.in. w pamiętnym GP Japonii 2022 gdy doszło do niebezpiecznej sytuacji z dźwigiem ściągającym auto Carlosa Sainza i wracającymi po przygodach kierowcami.
Od GP Monako kierowcy będą musieli trzymać określony wcześniej limit prędkości w takich sytuacjach. Według Tima Gossa – dyrektora technicznego FIA, takie ograniczenie pomoże kierowcom i zwiększy bezpieczeństwo zawodników i obsługi.
“Tym, co chcemy osiągnąć jest danie kierowcom narzędzia, które pomoże im podczas incydentów oraz poprawi bezpieczeństwo. Przez lata używaliśmy podczas neutralizacji czasów delty, które oznaczało ograniczenie czasów okrążeń” – mówi Goss.
“Kiedy na torze będzie samochód bezpieczeństwa lub będzie wirtualna neutralizacja, kierowcy są informowani na wyświetlaczach i poprzez sygnał dźwięgowy i muszą utrzymać dodatnie wartości delty. Są jednak sytuacje, kiedy mogą czasowo zwiększyć swoją prędkość i pozostać w zgodzie z przepisami. Chcemy temu zapobiec i rozszerzyć przepisy dotyczące delty. Tam, gdzie będą pokazywane podwójne żółte flagi, wprowadzona zostanie maksymalna prędkość” – dodaje.
Kierowcy dostaną wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia o podwójnych żółtych flagach, będą musieli zwolnić do wymaganej prędkości, a delta w tym obszarze nie będzie występowała.
Źródło: Autosport.com
fot. Red Bull Content Pool