KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

2 (17)

Opony na drogę i na tor – modele do codziennej jazdy ze sportowym zacięciem

Przejażdżka sportowym samochodem to czysta przyjemność. Jednak drogi publiczne nie są odpowiednim miejscem do testowania jego możliwości. Z drugiej strony wizyta na Track Day na torze może wydawać się sporym przedsięwzięciem. Zmiana opon na torowe, transport samochodu na miejsce, powrót, zmiana opon na drogowe… Szczególnie jeżeli tor chcemy odwiedzać sporadycznie, wydaje się to nieco bezsensowne. Jakie modele opon pozwolą na jazdę po drogach publicznych z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa, ale umożliwią również okazyjną jazdę na torze?

 

Na torze jechać każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi…

Sporty motorowe na torach wyścigowych kojarzą się z urywaniem kolejnych ułamków sekundy na okrążeniu. Liczy się przy tym niebywała precyzja i znakomite opanowanie pojazdu. Żeby złapać bakcyla na jeszcze szybsze pokonywanie nitki toru, nie trzeba od razu stawać się kierowcą wyścigowym. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednio przygotowany samochód i można oddać się rywalizacji z samym sobą o jeszcze szybsze okrążenie. W tym wypadku sportowe opony torowe są absolutnie konieczne.

Z drugiej strony mamy właścicieli mocnych samochodów, którzy chcą po prostu raz na jakiś czas wcisnąć gaz i agresywnie pokonać zakręt bez ryzyka kary finansowej. Track Day na torze wyścigowym to znakomita okazja do sportowej jazdy autem, które na co dzień porusza się na drogach publicznych. Optymalnym wyborem dla takich kierowców są opony letnie klasy premium z segmentu UHP – Ultra High Performance.

Konstrukcja opon UHP jest dostosowana zarówno do codziennej jazdy, jak i wykorzystania wysokiej mocy silnika. Układ bieżnika jest w nich projektowany tak, aby zapewnić najwyższą przyczepność również w deszczu, czego nie można powiedzieć o oponach nastawionych na typowo torową jazdę. Dzięki temu opony UHP sprawdzą się w rasowych coupe, mocnych przednionapędowych hatchbackach, sportowych tylnonapędowych sedanach, a nawet w SUV-ach.

Ogumienie UHP spisze się podczas jazdy, nie tylko w pogodne i słoneczne dni, ale również w trakcie opadów. Pozwoli też raz na jakiś czas przyjechać na tor wyścigowy i wciskać gaz bez obawy o mandat za prędkość. W odróżnienia od torowych opon – nawet tych z homologacją drogową – modele UHP nie wymagają ciągłego utrzymania wysokiej prędkości dla zachowania odpowiedniej temperatury. Dzięki temu zapewnią przyczepność także podczas spokojniejszej jazdy na co dzień. Z pewnością będą również bardziej wygodne i ciche, chociaż nie należy spodziewać się w tych kwestiach cudów – nie są to opony nastawione na spokojną i komfortową jazdę.

Bridgestone Potenza Sport

Potenza Sport to model japońskiej marki Bridgestone. Opracowano go zarówno do sportowej i dynamicznej jazdy, jak i zachowania bezpieczeństwa w deszczu. Sztywne trójwymiarowe lamele poprawiają zachowanie opon w zakrętach. Wysoka przyczepność na mokrej nawierzchni została osiągnięta dzięki szerokim kanałom obwodowym oraz odpowiednim dodatkom w składzie mieszanki gumowej. Innowacyjna mieszanka bieżnika przekłada się także na wyższą skuteczność hamowania na suchej drodze. Dla zapewnienia maksymalnie wysokiej stabilności podczas szybkiej jazdy zastosowano odpowiednie rozwiązania w konstrukcji wewnętrznej ogumienia. Wzmocnienia oraz zoptymalizowany szkielet tego modelu przełożyły się na wyższą czułość prowadzenia w zakrętach.

