KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Formula 1 Testing in Bahrain - Day Three

Przed sezonem 2023 – najważniejsze zmiany w F1 #2 – techniczne



Kwestie sportowe i około sportowe mamy już omówione, pora na zestawienie tego, co zmieniło się w przepisach technicznych w sezonie 2023.

Pierwszą część podsumowania zmian w F1 znajdziecie tutaj.

Anty-porpoising

Na sezon 2023 wprowadzone zostały przepisy techniczne, mające na celu ograniczenie zjawiska porpoisingu. Krawędzie podłogi zostały podniesione o 15 mm, zmieniona została wysokość gardzieli dyfuzora, a sztywność jego krawędzi została zwiększona. Dodano również dodatkowe sensory, które mają badać zjawisko porpoisingu.



Mocniejszy pałąk

FIA wprowadziła również nowe wytyczne dotyczące sztywności pałąka nad wlotem powietrza, który chroni kierowców w razie dachowania. Jest to oczywiście pokłosie wypadku Guanyu Zhou na Silverstone. Pałąk ma być bardziej zaokrąglony i bardziej wytrzymały dzięki bardziej restrykcyjnym testom.

Nowe deszczówki

Podczas GP Emilii – Romanii zadebiutują nowe opony deszczowe od Pirelli, które mają dawać znacznie lepsze osiągi przy generowaniu mniejszego pióropusza wody.

blank

Lusterka

W celu poprawienia widoczności kierowców do tyłu, powierzchnia lusterek (elementów odbijających światło) została zwiększona o 5 cm – do 20 cm.

Skrzynie biegów

Od tego sezonu modyfikacje skrzyni biegów będą możliwe jedynie w przypadku niedoborów materiałów, procesów lub możliwości prawnych ich używania. Modyfikacje nie mogą jednak przynosić zysku osiągów.

Wolność z paliwem

Zespoły zyskały większą swobodę w kształtowaniu temperatury paliwa. Według nowych przepisów, nie może być ono chłodniejsze o więcej niż 10 stopni niż temperatura powietrza lub 10 stopni (zamiast 20 w ubiegłym roku) od jego temperatury po wyjechaniu kierowcy z garażu.



„Błotniki”

Trwają również prace nad nowymi elementami, które mają być doczepiane do bolidów podczas deszczowej pogody i zmniejszać spray wody, wylatujący spod kół.

Zespoły będą mogły pracować nad tym rozwiązaniem, a działania te nie będą wliczane do limitu budżetowego oraz limitów dotyczących użycia tuneli aerodynamicznych. Pierwsze torowe testy tego rozwiązania mają mieć miejsce w 2. i 3. kwartale sezonu 2023.

Zmiany

Podczas weekendów sprinterskich zespoły będą mogły dokonywać większej liczby zmian w parku zamkniętym, które mogą dotyczyć tylko elementów szybciej zużywających się lub podanych na uszkodzenia.



FIA odbierze ci skrzydła

W sezonie 2023 zabronione będzie dokładnie na tylne skrzydło dodatkowych bocznych skrzydełek, tak jak zrobił to Aston Martin w sezonie 2022.

Pisząc o zmianach, warto dodać, że zapowiadane na ten sezon obniżenie limitu wagi z 798 do 796 kg nie doszło do skutku.

Wszystkie te zmiany omawiam też we vlogu:

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi