Trzecie miejsce w trzecim wyścigu z rzędu. I po raz drugi w tym sezonie przygotuję dla Was stenogram z jazdy Fernando Alonso. Ponownie jego komunikację z inżynierem cechowały spokój i wiele informacji.
Alonso
W trakcie okrążenia formującego Fernando proszony jest o rozgrzewanie hamulców. Tuż po starcie wydaje niezrozumiały komunikat. Po chwili na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa i inżynier informuje o tym Fernando, prosząc o powtórzenie komunikatu.
„Ktoś uderzył mnie z tyłu w zakręcie 3. To było jak proste uderzenie w środek. Samochód wygląda OK” – mówi Alonso. „Przyjąłem, przyjrzymy się temu” – mówi inżynier i wydaje polecenia zmiany ustawień oraz pracy nad hamulcami.
Inżynier informuje Fernando, jaka jest jego sytuacja, na którym jest miejscu, kto jest przed nim i zanim na jakich oponach.
„Perez zjechał do boksów, zamienił opony, jest ponownie na twardych oponach, prawdopodobnie będzie próbował dojechać do nich na końca” – mówi inżynier. Przed wznowieniem Alonso dostaje też polecenia zmiany ustawień.
Po wznowieniu Fernando dopytuje, kiedy będzie możliwe użycie DRS-u. Hiszpan był w tym momencie za swoim rodakiem, Carlosem Sainzem. Alonso będzie dostawał reguladnie informacje na temat rywali.
Na 8. okrążeniu wyjedzie samochód bezpieczeństwa po wypadku Albona. Fernando znów otrzyma polecenia zmiany ustawień oraz informację, że na torze pracują ekipy. Bardzo ciekawa będzie wiadomość, że czujnik w prawym tylnym kole bolidu Hiszpana zawiódł i ma on go ignorować. Inżynier mówi, którzy kierowcy zdecydowali się na zjazd do boksów.
Dużo pracy Fernando poświęca na dogrzewanie hamulców w trakcie jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Potem następuje informacja o czerwonej fladze.
Po powrocie do samochodu Fernando przekazywane są wszystkie niezbędne informacje, dostaje też polecenie dogrzewania opon. „Zapewne o tym pamiętasz, ale przypomnienie być nie przekroczył linii na wyjeździe z boksów” – mówi inżynier.
Fernando pyta, czy może uruchomić auto z pit-limiterem. Fernando nie wie, kiedy jego pit-limiter jest włączony i inżynier instruuje go co ma zrobić.
Podczas jazdy za samochodem bezpieczeństwa, Fernando zgłasza, że Hamilton jest bardzo daleko od samochodu bezpieczeństwa. „Myślę, że możemy go wyprzedzić, powiedzcie Verstappenowi żeby go wyprzedzić” – mówi Fernando, ale inżynier wyjaśnia mu, że światła na samochodzie bezpieczeństwa zgasły i Lewis może tak robić.
Przed startem Fernando dostaje informację, że tylko 2 auta są na oponach pośrednich. Już po ruszeniu z pól inżynier ostrzega kierowcę o śliskim torze, a następnie podaje informację o pozycji i tempie rywali oraz wydaje polecenia zmiany ustawień. Informacji do Fernando na temat rywali jest bardzo dużo.
Fernando pyta inżyniera, co ma robić, a ten zdaje mu relację z aktualnej strategii, mówiąc, że obawiają się jadącego z tyłu Russella. „Tak, również go obawia”.
Po awarii George Russella mamy wirtualną neutralizację i Alonso dostaje o tym informację. Inżynier prosi go, by na prostej startowej trzymał się lewej strony w obawie o olej pozostawiony przez Russella na prostej. Fernando jest też proszony o dalszą pracę nad hamulcami. Inżynier przekazuje mu aktualną pozycję na torze i sytuację rywali.
Alonso nadal dostaje bardzo dużo informacji na temat rywali i ciągłe prośby o dbanie o odpowiednią temperaturę opon. „Kiedy Sainz wyprzedził Gasliego?” – pyta Fernando i dostaje informację, że zarówno Strolla jak i Gasliego wyprzedził w zakręcie 3.
Fernando jest proszony o podanie swojego „statusu”, a zatem tego, jak bardzo naciska i odpowiada, że wynosi „3”. Pytany o zmiany ustawień przedniego skrzydła, Fernando mówi, że trudno jest wyczuć, bo przede wszystkim stara się dbać o opony.
„Czy w razie wyjazdu samochodu bezpieczeństwa, chciałbyś zjeżdżać po nowe opony? Straciłbyś 5 miejsc jeżeli nikt inny by nie zjechał” – pyta inżynier kierowcę na 37. okrążeniu. „Trudno ocenić. Ile zostało?” – pyta Fernando i dostaje informację, że 22 okrążenia.
Fernando mówi, że trudno jest być blisko innego samochodu i dopytuje, gdzie są Lance Stroll i Sergio Perez. „Lance jest na P6, Perez utknął w pociągu DRS, nadal jest 9. i nie jest zbyt szybki” – odpowiada inżynier.
Alonso dopytuje o różnice do rywali i dostaje instrukcje wraz z kolejną prośbą o dbanie o opony. Na 13 okrążeń przed końcem inżynier informuje kierowcę, że Perez wyprzedził kilka samochodów, ale nadal traci 11 sekund do Fernando.
Na 54. okrążeniu inżynier informuje o żółtych flagach, a potem o wyjeździe samochodu bezpieczeństwa. „Wszyscy pozostali na torze, nie ma zagrożenia więc nie podejmuj żadnego ryzyka” – mówi inżynier, prosząc również o dbanie o opony.
Niedługo potem pada informacja o czerwonej fladze. „Co???” – pyta z niedowierzaniem Fernando. „Tak… czerwona flaga, 2 okrążenia do końca” – mówi inżynier.
„Spróbujcie schłodzić silnik, był gorący” – mówi Fernando przed wyjściem z auta.
Gdy Hiszpan do niego wróci, dostaje polecenia i informacje. Sam zapyta, gdzie jest osoba z rozrusznikiem do uruchomienia auta z zewnątrz. Inżynier odpowie, że kierowca sam będzie musiał odpalić auto. „Tak, ale zawszę chce mieć rezerwową opcję, zawsze. Proszę” – odpowiada przezornie kierowca Astona Martina.
Inżynier potwierdza, że będziemy mieli do czynienia ze stojącym startem i prosi kierowcę o rozgrzewanie opon.
Następuje start, Fernando zostaje uderzony przez Sainza, a po chwili inżynier mówi, że jest czerwona flaga. „Ku*wa!!!” – zgłości się Fernando. „Przykro mi stary” – odpowiada inżynier i pyta, czy są uszkodzenia. Fernando mówi, że nie ma, ale żeby to sprawdzili.
„Wszystko wskazuje na to, że wyścig jest zakończony, ale czekamy na potwierdzenie klasyfikacji. Może wezmą klasyfikację z restartu, skoro nie przejechaliśmy nawet okrążenia. Nawet to byłoby dobre” – mówi Fernando. Inżynier prosi go o zjechanie do boksów po czym kierowca wychodzi z auta.
Gdy do niego wróci, Fernando dostanie porcję informacji. Sam dopytuje, czy są na intercomie czy już w otwartym przekazie i dostanie informację, że w otwartym. „Sainz dostał 5 sekund kary” – mówi inżynier. „Eeee, normalka” – mówi z niechęcią Hiszpan. „To sprawia, że spadnie za Lance`a” – dodaje inżynier. „Tylko musi się trzymać blisko niego” – mówi Fernando.
Po krótkiej dyskusji na temat wznowienia i ustawień początkowych, Fernando wyjeżdża na ostatnie okrążenie.
„P3 chłopie, brawo. Dużo się działo w tym wyścigu” – mówi inżynier do Alonso. „Brawo chłopaki, fantastyczny rezultat dla zespołu” – mówi Hiszpan, dopytując, na jakich ustawieniach ma jechać.
„Jak dużo punktów zdobyły Mercedes i Ferrari?” – pyta Alonso, a inżynier mówi mu, że Ferrari 0 bo Sainz był 11. Dodaje też informację o czerwonej fladze – ta pojawiła się w związku z wejściem ludzi na torze i Fernando zostaje ostrzeżony przed nimi.
Inni
Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców na mecie GP Australii.
Takie zestawienie najlepszych komunikatów z całego weekendu wybrała Formuła 1.
A to najlepsze onboardy z GP Australii 2023.