KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

rMQ-Projekt-bez-tytułu-(1)

Jaki olej do automatycznej skrzyni biegów?

Do najbardziej skomplikowanych podzespołów samochodowych zalicza się automatyczne skrzynie biegów. To złożone układy składające się z części mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i elektronicznych, które wymagają dobrego smarowania dla zmniejszenia tarcia, ochrony wewnętrznych elementów przed zużyciem i korozją oraz poprawy płynności zmiany przełożeń. Dlatego do ich smarowania wykorzystuje się specjalne oleje do automatycznej skrzyni biegów, spełniające najwyższe kryteria jakości.

Rodzaj przekładni a typ oleju

Do smarowania manualnych i automatycznych skrzyniach biegów stosuje się specjalne oleje przekładniowe. To płyny techniczne o odpowiednim poziomie lepkości, wzbogacone różnego rodzaju substancjami o właściwościach przeciwpiennych, antykorozyjnych i ograniczających proces starzenia się oleju, z dodatkami EP, które pomagają utrzymać optymalny poziom lepkości oleju w szerokim zakresie temperatur stosowania. Warto jednak podkreślić, że oleje do automatycznej skrzyni biegów mają nieco inną charakterystykę od typowych olejów przekładniowych wykorzystywanych w manualnych skrzyniach biegów. Tego typu produkty sprzedawane są pod oznaczeniem ATF i charakteryzują się lepszymi parametrami lepkości i większą odpornością na zużycie od tradycyjnych olejów przekładniowych. Na stronie https://esklep.pesta.com.pl/grupy-towarowe/8000000063/olej-do-automatycznej-skrzyni-biegow znaleźć można wiele typów olejów do skrzyni biegów automatycznych ATF różnych producentów, przeznaczonych do skrzyni hydrokinetycznych i nowocześniejszych modeli przekładni dwusprzęgłowych.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Każdy wyrób rafineryjny, również wysokiej klasy olej do automatycznej skrzyni biegów, z czasem traci wyjściowe właściwości i jego sprawność w zakresie smarowania i ochrony elementów mechanicznych spada. Dlatego oleje do automatycznej skrzyni biegów, zresztą podobnie jak oleje stosowane w tradycyjnych przekładaniach, wymagają regularnej wymiany. Najważniejszą kwestią jest zastosowanie odpowiedniej klasy oleju zgodnie z zaleceniami producenta. Oleje zbyt niskiej klasy mogą utrudniać zmianę biegów i przyczyniać się do szybszego zużycia części. Oleje wysokiej klasy zastosowane w starszych modelach skrzyń biegów mogą z kolei powodować ślizganie się synchronizatorów i w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia całej skrzyni biegów.

Sugerowany, średni przebieg samochodu pomiędzy wymianami oleju w automatycznej skrzyni biegów mieści się w widełkach 100-160 tys. km. W przypadku skrzyni manualnych producenci zwykle zalecają szybszą wymianę oleju, maksymalnie co 100 tys. km przebiegu.

Materiał partnera

Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Archiwum

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Popularne tagi