Continental SportContact 7

SportContact 7 to najnowsza propozycja od producenta z Niemiec. W ogumieniu zastosowano połączenie wyjątkowo sztywnej konstrukcji zapewniającej stabilność oraz miękką mieszankę BlackChilli przekładającą się na wyjątkową przyczepność. W tym ogumieniu osiągnięto również wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni, dzięki m.in. czterem szerokim rowkom obwodowym. Blokowy wzór bieżnika zapewnia natomiast sportowe osiągi i emocjonujące prowadzenie. Konstrukcja modelu jest dopasowana nie tylko do wysokiej mocy, ale również rozmiaru i wagi samochodu. Dlatego zapewnia swoje najlepsze parametry zarówno w małych i lekkich hatchbackach, jak i cięższych modelach z silnikami o większej pojemności.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Najnowszy model od producenta z USA – Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, także cechuje się uniwersalnością zastosowania. Sprawdzi się w hatchbackach, coupe oraz sedanach. Został również przystosowany do aut o napędzie elektrycznym. Bieżnik ogumienia wykorzystuje adaptacyjną powierzchnię kontaktu z podłożem, która dostosowuje się do zmian obciążenia. W rezultacie obszar styku z nawierzchnią zwiększa się w razie potrzeby. Efektem jest poprawa przyczepności oraz szybsza reakcja na ruchy kierownicy w trakcie sportowej jazdy. Bezpieczeństwo w deszczu zapewniają szerokie kanały obwodowe oraz nacięcia poprzeczne, ale również innowacyjny system żywic w składzie mieszanki gumowej.

Michelin Pilot Sport 4 S

Michelin Pilot Sport 4 S jest dostępna na rynku dłużej niż wcześniej wymienione modele. Na rynku pojawił się już nawet model kolejnej generacji – Pilot Sport 5. Nie jest on jednak jeszcze dostępny w wersji S. Jeżeli Pilot Sport S piątej generacji pojawi się na rynku, z pewnością przewyższy model 4 S. A co oferuje Michelin Pilot Sport 4 S? Dla zapewnienia przyczepności na mokrej i suchej drodze zastosowano mieszankę gumową wytwarzaną w technologii Bi-Compound. W jej składzie znalazły się elastomery funkcjonalne oraz odporna na wysokie temperatury krzemionka. Dzięki temu opona łączy sportowe osiągi oraz bezpieczeństwo w deszczu. Wysoka precyzja prowadzenia podczas sportowej jazdy to natomiast zasługa technologii Dynamic Response, która pozwala zachować kontrolę podczas mocnego hamowania i szybkiego przejazdu przez zakręty.

Jeden model opon – wiele różnych rezultatów

Możliwości opon nie są zależne wyłącznie od bieżnika czy mieszanki gumowej – istotną rolę odgrywa również ich rozmiar. Ten sam model opon w konkretnym rozmiarze może zdobywać pierwsze miejsce w testach, podczas gdy w innych rozmiarach zajmuje niższe lokaty. Dlatego prezentowane modele nie są ułożone w żadnej szczególnie istotnej kolejności.

Aby wybrać ten, który najlepiej sprawdzi się w naszym samochodzie, należy zwrócić uwagę na to, jak w testach wypadło ogumienie w używanym przez nas rozmiarze. Warto również postawić na model z homologacją do naszego samochodu. Należy też pamiętać, że nie są to typowo torowe opony. Chcąc spędzać na torze dużo czasu i przekraczać kolejne granice możliwości swoich oraz samochodu, należy postawić na opony w większym stopniu zaprojektowane do jazdy torowej – m.in. modele Bridgestone Potenza Race, oraz modele linii Goodyear Eagle F1 SuperSport czy Michelin Pilot Sport Cup.

Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Australii

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

8h Kataru

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 6 grudnia
godz. 10:30 – 1. Trening
godz. 14:00 – 2. Trening

Sobota, 7 grudnia
godz. 11:30 – 3. trening
godz. 15:00 – Kwalifikacje

Niedziela, 8 grudnia
godz. 14:00 – Wyścig

Popularne tagi