Do najbardziej skomplikowanych podzespołów samochodowych zalicza się automatyczne skrzynie biegów. To złożone układy składające się z części mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i elektronicznych, które wymagają dobrego smarowania dla zmniejszenia tarcia, ochrony wewnętrznych elementów przed zużyciem i korozją oraz poprawy płynności zmiany przełożeń. Dlatego do ich smarowania wykorzystuje się specjalne oleje do automatycznej skrzyni biegów, spełniające najwyższe kryteria jakości.
Rodzaj przekładni a typ oleju
Do smarowania manualnych i automatycznych skrzyniach biegów stosuje się specjalne oleje przekładniowe. To płyny techniczne o odpowiednim poziomie lepkości, wzbogacone różnego rodzaju substancjami o właściwościach przeciwpiennych, antykorozyjnych i ograniczających proces starzenia się oleju, z dodatkami EP, które pomagają utrzymać optymalny poziom lepkości oleju w szerokim zakresie temperatur stosowania. Warto jednak podkreślić, że oleje do automatycznej skrzyni biegów mają nieco inną charakterystykę od typowych olejów przekładniowych wykorzystywanych w manualnych skrzyniach biegów. Tego typu produkty sprzedawane są pod oznaczeniem ATF i charakteryzują się lepszymi parametrami lepkości i większą odpornością na zużycie od tradycyjnych olejów przekładniowych. Na stronie https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000000063/olej-do-automatycznej-skrzyni-biegow znaleźć można wiele typów olejów do skrzyni biegów automatycznych ATF różnych producentów, przeznaczonych do skrzyni hydrokinetycznych i nowocześniejszych modeli przekładni dwusprzęgłowych.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej
Każdy wyrób rafineryjny, również wysokiej klasy olej do automatycznej skrzyni biegów, z czasem traci wyjściowe właściwości i jego sprawność w zakresie smarowania i ochrony elementów mechanicznych spada. Dlatego oleje do automatycznej skrzyni biegów, zresztą podobnie jak oleje stosowane w tradycyjnych przekładaniach, wymagają regularnej wymiany. Najważniejszą kwestią jest zastosowanie odpowiedniej klasy oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Oleje zbyt niskiej klasy mogą utrudniać zmianę biegów i przyczyniać się do szybszego zużycia części. Oleje wysokiej klasy zastosowane w starszych modelach skrzyń biegów mogą z kolei powodować ślizganie się synchronizatorów i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia całej skrzyni biegów.
Sugerowany, średni przebieg samochodu pomiędzy wymianami oleju w automatycznej skrzyni biegów mieści się w widełkach 100-160 tys. km. W przypadku skrzyni manualnych producenci zwykle zalecają szybszą wymianę oleju, maksymalnie co 100 tys. km przebiegu.
Materiał partnera