KONTAKT     Promocja Mubi – zwrot 150 zł!      Wyścigi OBSTAWIAJ NA EFORTUNA.PL     Kup F1 TV PRO   Wsparcie    Bilety na GP Węgier

logo-powrot-roberta

MENU:

Patroni (dołącz tutaj!):
Mariusz Kupczyński, Tomasz Bartoszek, Adam Gach, Izabela Ch, Maciej Wiśniak, Przemyslaw Lowkiewicz, Maciej Dziubiński, Piotr Bijakowski, Lukas Hewner, Stalowy Jaro, RkamilC, Grzejnik, Mateusz Pabiańczyk, Tomasz Jakubiec, Tomasz Ignaczak, Marcin Starczewski, Jędrzej Otręba, Piotr czyli Czopas Dziewulski, Wojtek Zwolak, Robert Piórkowski, Sławek Kret, Rafal Lesny, Pawel Licznerski, Maciek Kowalczyk, Ilona Bykowska, Ba Ru, Tomasz Waszkiewicz, Maciej Stankiewicz, Grzegorz Pliś, szymon034, Marcin Rentflejsz, Marcin Bogutyn, Norbert Sz, Szczepan Jędrusik, Adrian Karwan, Maks Szmytkowski
Wsparli w ostatnich 7 dniach: Wesprzyj tutaj!
piobob, tomek_z_lasu, Tomek81, krzysiek, ThrudCK, DeaconFrost, Kardynał, Dastan, Piotrek

Harmonogramy

blank
Motor Racing - Formula One World Championship - Spanish Grand Prix - Race Day - Barcelona, Spain

Formuła 1 wzywana do uwolnienia przepisów technicznych



Formuła 1 powinna zdecydowanie poluzować swoje przepisy techniczne, uważa szef McLarena – Zak Brown.

Z dekady na dekadę, a być może nawet z roku na rok, projektanci i inżynierowie F1 mają coraz mniejsze pole manewru. Regulamin dotyczący budowy bolidu stał się tak rygorystyczny i precyzyjny, że samochody poszczególnych zespołów wyglądają bardzo podobnie (pomijając ich kolorystykę). Opracowanie przełomowej nowinki, której nie miałby nikt inny (pamiętacie podwójny dyfuzor, albo kanał F?), wydaje się już niemal niemożliwe.

Zdaniem Browna należy w końcu porzucić tę politykę. Od 2021 roku teamy są objęte limitem budżetowym, więc już nie byłoby nowego „wyścigu zbrojeń” i wydawania ogromnych kwot na prace rozwojowe, a z otwartymi przepisami mistrzostwa stałyby się ciekawsze dla miłośników technikaliów.

Zobacz także: Haas osiągnie limit budżetowy

„Myślę, że jesteśmy nadmiernie regulowani, skoro istnieje limit budżetowy”. – powiedział szef McLarena. „Mając górny pułap wydatków, poszedłbym niemal w odwrotnym kierunku, czyli: róbcie co chcecie. Jeśli chcecie mieć sześć kół w bolidzie, to miejcie tyle. Ale nie możesz wydać więcej niż tyle i tyle”.



„Nie rozumiem, dlaczego regulamin musi być tak drobiazgowy, jak jest teraz. Mając limit budżetowy, powinniśmy dać więcej swobody technicznej. Wtedy zobaczyłbyś więcej innowacji i ryzyka. Bolidy bardziej różniłyby się od siebie wyglądem”.

„W tej chwili są dwie zasady: po pierwsze wszystko musi wyglądać dokładnie tak i tak, po drugie nie możesz wydać więcej niż tyle i tyle. Po prostu powstrzymujmy wydatki, a poza tym pozwólmy ludziom robić co chcą”.

Aspekt widowiska

Jest jednak co najmniej jeden problem. Pozostawienie zespołom wolnej ręki w kwestiach technicznych mogłoby zaszkodzić atrakcyjności samych wyścigów, gdyby do bolidów F1 wkradło się rozwiązanie, które na przykład utrudnia kierowcom wyprzedzanie, albo które dałoby jednej stajni ogromną przewagę nad pozostałymi.

„Mogłoby tak być”. – przyznał Brown. „Ale sądzę, że przyniosłoby to więcej innowacji. I wszyscy uczyliby się od siebie nawzajem”.

„Było tak, gdy zespół Brawn wymyślił podwójny dyfuzor (w sezonie 2009 – przyp. red.). Świetnie rozpoczęli sezon, ale pod koniec wszystko się wyrównało. Mógłbyś więc to osiągnąć”.

„Myślę też, że to fascynująca część tego sportu. Ale faktycznie to byłoby ryzykowne”. – dodał.

A jaka jest Wasza opinia? Przepisy techniczne F1 powinny zostać uwolnione, czy nie?

Autor: Grzegorz Filiks

Źródło: Motorsport.com



Podziel się wpisem:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Najnowsze wpisy na blogu:

baner-RK2020

Najnowsze wpisy

Archiwum

Tego dnia w F1 - 8 czerwca

Podczas testów Porsche ginie Ludovico Scarfiotti (10 startów, 1 zwycięstwo, 1 najszybsze okrążenie, 1 podium).

Niki Lauda odnosi swoje 5. zwycięstwo w F1, wygrywając GP Szwecji. Jedyny raz z pole position startował Vittorio Brambilla.

Robert Kubica wygrywa Grand Prix Kanady, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w F1. Jest to też pierwszy dublet zespołu BMW Sauber. Po raz 62. i ostatni na podium stanął David Coulthard. Więcej o tym można przeczytać tutaj i tutaj.

Ukazuje się niezwykle szczery i emocjonalny wywiad Roberta Kubicy z BBC. „Problemem w F1 jest miejsce. Może kiedyś, jak FIA powie, że samochód musi być 10-15 cm szerszy, będą mógł prowadzić, ale to nie jest tak, że rajdy są wyjściem awaryjnym. To, co jest dla mnie ważne, to to, że widzę postęp. W życiu codziennym zmagam się z ograniczeniami, ale jeżdżąc widzę postęp – czy to w samochodzie rajdowym czy symulatorze. Pytanie brzmi, jak dużą sprawność uda mi się odzyskać i ile mi to zajmie, ale jeżeli mam być szczery, to nie ma to dla mnie znaczenia czy zajmie miesiąc czy 10 lat, może kiedyś znów będę miał szansę jeździć w F1” – mówi Polak.

Dobry Rajd Sardynii w wykonaniu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Na dwóch OS-ach byli w stanie przebić się do pierwszej trójki, a całość kończą na 8. pozycji.

Daniel Ricciardo odnosi swoje pierwsze zwycięstwo w F1, triumfując w GP Kanady. Po raz 15. i ostatni najszybsze okrążenie wyścigu wykręca Felipe Massa. Po raz 200. w F1 startuje Kimi Raikkonen.

„Syn mówi, że samochód Williamsa prowadzi się bardzo ciężko. Jest tak trudny w prowadzeniu, że trzeba dodatkowego treningu na siłowni, żeby za kierownicą było OK. Pod koniec lata zobaczymy, gdzie będzie. Celem jest otrzymanie posady w F1, ale nie ma pewności. Im lepiej jednak spisze się w F2, tym więcej drzwi może sobie otworzyć. Niektórzy kierowcy są obecnie zagrożeni, łącznie z Robertem Kubicą czy Antonio Giovinazzim” – mówi Michael Latifi o karierze swojego syna.

Najbliższe Grand Prix F1

GP Miami

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Piątek, 3 maja
godz. 18:30 FP1
godz. 22:30 Kwalifikacje do Sprintu

Sobota, 4 maja
godz. 18:00 – Sprint
godz. 22:00 –  Kwalifikacje

Niedziela, 5 maja
godz. 22:00 – Wyścig

Najbliższy start Kubicy

4h Le Castellet (ELMS)

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Bądź na bieżąco

Popularne tagi