KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 100 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

jpeg-optimizer_logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Maciej Wiśniak, RkamilC, Piotr Bijakowski, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Marcin Starczewski, Pawel Licznerski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Maciek Kowalczyk, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, Szczepan Jędrusik, Marcin Bogutyn, Marcin Rentflejsz, szymon034, Maks Szmytkowski, Izabela Ch, Marcin Parzych, Mateusz Wanat, Tomasz Ignaczak, Michał Delmanowicz, Wojciech Zalewski, Paweł Kozłowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
UniRacers, Łukasz w., Tancesz, Marcin, Szalony Burżuj, Paweł Koziarski
spotkanie fia F1

Jak długo szefowie zespołów sprawują swoje stanowiska?



W Formule 1 po niedawnym zamieszaniu z szefami zespołów doszło do kilku sporych zmian. Wydawało się, że powoli zbliża się spokojna zimowa przerwa, ale w ostatnich dniach wydarzyło się mnóstwo zaskakujących rzeczy.

Odejście Mattii Binotto rozpoczęło efekt domina. Włoch, rezygnując z posady w Ferrari, otworzył tym samym drogę Fredowi Vasseurowi, który został już potwierdzony jako nowy szef Scuderii.

Chyba najbardziej zaskakującą wiadomością było przejście Andreasa Seidla z McLarena do Alfy Romeo, a także niespodziewane odejście Josta Capito z Williamsa.

Jednak w niektórych zespołach szefowie od wielu lat sprawują swoją funkcję. Warto więc przyjrzeć się wszystkim szefom zespołów F1.

Christian Horner (Red Bull) – Na stanowisku od stycznia 2005 r.



Po zrezygnowaniu z wyścigowej przygody w wieku zaledwie 25 lat Horner rozpoczął karierę w biznesie i kierownictwie, kupując udziały w zespole Arden International, który odniósł wiele sukcesów w seriach juniorskich.

Horner szukał drogi do Formuły 1, a Red Bull dał mu możliwość zostania szefem ich nowego zespołu po zakupie Jaguara na początku 2005 roku.

Od tego czasu pod wodzą Hornera zespół zdobył pięć tytułów mistrza konstruktorów oraz sześć tytułów kierowców dzięki Sebastianowi Vettelowi (4) i Maxowi Verstappenowi (2).

Franz Tost (AlphaTauri) – Na stanowisku od listopada 2005 r.

To drugi szef, który jest ze swoim zespołem od początku jego istnienia. Tost został mianowany szefem zespołu Toro Rosso w 2005 roku, utworzonego po zakupie Minardi przez Red Bulla.



Austriak rozpoczął pracę w 2006 roku i od tego czasu miał okazję zobaczyć wiele kierowców, którzy w późniejszym okresie zostawali gwiazdami Red Bulla i F1, rozwijając swoje skrzydła w zespole znanym obecnie jako AlphaTauri, m.in. Verstappena, Vettela, Carlosa Sainza, Daniela Ricciardo i Pierre’a Gasly’ego.

Toto Wolff (Mercedes) – Na stanowisku od stycznia 2013 r.

Po wejściu do Formuły 1 jako współwłaściciel Williamsa, Wolff kupił również udziały w zespole Mercedesa. Opuścił Williamsa w styczniu 2013 roku, pozostając wówczas jego współwłaścicielem i objął stanowisko dyrektora wykonawczego Mercedesa.

Opierając się na fundamentach położonych przez Rossa Brawna, Wolff był kolejnym elementem, który sprawił, że Mercedes absolutnie zdominował rywali na przestrzeni lat, zdobywając osiem mistrzostw konstruktorów z rzędu w sezonach 2014-2021 oraz siedem kolejnych mistrzostw kierowców w latach 2014-2020. To była nieprzerwana passa, jakiej Formuła 1 wcześniej nie widziała.



Guenther Steiner (Haas) – Na stanowisku od kwietnia 2014 r.

Były szef zespołu Jaguara i dyrektor ds. operacji technicznych Red Bulla, Steiner, powrócił do Formuły 1 z Haasem, odgrywając kluczową rolę w zapewnieniu zespołowi miejsca w stawce F1. Jest to więc trzeci szef, który rządził swoją ekipą od początku jego powstania.

Steiner został szefem Haasa już w kwietniu 2014 r. i ciężko pracował nad tym projektem. Przeprowadzał rozmowy kwalifikacyjne z potencjalnymi członkami personelu i budował relacje z Dallarą i Ferrari, które po dołączeniu Haasa do stawki w 2016 r. wciąż odgrywają ważną rolę w działaniu zespołu.

Steiner stał się bardzo popularny, dzięki serialowi „Drive to Survive” i słynie głównie z tego, że lubi mówić to, co myśli.



Mike Krack (Aston Martin) – Na stanowisku od stycznia 2022 r.

W styczniu 2022 r. Aston Martin wprowadził do zespołu Kracka, który przejął rolę szefa zespołu po odejściu Otmara Szafnauera.

Krack, który był m.in. szefem operacji sportów motorowych BMW, ma za zadanie zrealizować cel postawiony przez właściciela zespołu, Lawrence’a Strolla. Kanadyjczyk chce w najbliższych latach zobaczyć zespół, który regularnie walczy o podia i zwycięstwa.

Otmar Szafnauer (Alpine) – Na stanowisku od lutego 2022 r.

Gdy Szafnauer opuścił Astona Martina w styczniu 2022 roku, skomentował, że w zespole nie może być „dwóch papieży”, odnosząc się tym samym do osoby Martina Whitmarsha, który został ich dyrektorem generalnym.

Miesiąc później potwierdzono przejście Szafnauera do zespołu Alpine.



Frederic Vasseur (Ferrari) – Na stanowisku od grudnia 2022 r.

Vasseur pożegnał się z Alfą Romeo, aby objąć stanowisko szefa Ferrari, po tym, jak Mattia Binotto ogłosił, że rezygnuje z tej roli pod koniec 2022 roku.

54-latek w świecie Formuły 1 pojawił się w 2016 r. Vasseur jest pierwszym szefem Ferrari spoza Włoch od 2007 roku, kiedy to inny Francuz, Jean Todt, przekazał stery nad zespołem Stefano Domenicaliemu.

Andrea Stella (McLaren) – Na stanowisku od grudnia 2022 r.

Po ogłoszeniu, że Andreas Seidl zostanie nowym dyrektorem generalnym Alfa Romeo, McLaren szybko potwierdził awans swojego dyrektora wyścigowego na szefa zespołu.

Stella został szefem zespołu po raz pierwszy w karierze.

Zespoły bez szefa

 

Obecnie bez szefa pozostają dwie ekipy. Williams po odejściu Josta Capito i FX Demaisona musi szukać nie tylko nowego szefa, ale również nowego dyrektora technicznego. Teoretycznie rzecz biorąc drugim zespołem bez szefa, jest Alfa Romeo. Andreas Seidl prawdopodobnie będzie pełnił funkcję CEO, przygotowując ekipę na wejście Audi. Dlatego pojawiają się doniesienia, że do Saubera może jeszcze ktoś dołączyć, żeby pełnić funkcję szefa zespołu.

Patryk Kucharski
planetf1.com



Podziel się wpisem:

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Azerbejdżanu

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 13 września
godz. 11:30 – 1. trening
godz. 15:00 – 2. trening

Sobota, 14 września
godz. 10:30 – 3. trening
godz. 14:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 15 września
godz. 13:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

6h Fuji WEC

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi