Nadal nie znamy oficjalnych wyników GP Arabii Saudyjskiej. I choć sędziowie tłumaczą się z wymierzenia kary Hiszpanowi, dodając, że zgodnie z przepisami, powinien zostać zdyskwalifikowany, to oficjalnie odzyskał on podium.
Fernando Alonso źle ustawił się na starcie do GP Arabii Saudyjskiej, za co wymierzono mu karę 5 sekund. Hiszpan odbył ją podczas pit-stopu, ale po wszystkim sędziowie zorientowali się, że Alonso stał za krótko na stanowisku serwisowym bez interwencji zespołu.
Dopiero 3 godziny po zakończeniu wyścigu opublikowane zostało uzasadnienie kary dla Hiszpana, które jest bardzo ciekawie.
Sędziowie piszą w nim, że odbycie kary przez Alonso podczas pit-stopu na 19. okrążeniu zostało sprawdzone od razu przez zespół sędziów na torze oraz przez zdalne centrum sędziów w Genewie, wprowadzone przez FIA w ubiegłym roku do pomocy sędziom na torze. Obie te instytucje uznały, że karę kierowca Astona Martina odsłużył prawidłowo.
Dopiero na ostatnim okrążeniu wyścigu sędziowie otrzymali doniesienia z centrum kontroli, że kara mogła zostać odbyta nieprawidłowo i zajęto się tym. Sędziom pokazane zostało nagranie, na którym wyraźnie widać, że mechanik z podnośnikiem z tyłu bolidu dotyka auta Astona Martina od razu po podjechaniu przez nie na stanowisko serwisowe.
Jest uzasadnienie kary dla Alonso. Chodziło o tylny podnośnik.
Co ciekawe, początkowo zarówno race centre, jak i sędziowie "zdalni" w Genewie orzekli, że kara była odbyta poprawnie. Dopiero NA OSTATNIM okrążeniu wyścigu FIA dostała dowód, że jednak nie…#F1 #F1pl #ViaF1 pic.twitter.com/pbR963VGQJ
— powrotroberta.pl (@powrotroberta) March 19, 2023
Sędziowie uznali, że wyczerpuje to pojęcie „pracy nad autem”, zawarte w przepisach. W związku z tym należy się kara. Sędziowie dodają, że zgodnie z przepisami, po wykryciu tego po wyścigu, kierowca powinien być zdyskwalifikowany. Uznano jednak, że byłaby to zbyt surowa kara i Fernando ostatecznie dostał 10 sekund kary.
Taking a closer look at that all-important pit stop 🔎#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/P9O1lnqWaN
— Formula 1 (@F1) March 19, 2023
Co ciekawe, nagranie świadczące o tym, że doszło do złamania przepisów, dostarczył sędziom inny zespół. Można się domyślać, że był to Mercedes.
Ostatecznie
Przed chwilą ukazała się ostateczna decyzja sędziów w tej sprawie. Po tym, jak Aston Martin przedstawił nowe dowody w sprawie – nagrania 6 innych przypadków, gdy samochodu dotykano bez wymierzenia kary. Uznano również, że nie ma podstaw przepisowych i umownych, by uznać dotykanie samochodu za „pracę nad nim”.
Fernando Alonso odzyskuje 100. podium w karierze, Aston Martin zdobywa pierwsze podium z rzędu w historii ekipy oraz zostaje na 2. miejscu w klasyfikacji konstruktorów.
Podium proclivity. Our first consecutive @F1 podium in history.
Congratulations to our centurion, @alo_oficial.#AstonMartin #SaudiArabianGP #INTENSITYDRIVEN pic.twitter.com/XqH1jsTJU7
— Aston Martin (@astonmartin) March 19, 2023
Sędziowie powinni zastanowić się, czy na pewno dobrze wykonują swoją pracę i znają przepisy.
Tak wygląda klasyfikacja kierowców po GP Arabii Saudyjskiej:
Kierowców:
Poz | Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty |
---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 575 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 285 | |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 234 | |
4 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 206 | |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 206 | |
6 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 205 | |
7 | Carlos Sainz | Ferrari | 200 | |
8 | George Russell | Mercedes | 175 | |
9 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 87 | |
10 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 74 | |
11 | Pierre Gasly | Alpine | 62 | |
12 | Esteban Ocon | Alpine | 58 | |
13 | Alex Albon | Williams Mercedes | 27 | |
14 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 17 | |
15 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 10 | |
16 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 9 | |
17 | Daniel Ricciardo | Scuderia AlphaTauri | 6 | |
18 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 6 | |
19 | Kevin Magnussen | Haas | 3 | |
20 | Liam Lawson | Scuderia AlphaTauri | 2 | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 1 | |
22 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Konstruktorów:
Poz. | Zespół | Pkt | |
---|---|---|---|
1 | RedBull Racing RBPT | 860 | |
2 | Mercedes | 409 | |
3 | Ferrari | 406 | |
4 | McLaren Mercedes | 302 | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 280 | |
6 | Alpine Renault | 120 | |
7 | Williams Mercedes | 28 | |
8 | AlphaTauri RBPT | 25 | |
9 | Alfa Romeo Ferrari | 16 | |
10 | Haas Ferrari | 12 |