KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Iza Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Stalowy Jaro, Lukas Hewner, Grzejnik, Tsopni, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Mikołaj Demkow, Jędrzej Otręba, Tomasz Ignaczak, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Ilona Bykowska, Ba Ru, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, HITMAN 47, Mariusz Surlejewski, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, RkamilC, Pawel Licznerski, Patrick Komorek, Kamil Kuczman, szymon034, Marcin Rentflejsz, Rysiek Łotocki, Adrian Karwan, Marcin Bogutyn, Maks Szmytkowski, Norbert Sz
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Esox33, archetype, Paw321p, Wilkor, Djdario, Tomek81, Siatek, ThrudCK, jacek79100, Piastun Piast, Mati, Zaszyfrowane, Rafał Przybylski, Maciej Kania, Kamil Tomczyk, Zynek, Marjusz, Łukasz Mikołajczyk, Piotr Naskrent
blank
Fernando Alonso, Aston Martin F1 Team, 3rd position, on the podium

Po profesorsku – GP Bahrajnu z Fernando Alonso: „Lance to mój bohater”



Komunikacja Fernando Alonso z inżynierem podczas GP Bahrajnu pokazuje wielki spokój kierowcy Astona i jego niesamowity racecraft. Jak reagował na uderzenie Lance Strolla? Co mówił po kolejnych wyprzedzaniach? Przeczytajcie!

*W sezonie 2019, gdy Robert Kubica wrócił do F1 z Williamsem, zacząłem przygotowywać Wam „stenogramy”, a zatem transkrypcje komunikatów pomiędzy Robertem Kubicą a jego inżynierem. Potem doszły do tego transkrypcje komunikacji George Russella z jego inżynierem. Od sezonu 2020 co wyścig daję Wam możliwość wyboru jednego kierowcy, z którym przyjadę cały wyścig i spiszę jego komunikację. Bywały nawet przypadki, że spisywałem „stenogramy” wszystkich kieroców z jednego wyścigu. W tym tygodniu 80% z Was chciało Fernando Alonso.

Na Twitterze pojawiły się wpisy, że Fernando Alonso przed startem wyścigu pokazał do kamery skierowanej na jego kask cyfrę 3, mającą oznaczać albo 3. miejsce dla niego albo początek marszu po 3. tytuł mistrzowski.

W rzeczywistości Fernando długo nie mógł się połączyć z inżynierem, dlatego zaczął liczyć od 1 do 10, pokazując na palcach do kamery, jaką cyfrę teraz wypowiada. Ostatecznie radio zadziałało, choć inżynier stwierdził, że występuje jakieś opóźnienie. Następuje potem ponowne sprawdzenie radia, które dla Fernando brzmi nieco lepiej, ale my jako użytkownicy F1 TV pro słyszymy je podwójnie.



W pierwszym merytorycznym komunikacie inżynier mówi, że wszyscy są na oponach miękkich. Fernando otrzymuje instrukcje dotyczące startu. Na okrążeniu wyjazdowym Fernando dostaje kolejne informacje, m.in. o tym, że temperatura hamulców jest dobra. Później inżynier potwierdza, że też temperatury opon wyglądają dobrze i że kierowca może wykonać 5 „burn-outów”. I tyle też wykonuje.

Fernando już ustawiony na polu startowym otrzymuje polecenie ustawienia trybu „start”, a potem wrzucenia 1-ki.

Start jest przyzwoity, w 1. zakręt Fernando wchodzi po zewnętrznej, ale nie jest w stanie zaatakować nikogo z przodu. Atak Hamiltona z tyłu Fernando będzie chciał szbko skontrować, ale skończy się to dużym uślizgiem, wskutek którego wyprzdzi go jeszcze Russell.

„Zostałem uderzony w zakręcie 4. Sprawdźcie, czy wszystko jest OK” – zgłasza kierowca przez radio. „Tak Fernando, widzieliśmy, póki co wszystko wygląda OK” – odpowiada inżynier.

Pod koniec 1. okrążenia Alonso jest informowany, że przed sobą ma Russella, a za sobą Bottasa. Kierowca zgłasza, że kierowcy przed nim wyjeżdżają poza tor.

Inżynier prosi Fernando by rozważył jazdę innym torem ze względu na kawałki przedniego skrzydła, rozrzucone po torze. Kierowca dostaje informacje o tym, jak daleko są Bottas i Russell, słyszy też sugestie zmiany ustawień, za którymi podąża.



Na 4. okrążeniu Alonso usłyszy, że Bottas za nim jest w zasięgu DRS. Jest proszony też o rozważnie zmiany ustawień dyferencjału „torque” i „strat”.

Kierowcy regularnie podawane są różnice do zawodnika przed nim i za nim. Gdy Stroll wyprzedzi Bottasa, Alonso zostanie o tym poinformowany. Następnie odbędzie się krótka dyskusja dotycząca ustawień, a Fernando stwierdzi, że „wszystko wróciło do normy”.

Po kolejnym komunikacie o stratach i przewadze, inżynier prosi kierowcę o rozważenie „żółtego przycisku” w zakręcie 11.

„Fernando są 3 samochody przed tobą, do których nie tracisz, ale stawka z tyłu też się nie oddala przy tym zarządzaniu więc prawdopodobnie plan A+3 w tym momencie” – słyszy kierowca na 9. okrążeniu.

Gdy Russell popelni błąd i wyjedzie za szeroko, Fernando dostanie informację, że obecnie traci do niego 1,1 sekundy.

„Russell jest 1,9 z przodu, ale Hamilton ma problem z oponami” – słyszy Fernando niedługo później.

Na 11. okrążeniu Fernando otrzymuje informację, że oba okna samochodu bezpieczeństwa są otwarte.

blank

Podczas wyprzedzania Russella inżynier i kierowca milczą. Gdy Fernando zyska przewagę, zostanie zapytany o stan opon. Inżynier przekaże mu też informację, że Bottas był w boksach. Fernando odpowiada, że opony są ok i powinni zostać na torze. Inżynier przyjmuje to do wiadomości i mówi, że kierowca może w pełni korzytać z opon”.

Okrążenie później Fernando zostanie ściągnięty do alei serwisowej. W trakcie wyjazdu dostaje instrukcje, a zmiana przebiega w miarę bezproblemowo.

„Russell jest na twardych, a tuż przed nim jest Magnussen, użyj wszystko co masz” – mówi inżynier, a kierowcy udaje się wyprzedzić Russella.

„Uważaj na Russella” – usłyszy Alonso od inżyniera 2 okrążenia po wyjeździe. Niedługo potem Fernando dowie się, że Russell ma DRS.

„Dobra robota chłopie, Hamilton jest 3,4 sekundy przed tobą, jego degradacja była poprzednio większa niż nasza” – mówi inżynier. Prosi też kierowcę o przejście na tryb Race 3.

Fernando jest proszony o utrzymywanie tego poziomu Lift and coast bo „to dobre dla tych opon” oraz o zmianę balansu hamulców. Są mu podawane czasy Hamiltona i różnice do tego kierowcy. Dwa okrążenia później inżynier pyta o to, jak spisuje się system ERS, a kierowca odpowiada, że wygląda OK.

Po dwóch kolejnych okrążeniach inżynier pyta, czy „zajmowali się incydentem”. Inżynier potwierdza: „Nie podjęli akcji”. Później kierowca informuje, że jedzie na „level 5” i odnosi się to zapewne do poziomu zarządzania oponami.



Fernando po chwili dostaje aktualizację na temat tempa i straty do Hamiltona. „Łapiemy do w tempie 0,2 na okrążenie” – dodaje inżynier.

„Jesteśmy zadowoleni z twojego zarządzania” – powie inżynier, a Fernando odpowie: „Tak, mają wyższą degradację więc trzymam się tego. Zbliżę się do niego, zobaczymy co zrobią”.

Kierowca Astona regularnie zbliża się do Hamiltona. „Hamilton 1,6 z przodu” – powie inżynier.

Pytany o balans aerodynamiczny przed wizytą w boksach, Alonso odpowiada, że jest zadowolony i pyta zespół o ocenę. Inżynier odpowiada, że dla nich jest dobry.

„Na ostatnim okrążeniu miałeś taki sam czas jak Hamilton” – mówi inżynier, a kierowca pyta, czy nadal są w „targecie”. Słyszy potwierdzenie.

Pytany o „poziom”, Fernando mówi, ze jedzie obecnie na poziomie 4. Okrążenie później kierowca pyta jednak o możliwość zejścia niżej czyli szybszej jazdy. Dostaje potwierdzenie i zgodę na poziom 2.

baner-mubi-blog-do-wpisu (1)

„Wygląda to dobrze” – mówi po 2 okrążeniach Alonso. „Jestem zadowolony, jeźdźmy dalej, opony wyglądają dobrze” – po chwili dodaje Fernando i otrzymuje raport dotyczący położenia jego rywali.

„OK Fernando, zostajemy, czy możesz przełączyć na tryb race?” – pyta inżynier, a kierowca wykonuje jego polecenie.

2 okrążenia później Fernando zjeżdża do boksów. Warto zwrócić uwagę, że w obu przypadkach dość późno dostał informację o zjeździe. Postój przebiegł sprawnie, a Hiszpan wrócił na tor i od razu dostał informację, że może być blisko z Hamiltonem. Anglik znalazł się 2 sekundy przed Hiszpanem.

„Dlaczego nie zostaliśmy” – dopytuje Fernando, ale nie otrzymuje odpowiedzi. Kierowca Astona zbliża się jednak szybko do Lewisa, o czym jest informowany.

Walkę Fernando i Lewisa ogląda się pięknie z perspektywy Hiszpana. Tuż po pierwszym ataku znów zalicza duży uślizg. Wówczas inżynier informuje go, że „ma dużo energii”. W końcu Fernando pięknie atakuje do 10-tki i skutecznie wyprzezda Hamiltona. „Yes! Let`s go!” – brzmi jego komunikat.

„Hamilton 0,7 za tobą, ma DRS” – mówi inżynier, dodając, że Fernando ma jeszcze duży zapas energii.

„Jakiś feedback na temat poprzedniego zestawu opon?” – pyta Fernando na 39. okrążeniu, ale inżynier zanim odpowie mówi, że oba okna samochodu bezpieczeństwa są otwarte. Nie mówi tego bez przyczyny. „Ferrari out, bądźcie gotowi” – zgłasza Fernando. „Jesteśmy” – odpowiada inżynier.



„Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte, zostajemy tylko jeżeli będzie pełny samochód bezpieczeństwa” – mówi inżynier. Po wprowadzeniu VSC informuje on o tym kierowcę i prosi by Fernando schłodził samochód. Padają również sugestie dotyczące ustawień.

Alonso zostanie zapytany, czy chce zmiany ustawień przedniego skrzydła jeżeli będzie zjeżdżał po miękkie opony. Kierowca odpowiada, ze nie i dodaje, że nie powinno być pełnego samochodu bezpieczeństwa.

„15 okrążeń do końca, Sainz 1,4 sekundy przed tobą. Na ostatnim okrążeniu byłeś sekundę szybszy niż Sainz” – mówi inżynier. Fernando pyta, o ile starsze opony ma kierowca Ferrari i dostaje informację, że 3.

„Sainz 0.5 przed tobą, wywieraj na nim presję, nie ma opon żeby się bronić” – mówi inżynier.

Fernando atakuje Carlosa, ale za pierwszym razem się nie udaje. Co więcej, dochodzi do drobnego kontaktu oponami dwóch kierowców. Fernando nie traci wiele i dalej naciska. Po wyprzedzeniu Sainz, inżynier powie: „Sainz jest 0,7 za tobą”. „Yes! Bye bye” – krzyknie Fernando.

„12 okrążeń do końca” – powie inżynier, dodając potem, że Sainz nadal jest 0.8 za Fernando i ma DRS. „Jest OK, nie odzyska tego” – mówi Fernando.



Fernando pyta, czy są w porządku jeżeli chodzi o paliwo, a inżynier potwierdza, że paliwo, opony i hamulce wyglądają OK.

„Okno samochodu bezpieczeństwa jest otwarte” – zgłasza inżynier 8 okrążeń do końca. „Przyjąłem, ale nie chcemy żadnego samochodu bezpieczeństwa” – odpowiada Fernando.

„Obecnie jadę na poziomie 7, unikam wszystkich krawężników. Dajcie znać, gdyby sytuacja miała się zmienić” – mówi kierowca.

„Jaka jest sytuacja Lance`a?” – pyta na 6 okrążeń przed końcem Fernando i dostaje raport z sytuacji drugiego kierowcy Astona. „To cudowny samochód do prowadzenia” – skomentuje Alonso.

Inżynier poprosi go jeszcze o wolniejsze wchodzenie w zakręt nr 12.

„4 okrążenia do końca, okna samochodu bezpieczeństwa są zamknięte” – mówi inżynier. Fernando pyta, czy zespół ma jakieś uwagi, obawy. „Unikam krawężników, nie ślizgam się w 12-tce, coś jeszcze?” – powie kierowca i usłyszy, że zespół jest zadowolony.

„Czy Lance już ich złapał?” – pyta Alonso, ale usłyszy, że Stroll jest 4 sekundy za Hamiltonem. „Rozumiem, nadal to świetny wynik” – odpowie.

„Zhou zjechał do boksów, traci jedno okrążenie” – mówi inżynier, a potem dodaje, że Chińczyk jest 1,9 sekundy za Fernando na nowych oponach. Kierowca dopyta, ile okrążeń jeszcze zostało.

patronite

„Tak, tak, tak. Mamy to, P3” – mówi inżynier. „Tak! Co wyście chłopaki zrobili. Jestem z was dumny. To niesamowite” – odparł Fernando.

Inżynier wydaje mu polecenia dotyczące okrążenia zjazdowego i dodaje, że dziś 60. urodziny Jima. Fernando mówi: „Wszystkiego najlepszego! 60-e to nowe 40-e”.

Potem pada bardzo ciekawy komunikat ze strony inżyniera, tłumaczący Lance Strolla i prawdopodobnie mający zapobiec nieprzychylnym komentarzom Fernando.

„Co do tej kolizji, Lance walczył z Russellem i jak skręciłeś by gonić Hamiltona, Lance nie mógł nic zrobić. Nie było uszkodzeń w żadnym z aut, wszystko OK” – powiedział inżynier.

„OK, myślałem, że to George. Niesamowite. Chłopaki, jesteśmy drugim najlepszym samochodem” – odparł Alonso. „A swoją drogą, Lance to mój bohater. Niesamowita robota. Który był? Złapał ich?” – dodaje Fernando i dostaje informację, że Stroll dojechał 6.

Wnioski

 

Fernando nie udzielał się wiele podczas tego wyścigu, ale to wiedzieliśmy już z jego poprzednich „stenogramów”. Kierowca zawsze odpowiadał bardzo spokojnie i rzeczowo. W porównaniu z innymi zawodnikami otrzymuje mało informacji o rywalach, a tym razem nie dostał ani razu wieści, na którym jedzie miejscu. Fernando sam dokonuje wielu zmian na kierownicy, bez konieczności sugestii inżyniera. Wygląda, jakby sam w pełni kontrolował cały wyścig.

Inni

 

Tak przedstawiały się komunikaty wszystkich kierowców po GP Bahrajnu:



A to najlepsze komunikaty radiowe z całego weekendu wybrane przez F1:

Oto onboardy z całego weekendu, jakie wybrała Formuła 1:

fot. Aston Martin F1 Team

Hej! Miło że trafiłeś na bloga – dzięki za przeczytanie tekstu!

By być na bieżąco nie zapomnij obserwować blog w mediach społecznościowych:

Facebook, Twitter, Instagram, YouTube i Twitch!

 

Jeżeli ten tekst Ci się podobał, możesz podziękować mi, stawiając wirtualną kawę na buycoffe.to – jednorazowo, bez rejestracji i z szybkim przelewem 🙂 Dziękuję!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wesprzeć stronę możesz też na Tipo, Patronite i YouTube. Dziękuję!



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Bahrajnu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

F1: 3 marca (Bahrajn)
WEC: 2 marca (Katar)
ELMS: 14 kwietnia (Barcelona)
F3: 2 marca (Bahrajn)

Najbliższy start Kubicy

10h Kataru WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi