KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, RK 88, Paweł Rosochacki, Esox33, nietuzin, Tomek, Wilkor, swój stary, Assetto corsa, Kryss, TUTUDUDU, Djdario8309, Kamil Tomczyk, Przemek M., Golden, jacek79100, zanet, BaRu, Rafał Przybylski, MarcinBB, Tomek81, Gnusma, MarcinBB, jacek79100, PUMA, haksik, Marcin, Kardynał, wr1004, gotrek, Galloper Tatodor

Harmonogramy

blank

Wyniki GP Australii

F1 Grand Prix of Bahrain

Ecclestone: Hamilton powinien być 6-krotnym mistrzem świata F1



Lewis Hamilton zdobył jeden ze swoich mistrzowskich tytułów w Formule 1 nielegalnie, dlatego powinien mieć ich w dorobku sześć, a nie siedem.

Takie zdanie wyraził były szef najważniejszej serii wyścigowej świata, Bernie Ecclestone.

W 2021 roku Hamilton został najlepszym statystycznie kierowcą wszech czasów, ex aequo z Michaelem Schumacherem. Słynny Niemiec zdominował F1 w barwach Ferrari, Brytyjczyk w barwach Mercedesa. Jednak według Ecclestone’a uczciwie patrząc rekordzista nadal jest tylko jeden.

Dlaczego? Dawny boss F1 odmawia Hamiltonowi prawa do pierwszego tytułu, po który sięgnął w 2008 roku, jeszcze z McLarenem. Tamten sezon rozstrzygnął się w dramatycznych okolicznościach, na ostatnich metrach ostatniego wyścigu. Hamilton rzutem na taśmę zabrał piąte miejsce Timo Glockowi, dzięki czemu pokonał pojedynku o mistrzostwo Felipe Massę – różnicą jednego punktu – choć ten wygrał przed własną publicznością finałowe GP w Brazylii.

Na marginesie, w tych samych zawodach nasz Robert Kubica stracił podium w tabeli łącznej sezonu na rzecz Kimiego Raikkonena.



Afera singapurska

Wracając do ówczesnej walki o tytuł, według Ecclestone’a jej prawdziwym triumfatorem jest Massa, ze względu na wypaczone wyniki rozegranego nieco ponad miesiąc wcześniej, „ustawionego” wyścigu w Singapurze. Dla tych, którzy nie pamiętają albo nie widzieli tamtych wydarzeń, przypominamy: podczas pierwszych w historii nocnych zawodów F1 zespół Renault polecił Nelsonowi Piquetowi Juniorowi celowo rozbić się o ścianę, aby wyjechał samochód bezpieczeństwa, który dał sensacyjny triumf drugiemu reprezentantowi tamtego zespołu… niejakiemu Fernando Alonso.

Przed „brudną” zagrywką prowadził Massa, ale neutralizacja wywróciła jego występ do góry nogami. Kierowca Ferrari udał się na pit-stop, po czym odjechał od mechaników z nieodczepionym od bolidu wężem do tankowania paliwa. Ostatecznie nie zdobył żadnych punktów.

Ecclestone żałuje tuszowania sprawy

Ecclestone stwierdził teraz, że rezultaty inauguracyjnego wyścigu na ulicznym torze Marina Bay powinny zostać anulowane, co zabrałoby Hamiltonowi sześć punktów (dojechał wówczas jako trzeci) i dało zwycięstwo w całym sezonie Massie. Nie stało się tak między innymi przez niego, bo brał udział w tuszowaniu tzw. „afery singapurskiej” z Piquetem Jr. Dziś 92-latek żałuje.

„W trakcie sezonu 2008 poinformowano Maxa Mosley’a (ówczesnego prezesa FIA – przyp. red.) i mnie o tym, co wydarzyło się podczas wyścigu w Singapurze”. – opowiada Brytyjczyk, cytowany przez F1 Insider.



„Piquet Jr powiedział swojemu ojcu Nelsonowi, że zespół poprosił go o wjechanie w ścianę w określonym momencie, aby wywołać samochód bezpieczeństwa i pomóc w ten sposób koledze z ekipy, Alonso. Piquet Jr martwił się wtedy, czy zostanie mu przedłużony kontrakt, był pod dużą presją i się zgodził”.

„Postanowiliśmy wtedy, że na razie nie będziemy nic z tym robić. Chcieliśmy chronić naszą dyscyplinę i uratować ją przed ogromnym skandalem. Dlatego posłużyłem się anielskimi słowami, by przekonać mojego byłego kierowcę Nelsona Piqueta (Seniora – przyp. red.), by póki co siedział cicho”.

Zobacz także: Ecclestone przekupił masażystę by mistrzem świata F1 został jego kierowca

Prawda wyszła na jaw dopiero w kolejnym roku, gdy puchary za mistrzowskie tytuły już dawno były rozdane.

„W tamtym czasie istniała zasada, według której po gali rozdania nagród FIA klasyfikacja Mistrzostw Świata była już nietykalna”. – wyjaśnia Ecclestone. „Zatem Hamilton został przedstawiony z mistrzowskim trofeum i wszystko było w porządku”.



„Zgodnie ze statutami, powinniśmy byli wykreślić zawody w Singapurze z tabeli łącznej. Wtedy czempionem zostałby Felipe Massa, nie Lewis Hamilton”.

„Po dziś dzień szkoda mi Massy. Wygrał finał sezonu w swoim rodzinnym Sao Paulo i zrobił wszystko dobrze. Został okradziony z tytułu, na który zasłużył, podczas gdy Hamilton miał kupę szczęścia i zdobył swoje pierwsze mistrzostwo. Dziś rozegrałbym to inaczej”.

„Dla mnie Michael Schumacher nadal jest jedynym rekordzistą F1 pod względem liczby mistrzowskich tytułów. Nawet jeśli statystyki mówią co innego”. – dodaje.

Podczas gdy Hamilton formalnie wyrównał rekord Schumachera, Massa już nigdy nie został mistrzem. Opuścił F1 po sezonie 2017. Przez ostatnie dwa lata rywalizował w brazylijskiej serii Stock Car.

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: F1 Insider

fot. Red Bull Content Pool



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Chin

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 19 kwietnia
godz. 05:30 FP1
godz. 09:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 20 kwietnia
godz. 05:00 – Sprint
godz. 09:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 21 kwietnia
godz. 09:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi