KONTAKT     Zwrot 100 zł za OC!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP   Kup Eleven Sports

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Maciej Wiśniak, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Szczepan Jędrusik, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Marcin Rentflejsz, szymon034, Tomasz Ignaczak, Izabela Ch, Marcin Parzych, Maks Szmytkowski, Michał Delmanowicz, Kasia Kopiczko, Grzegorz Wojtaszewski, Wojciech Zalewski, Alex Elise, Paweł Kozłowski, Michał Pędzikiewicz.
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
I fit I sit, Dastan, Piotr, Kamil Orczyk, Robert
Kyalami tor

Afryka była o włos od organizacji wyścigu F1 w 2023 roku. Dlaczego się nie udało?



Formuła 1 mogła wrócić w 2023 roku do Afryki. Konkretnie do RPA, na słynny tor Kyalami. Były mistrz świata Jody Scheckter opowiedział, jak blisko było podpisania umowy – i dlaczego przedsięwzięcie ostatecznie zakończyło się fiaskiem.

Królowa sportów motorowych startowała na Czarnym Lądzie już 33-krotnie, ale to zamierzchłe czasy. Ostatnie GP Republiki Południowej Afryki odbyło się w 1993 roku, a więc 30 lat temu. Szkoda, bo obiekt Kyalami pod Johannesburgiem, który gościł najlepszych kierowców wyścigowych świata, to kawał toru.

Ostatnimi laty go odnowiono, a F1 zaczęła intensywnie myśleć o powrocie do Afryki. W zeszłym roku w całej sprawie działo się bardzo dużo, niestety nie udało się doprowadzić do wielkiego “comebacku”. Co dokładnie się wydarzyło? Kulisy zdradził teraz Scheckter, jedyny kierowca z kontynentu afrykańskiego, który sięgnął po tytuł. Dokonał tego w 1979 roku, za sterami Ferrari. Cztery lata wcześniej wygrał Grand Prix przed własną publicznością.

O powrót Kyalami do kalendarza Formuły 1 starał się jego bratanek Warren Scheckter. Poświęcił na inicjatywę spory kawałek swojego życia – i był o krok od sukcesu. Wszystko zostało uzgodnione, wystarczyło podpisać kontrakt.



„Byłem w środku tego, mój bratanek pracował nad tym niemal bez przerwy, przez sześć lat”. – zdradził dziś 73-letni Jody Scheckter, w rozmowie z portalem Total Motorsport.com.

„Poszedł do rządu i zdołał wynegocjować wsparcie, wszyscy zgodzili się włożyć w to pieniądze. To był ogromny wysiłek”.

„Nagle wszystko się skończyło, został z niczym”.

“Chciwość” promotora Kyalami

Dlaczego się nie udało? Jak to często w takich sytuacjach bywa, poszło o pieniądze. Konkretnie ideę miała przekreślić “chciwość” promotora toru.

„Gość z Kyalami podniósł się z 500 tysięcy na 2 miliony i chciał wszystko przejąć”. – mówił Jody Scheckter.

„F1 przyjechała podpisać porozumienie. Było wsparcie rządu, za projektem stali jedni z najzamożniejszych ludzi w RPA. Wszystko było ustalone, a gość z Kyalami zrobił się chciwy”.



„Kiedy tylko F1 odjechała, zupełnie zmienił swoje nastawienie. Rząd zrozumiał, że są przepychanki, więc się wycofał i to był koniec”.

Alternatywą Kapsztad?

F1 może mimo wszystko wrócić do Afryki w najbliższych latach, bo jest tym mocno zainteresowana. To dziś jedyny kontynent (nie licząc Antarktydy), na którym nie startuje. Jeśli nie będzie ścigać się na Kyalami, to być może gdzie indziej. Scheckter wspomniał też o stolicy RPA – Kapsztadzie. Byłoby to kolejne uliczne GP w kalendarzu.

„Kapsztad byłby lepszym miejscem. Ale we wszystkim chodzi o pieniądze”. – stwierdził dawny czempion F1.

Chcielibyście wyścigu w Afryce? Jeśli tak, to gdzie dokładnie? Może macie jakiś własny pomysł na najlepszą miejscówkę?

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: Total Motorsport



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Arabii Saudyjskiej

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 18 kwietnia:
godz. 15:30 – 1. Trening
godz. 19:00 – 2. Trening

Sobota, 19 kwietnia:
godz. 15:30 – 3. Trening
godz. 19:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 20 kwietnia:
godz. 19:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Imoli

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi