KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

1 (30)

Ile nowa opona ma bieżnika?

Opony to niezwykle istotne elementy odgrywające ważne role w różnych typach pojazdów mechanicznych. To one trzymają się podłoża, więc są odpowiedzialne za prawidłową reakcję pojazdu na ruchy wykonywane przy pomocy kierownicy. Od właściwego stanu ogumienia zależy przyczepność i krótka droga hamowania na suchych, mokrych oraz zimowych nawierzchniach, w zależności od typu stosowanych opon. W konstrukcji ogumienia ważną rolę odgrywa mieszanka gumowa i jej zdolność adaptacji do różnych warunków, ale nie należy również zapominać o odpowiedniej rzeźbie i głębokości bieżnika. To ona wpływa na skuteczne odprowadzanie wody, a także na przyczepność w błocie, śniegu, itp.

 

Głębokość bieżnika w nowych oponach

Nie da się jednoznacznie ustalić, jak głęboki bieżnik mają nowe opony samochodowe. Wiele bowiem zależy od marki, modelu, rozmiaru i przeznaczenia, a także klasy jakości ogumienia. Zwykle taka głębokość mieści się w zakresie od 8 do 10 mm w przypadku nowych opon.

Dzięki temu ogumienie jest w stanie dobrze wczepiać się w ziemię, a jego rowki i kanały są odpowiednio głębokie, aby efektywnie odprowadzać wodę z powierzchni styku z podłożem, zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia groźnego zjawiska aquaplaningu, czyli poślizgu na mokrej nawierzchni. Odpowiednio głęboki bieżnik z licznymi nacięciami poprawia ogólną przyczepność i stabilność jazdy w wielu trudnych warunkach.

Jaka jest dozwolona głębokość bieżnika?

Warto kupować nowe opony, ponieważ oferują one doskonałe właściwości jezdne, a ich bieżnik o głębokości 8-10 mm zużywa się powoli i minie sporo czasu oraz kilometrów zanim osiągnie on poziom pogarszający parametry z zakresu stabilności, komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Oczywiście z czasem i z kolejnymi pokonanymi kilometrami bieżnik traci swoją optymalną głębokość. Zgodnie z polskimi przepisami nie wolno jeździć autem, którego opony posiadają bieżnik płytszy niż 1,6 mm. Dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych.

Eksperci oraz zwykli użytkownicy zalecają jednak wcześniejszą wymianę przy poziomie 3 mm dla opon letnich oraz 4-5 mm dla opon zimowych. Przy tych wartościach pojawiają się bowiem pierwsze objawy świadczące o stopniowej utracie optymalnych parametrów przez ogumienie. Warto więc regularnie kontrolować głębokość bieżnika, aby ocenić stan opon, ustalić tempo ich zużycia oraz przewidzieć kiedy należy spodziewać się konieczności wymiany.

Sposoby pomiaru bieżnika w ogumieniu samochodowym – podstawowe informacje

Dobrą wiadomością dla posiadaczy pojazdów mechanicznych jest to, że głębokość bieżnika można dość łatwo zmierzyć na kilka sposobów. Poniżej można znaleźć więcej informacji na temat różnych popularnych metod takiej kontroli.

  • Pomiar za pomocą suwmiarki. Narzędzie to jest proste w obsłudze i dostępne w sklepach z artykułami budowlanymi. Suwmiarka zapewnia bardzo wysoką precyzję pomiaru.
  • Wykorzystanie zapałki albo patyka, który należy oznaczyć ołówkiem po umieszczeniu w rowku bieżnika. Następnie taką odległość można łatwo zmierzyć przy pomocy miarki lub linijki.
  • Wykorzystanie monety o nominale 5 zł. Należy po prostu włożyć ją do rowka bieżnika. Srebrna obwódka takiej monety ma szerokość 4 mm, więc można dość łatwo ustalić czy opona osiągnęła już poziom poważnego zużycia.
  • Użycie urządzenia do pomiaru w wersji manualnej, a także elektronicznej z wyświetlaczem.
  • Zwracanie uwagi na oznaczenia producentów jest również ważne. Wiele firm umieszcza na oponach specjalne wypustki. Stają się one widoczne, gdy bieżnik osiągnie grubość 1,6 mm. Często dodatkowe oznaczenia są umieszczane przy grubości 5 mm, itp.

Sam pomiar głębokości bieżnika powinien być wykonany w kilku miejscach na każdej oponie. Ogumienie często zużywa się nierównomiernie, więc taki pomiar w kilku miejscach zapewnia bardziej miarodajne i precyzyjne rezultaty.

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi