KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Grzejnik, Stalowy Jaro, Mateusz Pabiańczyk, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Tomasz Jakubiec, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciej Stankiewicz, Maciek Kowalczyk, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, szymon034, Marcin Rentflejsz, Kamil G, Izabela Ch, Maks Szmytkowski, Mateusz Wanat, Marcin Parzych, Tomasz Ignaczak, Grzegorz Wojtaszewski, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
Archetype, Esox33, Szymon034, Gnusma, Xandi, Bartek, Dymek, Wojtek, Mateusz G.

Harmonogram

Przednie skrzydło Ferrari

Przednie skrzydło Ferrari SF-23 narusza przepisy?



Nowy bolid Ferrari SF-23 może wywołać kontrowersje jeszcze przed przedsezonowymi testami. Chodzi o przednie skrzydło, łudząco przypominające te, które w zeszłym roku zostało zakazane, gdy Mercedes próbował je zainstalować w swoim samochodzie przed Grand Prix Stanów Zjednoczonych.

Wówczas przykuło to uwagę rywali, ponieważ elementy stabilizujące przedniego skrzydła miały bardziej aerodynamiczną konstrukcję, niż zezwalały na to przepisy. Dzięki nim można było kierować powietrzem w dowolnym kierunku, co mogło korzystnie wpływać na aerodynamikę.

Naruszało to jednak artykuł 3.9.8 Regulaminu Technicznego F1, który ogranicza zakres takich komponentów do zwiększania wydajności aerodynamiki. Na Grand Prix Meksyku Mercedes przywiózł kolejne zmodyfikowane skrzydło, które po konsultacjach zostało zaakceptowane przez FIA.

Nowy bolid Ferrari także ma aerodynamicznie wyprofilowane separatory szczelin przedniego skrzydła, ale w tym roku takie elementy mogą okazać się legalne. Według Motorsport.com, jako „część zrewidowanych przepisów technicznych na rok 2023, które zostały opublikowane na początku grudnia, FIA usunęła kluczowe zdanie, które określało wymóg, aby takie 'paski’ były 'głównie’ z powodów mechanicznych, strukturalnych lub pomiarowych.



Oznacza to, że dopóki separatory szczelin zapewniają 'strukturalne połączenie’ pomiędzy kolejnymi profilami przedniego skrzydła i spełniają surowe wymagania pomiarowe, są w pełni legalne. Bez względu na to, jak bardzo poprawiają aerodynamikę”.

Przednie skrzydło nie jest jednak jedyną różnicą w SF-23 w porównaniu z zeszłoroczną konstrukcją.

„Nasz samochód 2023 jest ewolucją tego, czym ścigaliśmy się w zeszłym roku, ale w rzeczywistości został całkowicie przeprojektowany. Po stronie aerodynamicznej zwiększyliśmy pionowy docisk, aby jeszcze bardziej dostosować się do nowych przepisów aerodynamicznych i osiągnąć pożądany balans” – wyjaśnił szef działu podwozi Ferrari, Enrico Cardile.

Przeprojektowano również zawieszenie, aby wspomóc aerodynamikę i zwiększyć zakres regulacji, które można wprowadzić do samochodu na torze. Najbardziej oczywiste zmiany dotyczą obszaru przedniego zawieszenia, gdzie przeszliśmy na niższy drążek kierowniczy. Przednie skrzydło jest również inne, podobnie jak konstrukcja nosa, natomiast karoseria jest bardziej radykalną wersją tego, co widzieliśmy w zeszłym sezonie” – dodał.

Patryk Kucharski
Źrodlo: planetf1.com
fot. Scuderia Ferrari Press Office



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi