KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

opony F1 2023

FIA otworzyła przetarg na dostawcę opon dla F1 od sezonu 2025



Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) otworzyła przetarg na dostawcę opon dla Formuły 1. Zwycięzca będzie zaopatrywał najważniejszą serię wyścigową świata od sezonu 2025.

Od 2011 roku bolidy jeżdżą nieprzerwanie na ogumieniu Pirelli. Kiedyś w mistrzostwach mieliśmy więcej niż jednego dostawcę. Pamiętacie ostrą rywalizację Michelin i Bridgestone na początku XXI wieku? Wtedy każdy zespół mógł wybrać, z którą firmą oponiarską współpracuje. Był to dodatkowy element współzawodnictwa, jednak te czasy na razie nie wrócą. FIA wyłoni bowiem znowu tylko jednego producenta i da mu umowę na wyłączność. Na zaopatrywanie F1, plus dwóch serii juniorskich, F2 i F3.

Wszyscy spodziewają się, że kontrakt ponownie dostanie Pirelli, ale warto poczekać i zobaczyć, czy ktoś stanie w szranki z włoskim producentem.

Zobacz także: Deszczowe opony w F1 to „złom”. Verstappen chce pomóc, Pirelli narzeka na FIA



Nowa umowa ma obowiązywać co najmniej trzy lata, od sezonu 2025 do sezonu 2027. Będzie też opcja przeciągnięcia jej na sezon 2028.

18-calówki zostają

Jeśli chodzi o specyfikację opon, to pozostanie w dużej mierze taka sama, jaką mamy teraz. Rewolucja już była, w zeszłym roku, kiedy F1 przeszła z felg 13-calowych na 18-calowe i postawiła na ogumienie niskoprofilowe. Póki co będzie się tego trzymać.

Aktualne opony są – bardziej niż poprzednie – zbliżone do opon w zwykłych samochodach, więc F1 może szczycić się, że pcha rozwój technologii dla „cywilnej” motoryzacji. Zmianie nie ulegnie ani ich wielkość, ani podstawowa charakterystyka.

„Cele te zostały uzgodnione na drodze konsultacji z właścicielami praw komercyjnych F1 oraz zespołami. Wytyczono je tak, by zapewnić szeroki zakres pracy opon, zminimalizować przegrzewanie i uzyskać niską degradację, przy jednoczesnym stwarzaniu możliwości stosowania różnych strategii wyścigowych”. – czytamy w komunikacie FIA.



Opony eko

Żeby nie było nudno, są też pewne nowości. Kandydaci będą zobowiązani zadbać o środowisko, tak jak od pewnego czasu robi to cała Formuła 1, dążąca do uzyskania neutralności węglowej do 2030 roku. Zwycięzca przetargu musi „przedstawić najlepsze praktyki i innowacje dla pełnego cyklu życia ogumienia”. Innymi słowy, opony muszą być ekologiczne.

Warto wspomnieć również o planie wyposażenia opon w „identyfikator elektroniczny”, aby poprawić wydajność procedur przeprowadzanych podczas każdego weekendu wyścigowego obowiązkowych badań kontrolnych bolidów.

Wynik przetargu ma zostać ogłoszony mniej więcej w połowie czerwca.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: FIA



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi