KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
F1 Grand Prix of Bahrain

Limit budżetowy w F1 – kluczowa zmiana na horyzoncie



Formuła 1 prowadzi za kulisami rozmowy na temat kluczowej zmiany w limicie budżetowym dla zespołów, donosi portal Motorsport.com. Przepisy mogą zostać złagodzone. Paradoksalnie po to, aby pomóc słabszym ekipom. Chodzi o inwestycje w fabrykach.

Po licznych nieudanych próbach, pomysł objęcia teamów ścisłym ograniczeniem wydatków w końcu wszedł w życie dwa lata temu. Pracując nad bolidem, każda stajnia nie może przekroczyć konkretnej kwoty – która na dodatek z sezonu na sezon jest coraz niższa. Cel to wyrównanie szans zespołów. Kiedyś najbogatsi wydawali horrendalne pieniądze, co prowadziło do niezdrowego „wyścigu zbrojeń” i dużych różnic między czołówką, a resztą stawki. Latami na podium oglądano zwykle tych samych kierowców. Przebić się jakiemuś zawodnikowi z mniej zamożnego garażu było ciężko.

Zobacz także – Horner: Kara za limity budżetowe już ogranicza Red Bulla

Limit budżetowy chyba przynosi efekty, bo dziś sytuacja zaczyna wyglądać inaczej. Czołówka się poszerza, a środek stawki też już nie jest aż tak mocno w tyle. Widowisko robi się ciekawsze.



Do pełni szczęścia potrzebne inwestycje w fabrykach

Jednak zawsze może być jeszcze lepiej. Popularność zyskuje przekonanie, że przepisy o ograniczeniu wydatków trzeba poprawić, by najsłabsi mogli nadgonić fundamentalne zapóźnienia względem topowych ekip. Zapóźnienia technologiczne w swoich siedzibach.

Jaka dokładnie propozycja została poddana dyskusji? Jak to często bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Obecnie do limitu budżetowego zalicza się również wydatki inwestycyjne, na modernizację sprzętu służącego pracom nad konstruowaniem i późniejszym rozwojem samochodów. Z dwoma wyjątkami. Wciąż można wydawać ile się chce, jeśli ktoś buduje fabrykę od nowa (patrz Aston Martin), albo buduje tunel aerodynamiczny (patrz McLaren). Dla mniejszych zespołów to za mało. Chcą móc nabywać/unowocześniać także inne narzędzia, bez wliczania im tego do ogólnej, rocznej kwoty, której nie wolno przekroczyć.

Najgłośniejszy orędownik zmiany to podobno James Vowles – niegdyś człowiek Mercedesa, czyli zespołu, który przez wiele sezonów z rzędu dominował nad innymi, a dziś szef Williamsa, stajni o wielkiej renomie, która jednak aktualnie jest „kopciuszkiem” F1.



„Osobiście uważam, że jeśli chcemy mieć merytokrację, mój zespół musi dostać szansę na dogonienie wielkich teamów, posiadanie takich samych zasobów, co one”. – mówi brytyjski inżynier. „Są rzeczy, które uważam za podstawy i które inne zespoły mają prawie od 15 lat. Przykładowo, systemy oprogramowania dające dokładną wiedzę o położeniu wszystkich twoich części. W mojej ekipie zwyczajnie ich nie ma”.

„W rezultacie imponuje mi, że zanim tutaj przyszedłem, zbudowali bolid, 15 tysięcy elementów pasuje do siebie, funkcjonuje i zdaje się wspólnie poruszać po torze całkiem szybko. To niewiarygodne osiągnięcie. Ale bez wątpienia w ten sposób nie da się pójść naprzód. Potrzebujemy systemów i struktur”.

Zmian domaga się też szef Alpine – Otmar Szafnauer.

„Limit budżetowy umacnia pewne immanentne nierówności”. – stwierdza. „Będąc małym zespołem, nie mając przykładowo wielkiego tunelu aero i nie mogąc go zbudować, byłbyś załatwiony na zawsze. Dlatego jest dyspensa dla nowych tuneli. Uważam, że powinno być tak samo z inną infrastrukturą oraz narzędziami. Takie rzeczy jak hamownie hamulcowe, hamownie dla całego pojazdu – duże teamy je posiadają, a małe nie”.



„Jeśli nie zezwolisz na te wydatki, wówczas nierówności pozostaną na zawsze. Jesteś wtedy przegrany na wieczność i według mnie tak nie powinno być”.

Cała sprawa była omawiana na formalnym szczeblu, podczas ostatniego zebrania Komisji F1. Co ważne, inicjatywa złagodzenia przepisów ma wielu zwolenników. Duże zespoły też są otwarte na ideę – podobnie jak właściciele Formuły 1 oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA).

Motorsport.com dodaje, że przygotowywana jest bardziej szczegółowa analiza pomysłu, na potrzeby dalszych dyskusji w kolejnych tygodniach.

Co o tym myślicie? Czekamy na komentarze pod newsem.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: Motorsport.com
fot. Red Bull Content Pool

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi