Opony to niezwykle istotne elementy odgrywające ważne role w różnych typach pojazdów mechanicznych. To one trzymają się podłoża, więc są odpowiedzialne za prawidłową reakcję pojazdu na ruchy wykonywane przy pomocy kierownicy. Od właściwego stanu ogumienia zależy przyczepność i krótka droga hamowania na suchych, mokrych oraz zimowych nawierzchniach, w zależności od typu stosowanych opon. W konstrukcji ogumienia ważną rolę odgrywa mieszanka gumowa i jej zdolność adaptacji do różnych warunków, ale nie należy również zapominać o odpowiedniej rzeźbie i głębokości bieżnika. To ona wpływa na skuteczne odprowadzanie wody, a także na przyczepność w błocie, śniegu, itp.
Głębokość bieżnika w nowych oponach
Nie da się jednoznacznie ustalić, jak głęboki bieżnik mają nowe opony samochodowe. Wiele bowiem zależy od marki, modelu, rozmiaru i przeznaczenia, a także klasy jakości ogumienia. Zwykle taka głębokość mieści się w zakresie od 8 do 10 mm w przypadku nowych opon.
Dzięki temu ogumienie jest w stanie dobrze wczepiać się w ziemię, a jego rowki i kanały są odpowiednio głębokie, aby efektywnie odprowadzać wodę z powierzchni styku z podłożem, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia groźnego zjawiska aquaplaningu, czyli poślizgu na mokrej nawierzchni. Odpowiednio głęboki bieżnik z licznymi nacięciami poprawia ogólną przyczepność i stabilność jazdy w wielu trudnych warunkach.
Jaka jest dozwolona głębokość bieżnika?
Warto kupować nowe opony, ponieważ oferują one doskonałe właściwości jezdne, a ich bieżnik o głębokości 8-10 mm zużywa się powoli i minie sporo czasu oraz kilometrów zanim osiągnie on poziom pogarszający parametry z zakresu stabilności, komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Oczywiście z czasem i z kolejnymi pokonanymi kilometrami bieżnik traci swoją optymalną głębokość. Zgodnie z polskimi przepisami nie wolno jeździć autem, którego opony posiadają bieżnik płytszy niż 1,6 mm. Dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych.
Eksperci oraz zwykli użytkownicy zalecają jednak wcześniejszą wymianę przy poziomie 3 mm dla opon letnich oraz 4-5 mm dla opon zimowych. Przy tych wartościach pojawiają się bowiem pierwsze objawy świadczące o stopniowej utracie optymalnych parametrów przez ogumienie. Warto więc regularnie kontrolować głębokość bieżnika, aby ocenić stan opon, ustalić tempo ich zużycia oraz przewidzieć kiedy należy spodziewać się konieczności wymiany.
Sposoby pomiaru bieżnika w ogumieniu samochodowym – podstawowe informacje
Dobrą wiadomością dla posiadaczy pojazdów mechanicznych jest to, że głębokość bieżnika można dość łatwo zmierzyć na kilka sposobów. Poniżej można znaleźć więcej informacji na temat różnych popularnych metod takiej kontroli.
- Pomiar za pomocą suwmiarki. Narzędzie to jest proste w obsłudze i dostępne w sklepach z artykułami budowlanymi. Suwmiarka zapewnia bardzo wysoką precyzję pomiaru.
- Wykorzystanie zapałki albo patyka, który należy oznaczyć ołówkiem po umieszczeniu w rowku bieżnika. Następnie taką odległość można łatwo zmierzyć przy pomocy miarki lub linijki.
- Wykorzystanie monety o nominale 5 zł. Należy po prostu włożyć ją do rowka bieżnika. Srebrna obwódka takiej monety ma szerokość 4 mm, więc można dość łatwo ustalić czy opona osiągnęła już poziom poważnego zużycia.
- Użycie urządzenia do pomiaru w wersji manualnej, a także elektronicznej z wyświetlaczem.
- Zwracanie uwagi na oznaczenia producentów jest również ważne. Wiele firm umieszcza na oponach specjalne wypustki. Stają się one widoczne, gdy bieżnik osiągnie grubość 1,6 mm. Często dodatkowe oznaczenia są umieszczane przy grubości 5 mm, itp.
Sam pomiar głębokości bieżnika powinien być wykonany w kilku miejscach na każdej oponie. Ogumienie często zużywa się nierównomiernie, więc taki pomiar w kilku miejscach zapewnia bardziej miarodajne i precyzyjne rezultaty.