Kwestie sportowe i około sportowe mamy już omówione, pora na zestawienie tego, co zmieniło się w przepisach technicznych w sezonie 2023.
Pierwszą część podsumowania zmian w F1 znajdziecie tutaj.
Anty-porpoising
Na sezon 2023 wprowadzone zostały przepisy techniczne, mające na celu ograniczenie zjawiska porpoisingu. Krawędzie podłogi zostały podniesione o 15 mm, zmieniona została wysokość gardzieli dyfuzora, a sztywność jego krawędzi została zwiększona. Dodano również dodatkowe sensory, które mają badać zjawisko porpoisingu.
Estos son los 6 puntos donde ahora FIA mide la flexion del borde del fondo plano. Art. 3.15.17
These are the six points where FIA is now measuring the floor edge flexion.
Art. 3.15.17#F1 #BahrainGP pic.twitter.com/nAYdWpJPMf— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 28, 2023
Mocniejszy pałąk
FIA wprowadziła również nowe wytyczne dotyczące sztywności pałąka nad wlotem powietrza, który chroni kierowców w razie dachowania. Jest to oczywiście pokłosie wypadku Guanyu Zhou na Silverstone. Pałąk ma być bardziej zaokrąglony i bardziej wytrzymały dzięki bardziej restrykcyjnym testom.
Nowe deszczówki
Podczas GP Emilii – Romanii zadebiutują nowe opony deszczowe od Pirelli, które mają dawać znacznie lepsze osiągi przy generowaniu mniejszego pióropusza wody.
Lusterka
W celu poprawienia widoczności kierowców do tyłu, powierzchnia lusterek (elementów odbijających światło) została zwiększona o 5 cm – do 20 cm.
Skrzynie biegów
Od tego sezonu modyfikacje skrzyni biegów będą możliwe jedynie w przypadku niedoborów materiałów, procesów lub możliwości prawnych ich używania. Modyfikacje nie mogą jednak przynosić zysku osiągów.
Wolność z paliwem
Zespoły zyskały większą swobodę w kształtowaniu temperatury paliwa. Według nowych przepisów, nie może być ono chłodniejsze o więcej niż 10 stopni niż temperatura powietrza lub 10 stopni (zamiast 20 w ubiegłym roku) od jego temperatury po wyjechaniu kierowcy z garażu.
„Błotniki”
Trwają również prace nad nowymi elementami, które mają być doczepiane do bolidów podczas deszczowej pogody i zmniejszać spray wody, wylatujący spod kół.
Zespoły będą mogły pracować nad tym rozwiązaniem, a działania te nie będą wliczane do limitu budżetowego oraz limitów dotyczących użycia tuneli aerodynamicznych. Pierwsze torowe testy tego rozwiązania mają mieć miejsce w 2. i 3. kwartale sezonu 2023.
Zmiany
Podczas weekendów sprinterskich zespoły będą mogły dokonywać większej liczby zmian w parku zamkniętym, które mogą dotyczyć tylko elementów szybciej zużywających się lub podanych na uszkodzenia.
FIA odbierze ci skrzydła
W sezonie 2023 zabronione będzie dokładnie na tylne skrzydło dodatkowych bocznych skrzydełek, tak jak zrobił to Aston Martin w sezonie 2022.
Pat Symonds from F1 confirms that the Aston Martin high downforce rear wing concept has been banned for 2023 pic.twitter.com/CkaZ9fHXSU
— Aston Martin F1 updates (@startonpole) November 20, 2022
Pisząc o zmianach, warto dodać, że zapowiadane na ten sezon obniżenie limitu wagi z 798 do 796 kg nie doszło do skutku.
Wszystkie te zmiany omawiam też we vlogu:
Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!
Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!